DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Foto Feedback #2
1 af 1

Foto Feedback #2

af Martin Örnroth

Månedens bidrag kommer fra Patric Wassberg, som besøgte Thailand i februar.

Månedens bidrag kommer fra Patric Wassberg, som besøgte Thailand i februar. På vej dertil stoppede han for at købe et Fujifilm Finepix F 810 med uv-hus. Kameraet blev brugt flittigt – både på land og under overfladen, men når det handlede om undervandsbillederne, var han ikke særlig tilfreds med resultatet. Det eneste uv-foto, som var nogenlunde OK, var dette billede med de to sepiablæksprutter på.
Billedet er taget med lukkehastigheden 1/60, blænde f8 og med automatisk hvidbalance. Dybden var kun 6 meter og derfor havde Patric forventet sig et billede med en bedre farvegengivelse.
Jeg kan umiddelbart se tre elementer, der ville gøre billedet mere vellykket:
1: Blæksprutter er sande mestre i kamuflage og de smelter let ind i baggrunden. Prøv at finde en situation, hvor du får en mere neutral baggrund end revet, fx den blå vandmasse.
2. Brug en stærkere blitz. Det vil både fremhæve deres smukke farver, men også gøre det lettere at få motivet til at stå frem fra baggrunden. Alternativet er at montere en vidvinkelforsatslinse på uv-huset. Den skulle gøre det lettere for dig at komme endnu tættere på motivet og få blitzen til at belyse motivet bedre, uden at du kommer til at beskære billedet.
3. Prøv at variere hvidbalancen. Et digitalkamera er ikke designet til brug under de lysforhold, der hersker under vandet. Det meste fremstår som blåt eller grønt, så kameraet skal hjælpes lidt på vej. Når kameraet prøver at indstille en korrekt hvidbalance i auto-mode, leder det efter det lyseste område i billedet – i dette tilfælde er det de lyseblå områder på korallerne. Derefter beslutter kameraet at opfatte disse områder som hvide og korrigerer alle andre farver derefter – resultatet er, at billedet bliver blåt. Alt efter kameramodel, gælder det om at prøve sig frem blandt de faste hvidbalanceindstillinger og se hvilken en, der giver det bedste resultat under overfladen. Eller hvis kameraet kan forprogrammeres at skræddersy hvidbalancen, hvor du kan prøve at lave en måling inden dykket ved fx at pege kameraet mod en lyseblå t-shirt  – det vil formodentlig snyde elektronikken til at tilføre mere rødt i undervandsbilledet.
Har du et mere avanceret kamera, der kan gemme billederne i det såkaldte RAW-format, har du meget større chancer for at få et korrekt farvebalanceret billede. RAW-formatet gemmer nemlig alle oplysninger i eksponeringsøjeblikket, hvor fx jpg-filer er en komprimeret fortolkning af informationerne, uden særlig mange muligheder for bagefter at rette op på fejl. En RAW-fil fylder væsentligt mere, men giver dig muligheder for at eksperimentere med forskellige hvidbalanceindstillinger bagefter.

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også