DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Helmi Söhle – Vragleksikon #55
1 af 1

Helmi Söhle

Vragleksikon #55

Tekst: Johnny Christensen

Kattegat syd for Anholt

En omstændighed har været konstant helt fra vikingernes tid og frem til i dag. Hvis man ønskede adgang til de baltiske lande, eller handelsstæderne på den tyske nordøstlige kyst, så gik hovedvejen gennem Kattegat. Det betyder, at der gennem tiderne er sejlet ufattelige mængder skibe i dette ret beset begrænsede område. Og så er det jo, at vi dykkere sidder og gnider os i hænderne. For jo flere skibe der sejler, jo større er sandsynligheden for, at vi får noget spændende at dykke på. Mange vrag er kommet til ved uheld, forlist på grund af vejret, navigation eller simpelthen dårlig vedligeholdelse af skibet. Men også en stor mængde er blevet ofre for de forskellige krigsførende nationers kampe.

ned med diana Helmi Söhle startede karrieren i juni 1913 som en nybygning på Smiths Dock Ltd i Middelsborough, der afleverede skibet til La Morue Francaise i Fécamp. De valgte at kalde deres nye fiskeskib La Somme og brugte det flittigt i de kommende år.
I slutningen af første verdenskrig og en del år frem var der mangel på madvarer, så det var ikke noget problem at afsætte fangsten. Den 8. september 1929 blev La Somme solgt videre til Herman Söhle i Geestemünde, der benyttede lejligheden til at omdøbe den til Helmi Söhle. Prisen var 120.000 Reichmark. Han fortsatte med at bruge den som fiskeskib.
Den 6. april 1937 havde fartøjet et uheld 6 sømil sydvest for Helgoland. Klokken 12:30 påsejlede de i tåget vejr den danske fiskekutter Diana, der lå for anker. Trods et febrilsk redningsforsøg gik Diana til bunds efter kort tid. Ved det efterfølgende søforhør blev skylden hæftet på vagthavende førstestyrmand, der undlod at sætte farten tilstrækkeligt ned, trods den begrænsede sigtbarhed.
Langsomt kom der et skift i det politiske klima i Tyskland igen. Det nationalsocialistiske parti begyndte at få større indflydelse, og gradvist kom konfronteringen med resten af verden nærmere.
Som så mange andre fiskeskibe blev Helmi Söhle indrulleret som en lillebitte brik i et meget stort og vidtfavnende spil. Tyskland havde behov for mad til at holde både soldater og civile i gang, fiskeskibene skulle gøre deres del for at opfylde det behov.

legitime mål Efter udbruddet af anden verdenskrig, fortsatte Helmi Söhle med at bringe fiskene hjem til Das Vaterland. Det gik uden større problemer indtil d. 8. april 1944. Der havde de et alvorligt uheld, da det kom til sammenstød med den tyske skoleubåd U2. Uheldet skete vest for Pillau og det er ikke helt klart om årsagen var en navigationsfejl fra U2 eller Helmi Söhles side. Men det er et faktum, at ubåden sank og tog 17 mand med sig. Den resterende besætning på 18 mand undslap og blev reddet af Helmi Söhle og andre tililende skibe.
U2 blev hævet allerede næste dag, men den tyske marine valgte at tage ubåden permanent ud af tjeneste som følge af dens omfattende...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet