DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
CDWS vrag – Carnatic
CDWS vrag – Carnatic
CDWS vrag – Carnatic
CDWS vrag – Carnatic
CDWS vrag – Carnatic
CDWS vrag – Carnatic
CDWS vrag – Carnatic
CDWS vrag – Carnatic

CDWS vrag – Carnatic

CDWS vrag – Carnatic

Carnatic er det ældst kendte af de mange fartøjer, der har klumret i det under den komplekse navigation gennem de nordlige revsystemer i Rødehavet og er endt på Abu Nuhas. Vraget er blevet en foretrukken attraktion for dykkere og ikke mindst for undervandsfoto- og videografer, siden det blev opdaget for 27 år siden.

Hun ligger i dag i to sektioner på dybder mellem 20 og 27 meter, ikke så langt fra Giannis D, men i en mere beskyttet position langs revsystemet.

Carnatic blev søsat i december 1862, og var registeret til rederiet Peninsula & Oriental Steamship Navigation Company, der også er kendt som P&O. Hun vejede 1,776 tons, var 90 meter lang, 9 meter bred og stak 5,3 meter. Hun opererede både under sejl og på damp, og kunne skyde en fart på 12 knob. Under fartøjets relativt korte levetid blev det mest brugt på ture mellem Suez, Bombay og Kina. 

Den 12. september 1869 gik hun på grund på Shaab Abu Nuhas nær ved Shedwan Island og fik stålskroget revet op på de skarpe koraller. Captain Philip Jones evaluerede skibets tilstand og konkluderede, at pumperne nok skulle kunne håndtere den mængde vand, der blev taget ind. Om bord var der 210 passagerer og besætningsmedlemmer, og de blev på skibet på trods af, at mange af dem gentagne bad om at få lov at gå fra borde. 

Hen på de små timer den 14. september begyndte vandet dog for alvor at trænge gennem det hullede skrog, og Kaptajn Jones gav ordren: – Abandon ship – women and children first! Næsten lige efter brød skibet i to stykker og trak 31 mennesker med sig i dybet. Resten af de ombordværende reddede livet i redningsbådene og blev samlet op af et forbipasserende skib Sumatra, efter at have tilbragt natten som skibbrudne på Shedwan Island. 

Lasten om bord på Carnatic omfattede en guldbeholdning, der i dag ville være mere end syv millioner kroner værd. Derfor blev fartøjet i ugerne efter genstand for bjærgningsoperationer. Al guldet blev rapporteret bjærget, men hårdnakkede rygter om, at der stadig er guld om bord på vraget, har øget romantikken omkring Carnatic.

Vraget blev fundet af dykkere i 1984, og man opdagede, at de to dele lå i forlængelse af hinanden selv om hun brækkede over, da hun sank. Fartøjet ligger på bagbordssiden og det er let at navigere gennem ståldragerne, der holder sammen på dækkene. For- og agterdelen er stort set intakte og forenes af den svært skadede midtersektion. 

Den flotteste, mest dramatiske og mest fotogene del af vraget er agterenden, hvor skruerne hviler på havbunden og er godt bevoksede med både bløde og hårde koraller. Når det gælder det marine liv, er der ofte glasfisk og dragefisk i og omkring strukturen, og man kan finde krokodillefisk på sandbunden rundt om vraget. Vraget kan nås på dagture fra El Gouna eller Hurghada eller fra liveaboard. 

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også