DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Affaire – Vragleksikon #39
1 af 1

Affaire

Vragleksikon #39

Tekst: Johnny Christensen

Østersøen, Bornholm ud for Årsdale

At Østersøen er et pragtfuldt sted at dykke, er jo allerede en velkendt sag for alle de kræsne dykkere. Omkring Bornholm findes stribevis af flotte naturdyk. Men de fleste tager ikke kun til klippeøen for at dykke stranddyk. De ønsker også at se nogle af de velbevarede vrag, der ligger i det klare vand. Typisk ligger den Bornholmske vragdykning i den dybere ende, så man skal være forberedt på dyk til 35-40 meter. Det stiller nogle indlysende krav til udstyr, uddannelse og erfaring, men er det på plads, kan man også have nogle pragtfulde vragoplevelser.
Når forudsætningerne er til stede, er vraget af Affaire et pragtfuldt dyk. Det står opret på bunden på 42 meter og dækket er på 38 meter. Da vi besøgte det i foråret, var der et fint naturligt lys og dykkerlygten blev kun tændt, når der skulle undersøges detaljer på vraget.
Normalt er jeg ikke så begejstret for 100 år gamle træskibsvrag, da de for det meste bare er et par forkølede spanter, som pæleormene ikke har fortæret endnu. Men i Østersøens lave saltindhold foregår der kun en meget langsom nedbrydning af vragene, derfor holder de meget længere.
Der eksisterer lidt uenighed om stavemåden af navnet på dette vrag. Én bog, Bornholmske Strandinger Bind 1, opgiver det til Affa Ire. Men i Norsk Veritas’ Klasseregister Over Norske Skibe, står navnet opført til Affaire. Da Veritas er det officielle register, må man gå ud fra, at de har ret i deres stavemåde.

Skibet blev bygget i Stavanger i 1876 til reder E. Berentsen. Det var rigget som en galease, 82 fod lang og 19,7 fod bred og det havde en tonnage på 109 tons.
Berentsen beholdte ejerskabet af fartøjet igennem hele dets levetid, mens kaptajnen til gengæld blev udskiftet hele seks gange mellem 1876 og 1893.
Registreringen hos Norsk Veritas viser, at Affaire havde fået foretaget nogle reparationer og forstærkninger i kølen efter et tidligere havari.
I december 1893 var Affaire på vej fra Riga til England med en last af rapskager, da skibet blev fanget i dårligt vejr. Kaptajnen siden 1892, L. Børresen, besluttede at søge landdækning ved Bornholm, men klippeøen var desværre ikke i stand til at yde nogen nævneværdig beskyttelse. Besætningen forsøgte at ride stormen af ud for den Bornholmske østkyst mens vinden og bølgerne gav dem en hård medfart. De klarede sig dog i et par dage, før uheldet indtraf.
Om natten mellem den d. 15. og d. 16 december blev Affaire presset ind mod kysten og grundstødte. I et stykke tid stod skibet i den stærke brænding og bankede mod klippegrunden, men det lykkedes besætningen at bringe fartøjet flot igen. Derefter drev Affaire ud fra kysten.
Desværre var skaden allerede sket. Under grundstødningen blev der slået læk i skroget og der var intet den trætte besætning kunne gøre for at stoppe utætheden. Alle mand blev beordret i redningsbåden og de roede for egen kraft ind til Årsdale havn.
Der kunne de hjælpeløst følge...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet