DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Rejse  Resa
Calvis flyvende fæstning – Flyvrag på Korsika
Den karakteristiske næsekuppel, hvor den forreste maskingeværskytte har siddet på sin udsatte post, er væk. Antagelig blev den knust ved nedslaget..
Calvis flyvende fæstning – Flyvrag på Korsika
Calvis flyvende fæstning – Flyvrag på Korsika
Calvis flyvende fæstning – Flyvrag på Korsika
Ikke alle propeller er på plads, men dem der er tilbage, blev bøjet af det kraftige møde med vandoverfladen.
Calvis flyvende fæstning – Flyvrag på Korsika
I forhold til andre dykkedestinationer i Middelhavet, er Korsika forbavsende fiskerig, det skyldes blandt andet, at området omkring Calvi er udlagt som beskyttet marinepark.
Calvis flyvende fæstning – Flyvrag på Korsika
Udsigten fra Calvis citadel ned over havnen, hvorfra dykkerudflugterne udgår. Det er også her færgerne fra Nice lægger til.
Calvis flyvende fæstning – Flyvrag på Korsika
Calvis flyvende fæstning – Flyvrag på Korsika
Calvis flyvende fæstning – Flyvrag på Korsika
Mens vi lå og hyggede os med flyvraget på dybere vand, var en bådfuld urutinerede dykkere på færd omkring klipperne lige under overfladen.

Calvis flyvende fæstning

– flyvrag på Korsika

Tekst og foto: Jesper Kjøller

Anden verdenskrig gik hårdt ud over den klipperige og solbeskinnede middelhavsø. Men hvor krigen andre steder anbragte et passende antal skibsvrag på havbunden, er det de bevingede vrag, der præger dykningen omkring Korsika. Følg med til solen og varmen, hvor den flyvende fæstning ved Calvi er kronjuvelen i samlingen.

Vi slår et par sving ud over Middelhavet før det bliver vores tur til at lande i lufthavnen ved Korsika-hovedstaden Bastia. Ud af vinduet i flyveren ser øen helt ubeboet og vild ud. Der er ikke mange tegn på menneskelig aktivitet, og bjergene fremstår som ufremkommelige og nærmest ugæstfrie. Overalt ser man den berømte maki. Denne særlige bevoksning dækker ca. halvdelen af øen, og selvom den også kendes andre steder i middelhavsområdet, er den særligt udbredt og karakteristisk netop på Korsika. U macchju som makien hedder på korsikansk er en stedsegrøn buskskov, der består af mange forskellige vækster. Alle er de hårdføre og ofte tornede eller ligefrem giftige.
I makien breder sig en krydret duft, som stammer fra myrteblomster, evighedsblomster, rosmarin- og citrusblade. Duften er ikke helt ulig en dåse Herbes des Provence. Det var netop denne særlige bouquet fra fødeøens maki, som Napoleon, ifølge overleveringen, ikke kunne glemme.
Det bjergrige landskab går igen under vandet, når man dykker ved Korsika. Klipper, sprækker, raviner og lodrette vægge venter på at blive udforsket. I stedet for maki, er klipperne under vandet fint dekoreret med koraller og svampe, der giver sceneriet flotte og næsten tropiske farver.
Korsikanerne er heldigvis bevidste om øens ressourcer under overfladen. Der foregår ikke meget fiskeri i de kystnære zoner, og flere af de bedste dykkeområder er udlagt som beskyttede marineparker. Desuden er der stort set ingen industri og ikke meget landbrug på øen, så udledningen af spildevand er særdeles begrænset. Øens dyreliv under vandet kan derfor måle sig med det bedste, Middelhavet kan byde på. Men derudover lokker Korsika dykkere til med noget ganske særligt. Der er ikke mange skibsvrag omkring øen, men til gengæld har anden verdenskrig sat sine spor i farvandet. Adskillige, lettilgængelige og indbydende bevingede vrag ligger og venter på dykkende flyentusiaster.

Flyvende fæstning
Vi har sejlet i under fire minutter i dykkercenteret Castille Plongees zodiac. Da båden stopper, tænker jeg, at det må være for at sætte de andre dykkere af, der skal på et lavt dyk langs klipperne ved foden af Citadellet, som troner over Calvi. Men nej. Vi skal alle sammen i vandet her. Sammen med en hollænder og min korsikanske guide Christophe, skal vi dykke på vraget af en B-17 – Flying Fortress. Jeg har dykket på en del flyvrag før, men dette er det største hidtil, så det er med en del spænding, at jeg stiger ned mens jeg folder blitzarmene på mit kamera ud. Sigten er fin, selv om jeg ville have foretrukket at dykke tættere på kl. 12.00. Her lidt ud på eftermiddagen vil solen ikke trænge så godt ned på de 28 meter, hvor maskinen lagde sig efter et forsøg på en nødlanding i 1942.
Først svømmer vi over gold klippe- og sandbund med spredte tangområder. Men så ser jeg ammunitionen, der er udstrøet over bunden. Flyet droppede sine bomber, før det ramte overfladen, så vi kan ikke...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også dit eget dykkermagasin 20 gange om året ved at abonnere her: DYK NetMag

Fakta

B-17 Flyvende Fæstning
Det var fra starten et privat initiativ fra Boeing, der satsede på at udvikle et bombefly i mellemklassen. Det skulle have så gode flyveegenskaber, at de luftbårne divisioner i den amerikanske hær ikke kunne forbigå det. Det lykkedes.
Første prototype blev leveret til evaluering i januar 1936, men der indtræf et alvorligt tilbageslag, da en af prototyperne styrtede ned under take off ved en af testflyvningerne. Styrtet viste sig at bero på en pilotfejl. USAAC (US Army Air Corps) placerede en første ordre på 39 fly i starten af 1938. Alle fly i den første leverance af B-17B var kampklare i marts 1940. De var da udrustede med turboladede motorer og havde meget større flyvehøjder og topfart end prototyperne.
Næste serie var B-17C. Herfra gik 20 fly til britiske RAF. Europæiske erfaringer medførte, at pansringen blev forbedret og brændselstankene blev gjort selvtættende i serie D og E. Modellen B-17E Flying Fortress levede i sandhed op til sit navn. Den var bevæbnet med en 0,3 tomme og op til tolv 1/2-tomme maskingeværer. G-serien blev den numerisk største. Ikke mindre end 8.680 fly blev bygget af Douglas og Lockheed Vega samt ved Boeings egen fabrik i Seattle.
Nye typer kanontårne gav et mere effektivt forsvar mod aksemagternes jagerfly. Der blev lavet flere specielle udgaver. Eksempelvis B40 med op til 30 maskingeværer og lette kanoner, beregnet til eskortopgaver. Den blev ingen større succes. Andre modeller var transportflyene CB-17 og C-108. Langdistancemodellen F-9 blev udrustet med henblik på redningsopgaver på havet og bar en redningsbåd under maven.

Fakta

GEOGRAFI Korsika tilhører Frankrig, men i 1992 fik man selvstyre med bl.a. eget parlament. Korsika ligger 170 km sydøst for Rivieraen og udgør et af Frankrigs fattigste områder med lavt indkomstniveau og stor udflytning. Her bor ca. 250.000 indbyggere, og hvert år får de besøg af ca. en million turister. Naturen er dramatisk og landskabet kuperet. Højeste punkt er Monte Cinto med 2.710 meter. Korsika forbindes ofte med Napoleon, der blev født her i 1769.

KLIMA Forår og sommer byder på behagelige temperaturer, men august bør undgås. Dels er det den store feriemåned i Sydeuropa og dels er det den varmeste måned. I maj ligger dagtemperaturen på 18 i luften og 19 i vandet. Midt om sommeren sniger tallene sig over 30 grader over vandoverfladen og 25 under.

DYKNING Næsten alle dyk på Korsika foregår fra RIB. Øens relativt få dykkercentre har alle store og kraftige både, der hurtigt sejler et dusin dykkere til de enkelte dykkesteder. Dykningen er let, men korsikanerne dykker dybt og dekompression hører til dagens orden. Regn ikke med briefinger, så hold fast i dine egne grænser og spørg ind til planerne med dykket, inden I hopper i vandet.

SPROG Fransk og korsikansk. På hoteller og dykkercentre, er der som regel en, der kan lidt engelsk.

REJSE Det tager omkring to timer at flyve fra Danmark til Korsika. Vi rejste med Langley Travel. Se www.langleytravel.com. Alternativt kan man flyve til Nice og tage enten en hurtigfærge (ca. tre timer) eller normal færge (varierende tid) til Bastia. Her er der mulighed for at medtage bil.

VALUTA Da Korsika er en del af Frankrig, er det Euro, der gælder. I modsætning til selve Frankrig, oplever man ofte, at restauranter og mindre forretninger ikke tager kreditkort, så hav kontanter på dig.

Læs også