DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Teknisk dykning  Teknisk dykning
Deep south – livet starter after 40
Faisal har bugseret mig i læ for strømmen og tager et billede af os med mit kamera i strakt arm. Bemærk, at skruen mangler på min scooter – Faisal holder den i hånden.
Deep south – livet starter after 40
Klar til endnu et big dive – her er vi på vej ned på vraget af Zealot, der ligger på ydersiden af Daedalus på omkring 95 meter.
Deep south – livet starter after 40
På grund af strømmen ”gemmer” vi os inde i Maidan. Faisal holder mit kamera, mens jeg klemmer mig ud af den smalle passage. Og så kan man jo lige så godt tage et par billeder.
Deep south – livet starter after 40
Ikke just det billede, vi havde drømt om at tage på SS Maidan, men den stærke strøm på 100 meters dybde gjorde, at vores oprindelige plan gik i vasken.
Deep south – livet starter after 40
Abu Saimma er en ægyptisk trawler ved Mikalawa/Saranaka Island ikke så langt fra Maidan. Skibet ligger på 50 meter og er et fint eftermiddagsdyk efter et dybt morgendyk.
Deep south – livet starter after 40
Deep south – livet starter after 40
Deep south – livet starter after 40
SS Maidan  OMRÅDE Rocky Island, sydlige Ægypten VRAGTYPE Dampfragtskib BYGGEÅR 1912 FORLISÅR 1923 VÆRFT W. Hamilton & Co (Glen Yard nr. 231), Glasgow, Skotland BESÆTNING 100 mand NATIONALITET Britisk LÆNGDE 152 meter BREDDE 18 meter DEPLACEMENT 8.205 BRT DYBDE 85-120 meter
Deep south – livet starter after 40
Faisal fjoller ved at stå på hovedet mens vi er på deko ved Daedalus efter et 95 meters dyk på Zealot.
Deep south – livet starter after 40
Selv om man er taget til Ægypten for at dykke på dybe vrag langt mod syd, kan man alligevel godt glæde sig over delfiner. Vi mødte disse tre på turens første dyk – ikke nogen dårlig start.
Deep south – livet starter after 40
M/V Tala foran fyret på Deadealus. Fyret er bemandet af en lille håndfuld soldater, der holder af besøg for at bryde monotonien.
Deep south – livet starter after 40
Buen under Elphinstone – The Arch – bør kun besøges af trimixdykkere. De 60 meter er alt for dybt til luft, og det er desuden ulovligt, hvis man skal følge de retningslinjer, der gælder for Rødehavets marineparker.
Deep south – livet starter after 40
Klar til et dyk ved Elphinstones nordlige plateau. Vi skal ud på spidsen og spejde efter hajer.
1 af 12

Deep south

– livet starter efter 40

Tekst og foto Jesper Kjøller
Traditionelt set har det været vragene i den nordlige del af Rødehavet, der har tiltrukket sig mest opmærksomhed. Men for tekniske dykkere, som har udstyret, uddannelsen og erfaringen til at bevæge sig ned på større dybder, end fritidsdykningens grænsen på de 30-40 meter, er der et par spændende vrag i den sydlige del af Ægypten. Vi tog af sted for at udforske kronjuvelen blandt de dybe fartøjer i syd – SS Maidan.

Jeg ved udmærket godt, at vores 20 minutters bundtid alt for hurtigt er ved at rinde ud, og at vi snart har nået vores minimum gas, men jeg skal da lige have et billede til. Jeg er på omkring 95 meters dybde og en rivende strøm fører mig hastigt forbi SS Maidans enorme skrog. Jeg er nok ved at komme lidt for langt væk fra mit team, men jeg tænker, at scooteren hurtigt kan bringe os sammen igen. Ok, jeg har fået billeder nok. Dykket er slut – nu venter små to timers dekompression. Med lidt besvær på grund af strømmen, der nu er virkelig stærk, får jeg bakset min scooter på plads og aktiverer aftrækkeren. Der sker intet? Jeg driver hurtigere og hurtigere langs Maidans skrog, mens jeg får snart forklaringen – det noget nedslående syn af scooterens skrue, der med en vuggende bevægelse daler ned under mig og lander på sandet med siden af vraget. Pis! Strømmen er nu rivende og med fire stageflasker, kamera og en død scooter, driver jeg hurtigere og hurtigere af sted i den forkerte retning – væk fra de andre og væk fra revet, der gør det langt sikrere (og sjovere) at dekomprimere i flere timer. 

Jeg begynder at overveje konsekvenserne. To timers dekompression uden overfladesupport, alene i åbent vand drivende mod Saudi-Arabien – jeg har ikke engang pas med. Ikke just en ideel situation ... 

Til alt held er min makker Faisal oppe på dupperne – han har set, at jeg er i vanskeligheder og han kommer mig snart til undsætning. Behændigt suser han ned og samler den vildfarne scooter-skrue op, hvorefter han styrer tæt forbi mig. Jeg griber fat i hans seletøj og han bugserer mig ned i læ af vraget. Faisals scooter kører på højeste omdrejninger – vi fylder en del i vandet med alt vores grej. Men efterhånden som vi kommer ind mod revet, klinger strømmen af. Vi har dog brugt lidt for meget af vores reservegas på den manøvre – nu gælder det om at komme op på 57 meter, hvor vi kan skifte til vores første deko-gas, tx21/35 (21 % oxygen og 35 % helium). Derfra foregår resten af dekompressionen begivenhedsløst – på den gode måde.

Planen

Siden jeg første gang så et foto af Maidan, hvor hele vraget lå på siden på omkring 100 meter i al sin magt og vælde, har jeg villet dykke på hende. Det er dog ikke det mest tilgængelige vrag. Hun ligger dybt i mere end én forstand, og det kræver en hel båd, der er indforstået med, at en tur så dybt mod syd, hvor SS Maidan ligger ved Rocky Island ligger, betyder færre dyk til alle om bord. Derfor gik der et par år fra jeg så billedet, og til jeg endelig fik mulighed for at prøve at realisere en komposition, jeg havde i mit hoved. 

Vi brugte lidt tid inden dykket på at planlægge, hvordan dykkerne skulle ligge i position med scootere og lygter og se lækre ud. På grund af den begrænsede bundtid besluttede vi at gå efter kun to forskellige billeder, og så tage os tid til at få dem ordentlig på plads. Men den...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også