På rette kurs
- Teknik og teknologi til bedre navigation
Hvorfor er det sådan, at de fleste har relativt let ved at finde deres bil blandt 2.000 andre på parkeringspladsen foran shoppingcentret, men så snart de stikker hovedet ned under vandet, er de lost på et øjeblik? Hvor svært kan det egentlig være? Men det er svært at orientere sig under vandet. Dykning foregår i tre dimensioner. På landjorden har vi hele tiden en horisont at forholde os til. Under vandet er vi i et tredimensionelt univers, og vi skal principielt altid kigge i alle retninger, når vi søger. Tilføjer vi så vandets bevægelser, tyngdekraftens uvante påvirkning af vores næsten vægtløse krop, den ofte begrænsede sigt og evt. lidt dybderus, stress og task loading, så står vi over for lidt af en udfordring, når der skal navigeres effektivt... Grundlaget for navigationsfærdigheder er derfor god opdriftskontrol og i det hele taget rutine i at være under vandet.
Desuden er der en tendens til, at man i mange dykkesituationer bare følger efter en erfaren dykker eller en guide. Når man så pludselig selv skal stå for navigationen, er det som at skulle give kørevejledning til en rute, som man normalt kun har kørt fra bagsædet. Det er ikke helt let.
Formålet med navigation er at komme derhen hvor man vil og tilbage igen – med udgangspunkt i de informationer, man har til rådighed. Men god navigation skal naturligvis planlægges og trænes. Og hjælpemiddlerne skal bruges optimalt. Det er netop det, denne artikel handler om.
Tryghed og tilfredsstillelse
Der er mange fordele ved at være god til at navigere – ikke mindst sikkerhedsmæssige. Men navigation er også et spørgsmål om bekvemmelighed. De fleste hader at spilde tiden i overfladen og det er frustrerende at gå glip af et interessant dykkested, et vrag eller rev, fordi man simpelthen ikke kan finde det. Desuden er det naturligvis elementært vigtigt at kunne styre uden om farefyldte områder fx med stærk strøm eller skibstrafik, eller kunne finde tilbage til opstigningslinen efter et vragdyk.
Når du navigerer effektivt, sparer du også på luften. Dels fordi du uden svinkeærinder kommer derhen, hvor du vil, men også fordi det giver et psykologisk overskud at vide hvor du er. Du vil automatisk slappe mere af og have et roligere åndedræt, når du kender din position og ved hvordan du kommer tilbage igen. Og det bliver lettere for dig og din makker at holde sammen, når I er enige om kursen.
Endelig er der er også nogle basalt håndværksmæssige tilfredsstillende aspekter forbundet med at være god til at navigere. Lidt som at løbe et godt orienteringsløb. Det er en stor fornøjelse at kunne stå på land eller på båden og planlægge dykket med sin makker og derefter udføre planen til punkt og prikke ved hjælp af kompasset, stedsans, naturlig navigation – og lidt held...
Kortlægning
Navigation begynder før dykket. Det handler om at få etableret et mentalt landkort over dykkestedet inde...