Eric Nordevall
violinvraget i Vätteren
Få vrag er lige så eftertragtede og populære som vraget efter hjuldamperen Eric Nordevall. At der de sidste ti år har været dykkeforbud på vraget, og at Eric Nordevall er det enste kendte såkaldte violinvrag, har naturligvis også bidraget til, at mange dykkere efterstræber vraget.
Eric Nordevall blev bygget på Hammarstens værft i Norrköping, og blev derefter udrustet med to dampmaskiner på hver 17 hk på Motala Verkstad. Sammen med flere violinskibe fra Hammarstens værft, var det tanken, at Eric Nordevall via Göta Kanal skulle give folk mulighed for at rejse med fast sejlplan mellem Stockholm og Göteborg. Fartøjet blev specialbygget til Göta Kanal og fik et violinformet design med hjulene placerede i midten for at give plads i kanalen. Fartøjstypen blev udviklet i Skottland i begyndelsen af 1800-tallet og var designet til at kunne trafikere floder og kanaler. Der er ingen af søsterfartøjerne tilbage, så hun er dermed det eneste kendte eksempel på denne type fartøj, hvilket gør hende unik.
Efter at have overnattet i Vadstenahamn kaster kaptajn Bergström los ved middagstid den 4. juni 1856, på vej mod Göteborg med skibet lastet med brændevin fra Vadstena Slot. Han står stadig ved roret i en time med kurs mod Karlsborg. Ruten går forbi øen Jungfrun i det nordlige Vätteren, hvor der er en kanal mellem øen og en grund omtrent hundrede meter mod nord. Efter at have passeret Kampodden overlader Kaptajn Bergström roret til rorgængeren Eriksson og går ned under dækket. Eriksson giver derefter roret videre til matrosen Eliasson og giver den noget uklare instruktion: – Du kan gå så tæt på øen, du vil – der er dybt nok.
Matros Eliasson, som ikke kender til grunden et stykke ude fra Jungfrun, bestemmer sig til at være på den sikre side og holder sig et godt stykke fra øen. Med en hastighed af syv knob, plejer fartøjet op på grunden og sætter sig godt fast. Besætningen gør alt, hvad de kan for ved egen kraft at trække sig løs af grunden, men uden held. Kaptajn Bergström er nødt til at afgive ordre om, at signalkanonerne skal affyres og man hejser et nødflag. En undsættende båd, som befinder sig i nærheden af øen Fjuk ud for Motala ankommer, men har ikke held til at hjælpe Eric Nordevall af grunden. Snart kommer også dampskonnerten Motala Ström til undsætning, men heller ikke Motala Ströms besætning har held til at hjælpe Eric Nordevall af grunden. Derimod flyttes Nordevalls last deriblandt brændevinen fra Vadstena slot over på Motala Ström.
To dage på grund
Det går yderligere to dage, hvor Eric Nordevall bliver stående på grunden ud for Jungfrun, frem til den 6. juni, hvor dampkorvetterne Santesson og Föreningen ankommer. Noget lettere efter at være befriet fra sin last, har besætningerne med fælles hjælp held til at trække hjuldamperen...