DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Vragleksikon – Johannes L
Vragleksikon – Johannes L
Vragleksikon – Johannes L
Vraget ligger på lavt vand, hvilket oftest giver masser af lys. Det er faktisk så lavt, at man kan sidde på forenden og stikke hovedet over overfladen.
Vragleksikon – Johannes L
Overbygningen set fra agterstævnen.
Vragleksikon – Johannes L
Johannes L er et velbevaret vrag med intakte rælinger på overbygningen.

Vragleksikon

– Johannes L

Tekst Stefan Beskow Foto Magnus Lundgren

Et vrag, som du selv kan svømme ud til. Et vrag med en dybde, der giver mulighed for bundtider på over en time, uden at du behøver at bekymre dig om deko. Et vrag, som ligger så tæt på overfladen, at du kan tilbringe overfladeintervallet stående på det. Oven i købet et vrag, hvor der kan være rigtig god sigt. Findes dette vrag overhovedet? Svaret på disse ledende spørgsmål er ja! Ud for Råå, lige syd for Helsingborg, ligger vraget Johannes L som er en våd drøm for alle, der for alvor vil i gang med vragdykning. Vraget er desuden så tilpas stort, at det faktisk giver en rigtig fed dykkeoplevelse og lidt mere avancerede dykkere kan træne penetrering under meget kontrollerede forhold, da dybden er så begrænset.

Det hele begyndte i 1951, da Johannes L blev bygget i Hamburg under navnet Jacob Becker. I 1963 blev hun solgt til rederen Johannes Lunsstedt og skiftede navn til det nuværende Johannes L. Skibet nåede at skifte ejer endnu en gang i 1971, men fik lov til at beholde sit navn. 

I slutningen af november 1979 forlader Johannes L havnen i Råå på det, der skulle blive den sidste rejse. Det begynder med, at skibet kommer ind på lavt vand. I forvisning om, at fartøjet er uskadt fortsætter kaptajnen rejsen ud af havnen, men allerede efter et par hundrede meter begynder hun at tage vand ind fra et hul på bagbords side. Skibet bliver hurtigt fyldt med vand og efter at have slået alarm sætter kaptajnen redningsbådene i havet. Kaptajnen og besætningen blev hentet af en lods, men kaptajnen ville dog tilbage om bord på fartøjet for at hente nogle vigtige dokumenter. Det skulle vise sig at være en dårlig idé. Han ender i det iskolde novembervand og på grund af de høje bølger kan han ikke komme op i båden igen. Efter 15 minutter er han ved at give op. Lodsen har dog andre planer og er ikke til sinds at lade kaptajnen gå under. Snarrådigt slår han et reb rundt om maven og hopper selv i det iskolde Øresund. Det redder kaptajnen, der med lodsens hjælp kommer op i redningsbåden igen.

Dykningen

Vraget ligger på bagbordsside med et maksimal dybde på ni meter. Den mest intakte og derfor mest interessante del af vraget er overbygningen. Mange vælger at planlægge hovedparten af dykket her og omkring lastrummet. Dem der har uddannelse i det, kan udføre penetrering her og i mandskabskahytterne. Man kan også svømme ind i selve maskinrummet, men det frarådes, medmindre, du har gode færdigheder i penetrering. Johannes L har en ret omfattende bevoksning med blåmuslinger, som i nærmest dækker hele vraget. Rundt omkring er der lyst sand. som bidrager til at der ofte er lyst og relativt god sigt. Hvis du svømmer fra land ud til vraget, svømmer du også forbi muslingebanker og ålgræsenge på vej ud mod vraget.

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet