DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Foto  Foto
Fotoskole 2 – Farver og fokus
Fotoskole 2 – Farver og fokus
Fotoskole 2 – Farver og fokus
Ved at placere blitzen bagved kameraet og rette det lige frem bliver vandmassen mellem motivet og kameraet minimalt belyst.
Fotoskole 2 – Farver og fokus
Det er lettere for kameraet at finde fokus på lavt vand, hvor der er meget lys. Derfor er den en god idé altid at have fokuslys med – også om dagen.
Fotoskole 2 – Farver og fokus
Du kan få en ekstern uv-blitz til næsten alle huse. Et sæt består ofte af selve blitzen, en bundplade og en blitzarm.
Fotoskole 2 – Farver og fokus
Billedet er taget med blitz. Den bedste måde at få farver og kontrast i billedet er ved at anvende blitz.
Fotoskole 2 – Farver og fokus
Billedet er taget uden blitz. Den bedste måde at få farver og kontrast i billedet er ved at anvende blitz.
Fotoskole 2 – Farver og fokus
Den lillebitte, omtrent 1 cm lange, troldhummer er taget om natten i Rødehavet. Uden fokuslys og blitz går det ikke at tage sådan et billede.
Fotoskole 2 – Farver og fokus
Filtret giver en større mulighed for at genskabe farver gennem hvidbalancering.
Fotoskole 2 – Farver og fokus
Billedet er taget med rødt farvefilter. Filtret giver en større mulighed for at genskabe farver gennem hvidbalancering.
Fotoskole 2 – Farver og fokus
Manuel hvidbalancering kan med fordel gøres med en hvidbalanceskive, men du kan også anvende lyst sand eller andre lyse motiver. Glem ikke at du skal ændre hvidbalancen, når du skifter dybde .
1 af 10

Fotoskole 2

– farver og fokus

Tekst & foto Magnus Lundgren
I første del fortalte vi om hvordan man kommer i gang med uv-foto og om de vigtigste grundprincipper. Nu er det på tide at komme videre. Vil du lære at tage farvestrålende billeder? I anden del gennemgår vi forskellige teknikker til at genskabe de naturlige farver under overfladen. Vi fokuserer også på at sætte fokus. Hvordan tager man skarpe billeder? Det er altså på tide at tage knivskarpe billeder med naturens egne farver.

En kendt gammel fotograf levede efter devisen: er billedet ikke godt, så gå tættere på. Når man fotograferer under vandet er dette i særdeleshed sandt. Tommelfingerregel nummer ét er at være tæt på motivet. Hold altid dette faktum frisk i hukommelsen. Lad ikke anden information eller teknik forvirre din hjerne, så du pludseligt er for langt væk. At være tæt på motivet er en grundforudsætning.

Stort problem
Der hvor du dykker, hvad enten det er i havet, i en sø eller en swimmingpool, er vandet et ”stort” problem i dobbelt forstand. Vand indeholder partikler, som spreder lyset. Vandet bliver derfor til en mere eller mindre tyk tågedis foran kameraet. Jo bedre sigten er, jo mindre er tågeeffekten. Så den mest begrænsende faktor i undervandsfotografering er vandet. I praksis betyder det, at hvis man er langt fra motivet, så bliver det uskarpt og farveløst. Endnu engang – undskyld gentagelsen – er det vigtigt at gå tæt på.
Dykkedybden afgør hvilken kvalitet det omgivende lys har. Jo lavere man er, jo bedre lyskvalitet. Når man kommer et stykke ned, er der gradvist færre farver i det naturlige lys. Dybt nede forsvinder de fleste farver i princippet helt. Omgivelserne antager en blå eller grøn tone, afhængigt af vandets egen farve. Tager man billeder med naturligt lys i dybet, bliver det måneagtige billeder med ekstremt blå- eller grønstik.
For at reducere dette fænomen når man uv-fotograferer, kan man anbringe et farvefilter mellem motivet og kameraet. Afstanden til motivet afgør hvor kraftigt et filter, man skal anvende. Er man to meter fra motivet i dansk farvand og i god sigt, så skal man have monteret grønt filter til to meter. Endnu engang. Jo nærmere motivet du er, jo mindre påvirkning får du.

Naturlige farver
Det er egentlig forkert at sige, at man sætter farve på billederne. Kameraet giver snarere mulighed for at fremhæve naturens egne farver. Det er farver som til og med vort avancerede og automatiske øje kan have svært ved at se et stykke nede i vandet. Så hvordan gør man? Er det svært? Hvilke muligheder har man?
En enkel måde til at få farverne tilbage i billedet, er at anvende kameraets manuelle hvidbalance. Her benytter man sig af det omgivende lys og slukker for blitzen. Denne metode er præcis, som når man fotograferer på landjorden. Det kræver sollys for at fungere godt, og man skal have solen i ryggen. At fotografere med det omgivende lys fungerer i vid udstrækning i tropiske områder, hvor der oftest er mere lys tilgængeligt.
For at hvidbalancere manuelt retter man kameraet mod noget hvidt eller hvidligt, fx en særlig hvidbalanceskive, gennem det farvede vand i det farvede lys. Du fortæller således kameraet, hvad der svarer til farven hvid, på netop den dybde med det lys som er der. Det er en slags situationsanalyse. På lavt vand i miljøer med meget lys fungerer denne metode udmærket, men ikke så godt, hvis der kun er lidt lys. Manuel...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også