DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Blücher – På dybt vand i Oslofjorden
På trods af de mange år på havets bund er plankerne på dørken i god stand.
Blücher – På dybt vand i Oslofjorden
Det kræver masser af udstyr at dykke til 100 meter. Scooteren gør, at man kan spare gas under transportetapen langs linen fra kysten.
Blücher – På dybt vand i Oslofjorden
Blücher – På dybt vand i Oslofjorden
Blücher – På dybt vand i Oslofjorden
Blücher – På dybt vand i Oslofjorden
Blücher – På dybt vand i Oslofjorden
Øst for vraget ligger store mængder ammunition spredt ud over bunden på 92 meters dybde.
Blücher – På dybt vand i Oslofjorden
Med scooter langs den smalle køl, inden den bliver bredere længere tilbage mod hækken.
Blücher – På dybt vand i Oslofjorden
Langs skroget på Blücher er der masser af intakte koøjer.
Blücher – På dybt vand i Oslofjorden
I lygtens skær dukker masser af detaljer op. Fordi vraget ligger op og ned, kan det nogle gange være svært at orientere sig eller identificere, hvad der er hvad.
Blücher – På dybt vand i Oslofjorden
Dørken er overraskende intakt over hele skibet. Her kan man tydelig se træværket samt en dør, og noget som kan være en brandslange, der stikker ud af døråbningen.

Blücher

På dybt vand i Oslofjorden

Tekst og foto: Jon Ottar Runde
Sænkningen af den tyske krydser Blücher i Drøbaksundet d. 9. april 1940 er måske den historisk vigtigste krigshandling i Norge. Kommandanten på Oscarsborg ved Drøbak beordrede ild, da Blücher kom ind Oslofjorden med slukkede lanterner. Denne handling gjorde, at kongen fik tid til flygte fra den tyske besættelsesmagt, og guldreserverne fra Norges Bank kunne reddes.

Da Blücher blev truffet af torpedoerne fra batteriet på østsiden af Oscarsborg, brændte det allerede over hele skibet. Mandskabet smed en masse eksplosiver, miner, ammunition, torpedoer etc. i vandet. Når man dykker i området mellem Oscarsborg og Askholmene, hvor Blücher sank, kan man mange steder se metaldele og genstande spredt udover bunden. På bunden i området mellem Blücher og vraget af dampskibet Edith på østsiden af Leia har vi blandt andet fundet flere aluminiumsrør, som kan ligne små minerydningsredskaber eller paravaner, og på bunden under og rundt om vraget ligger det en masse ammunition og synkeminer.

Med bunden op
Da Blücher gik ned, havde skibet anker ude, og blev dermed vredet rundt og drejet 180 grader, så vraget nu ligger med kølen op og agterenden i retning nord mod Oslo. Det er ikke helt rigtig at sige, at det ligger op og ned, da det delvis ligger på en skråning, men næsten op og ned, kan man vel kalde det. Stævnen er trykket godt ned i mudderet og bagbords side af skibet er også et stykke nede i mudderet længst fremme. På styrbords side er det kun en lille del ved stævnen, som er under mudderet, og bagved rejser rælingen sig fra bunden og er for det meste 10-15 meter over bunden på det dybeste sted.
I agterenden, som ligger lavest, fra 60 meter og nedefter, er der meget interessant at se på. Over agterendens skrog står tre propellaksler lige ud i vandet. Akslerne bærer præg af, at tungt værktøj har været brugt for at fjerne de enorme skruer.
I det samme område, på bunden under agterskibet, ligger en masse ammunition og andre genstande, som er faldet af, da Blücher gik til bunds. Det er lidt lidt overraskende, at teakdækket er relativt intakt over hele skibets længde. Dækket er overbegroet med enorme mængde sørose og andre store farverige anemoner og muslinger. De fleste vil nok blive ret overraskede over, at det er så smukt og begroet på så dybt vand. Forklaringen må være, at strømmen i det trange sund fører en masse næring med sig til små organismer.

208 meter vrag
Hvis jeg skal bruge ét ord til at beskrive vraget, må det blive stort. Med den begrænsede bundtid og et 208 meters langt vrag, siger det sig selv, at man kan dykke i årevis på dette vrag uden at se alt. Bare at få et overblik og blive nogenlunde fortrolig med det, så man ved hvad, der befinder sig hvor, kræver mange dyk. Under vores dyk på Blücher har vi navigeret med udgangspunkt i en række kendte holdepunkter, hovedsagelig skibets dobbelte 10,5 cm kanoner. Kanonerne finder man ca. 1/3 og 2/3 af vragets længde. I front er der to tilsvarende kanoner på hver side og i hækken yderligere en.

Brækket i to
Et stykke mod hækken fra luftværnskanonen i agter ser man, at skroget er brækket over i to. Her er det ganske tydelig at sprækken bliver lidt større efterhånden, og på sigt er det nok fare for, at agterenden vil briste og rase ned. Her ser man også...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også