DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Skatte i øst – vragdykning i Letland
SS Hornsteins mægtige forende rejser sig højt over bunden.
Skatte i øst – vragdykning i Letland
Et enormt reserverat pryder SS Hornsteins agterparti.
Skatte i øst – vragdykning i Letland
Mange af vragene er noget medtagede hvilket minder os om deres brutale fortid i krigene. Men velbevarede detaljer om bord kompenserer rigeligt for ødelagte skrog.
Skatte i øst – vragdykning i Letland
Forenden er den mest intakte del af vraget SS RO-24. Skibet gik ned under en kamp.
Skatte i øst – vragdykning i Letland
Dykkere undersøger SS Ammerlands skruer og ror.
Skatte i øst – vragdykning i Letland
Porcelæn er et almindeligt fund på de velbevarede vrag på den anden siden af Østersøen.
Skatte i øst – vragdykning i Letland
Skatte i øst – vragdykning i Letland

Skatte i øst

– vragdykning i Letland

Tekst Dmitri Gorski Foto Alex Dawson

Tænk dig et land, hvor uplyndrede krigsvrag kun ligger en kort bådrejse væk. Du behøver ingen uddannelse i dykning med trimix og ingen dekoflasker – vragene ligger på moderate dybder. Sigten, der sommertider når op på 30-40 meter, gør dykningen enkel og uproblematisk. Tag med på vragdykning i Letland.

Pelle Lundvall, som er kaptajn på dykkefartøjet M/V Langesund, bygger langsomt spændingen op, men det første vrag, vi kommer til at dykke på, SS Carl Cords, er dog noget af en skuffelse! Det er som at dykke på vrag ved Stockholm. Sigten er ret dårlig, og vraget ligger smadret og tomt på bunden. Det er et dampskib med overbygning på midten og fire lastrum, der er typisk for krigstiden. Nogle havde allerede været der – og snart fik vi rede på, hvad det var, som foregik. Midt over motor-skylightet var der fastsurret et skilt, som på russisk oplyste alle besøgere: Privat område, Sergejs vrag! Da vi kom op på båden, berettede Pelle grinende, at han mødte Sergej første gang for fem eller seks år siden, og at han var en fyr, man ikke løb om hjørner med. Han var en tidligere sovjetisk marineofficer, som havde et dykkefirma i havnebyen Lijepaja. Alle vrag, som han havde fundet, tilhørte ham – ifølge ham selv. Han spurgte Pelle, om han ville tage noget med op fra hans vrag, og da Pelle sagde nej, syntes Sergej, at det var ok, at Pelle dykkede der. Sergej tog mod den svenske dykkebåd hvert år, og med tiden blev der udvekslet mange vragpositioner og historier. Dog blev Carl Cords kun en opvarmning på den otte dage lange rejse – en kontrast til alle de andre vrag, som vi dykkede på den uge.
Et stop på vejen
Sejladsen over fra Sveriges østkyst over Østersøen tager omtrent 15 timer for Langesund. Derfor kan det være godt at stoppe og dykke på Gotland, som ligger på vejen. Denne ø har uanede dykkemuligheder, men ingen dykkebåde – en uheldig kombination. Har man dykket fra land på Diger Huvud på Fårö, så ved man, hvilken sigt man kan møde på den rette årstid. Over 30 meter er ikke usædvanligt. Derfor kunne man næsten føle, at det var lidt snyd på vejen ned mod SS Hornstein, som ligger et par distanceminutter ud for øen. Hornstein er et fint vrag på trods af, at trawl og hårdt vejr har gjort deres job, og overbygningen er næsten helt væk. Sigten gør, at man kan få et godt overblik – man kan se næsten det halve vrag på én gang. Det er altid sjovt at svømme et lille stykke fra vraget og ligesom tage det hele ind ude fra. På agterdækket kunne man se et enormt reserverat, som mirakuløst nok er blevet skånet af det trawl, der har ødelagt overbygningen og dele af rælingen. Hornstein ligger ganske dybt på den nederste grænse for sportsdykning, og man får ikke så meget tid, hvis man følger dækket på 38-39 meters dybde. To dyk var lige i underkanten, hvis man rigtigt ville udforske båden – så mange detaljer lå der på dækket. På flere steder var der indbydende åbninger ned til maskinrummet, forpiken og andre rum, som man kunne besøge en anden god gang. Hornstein ligger på en bund, der består af hård ler og der er ofte strøm i området – derfor blæser eventuelle partikler i vandet ret hurtigt væk. Det er ikke tilfældet med et andet vrag, som ligger i nærheden – Thea. Vi kom ned og var forberedte på samme oplevelse som før, men blev mødt af...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også