DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Digital UV-foto 1. del

– grundbegreber

Tekst og foto: Jesper Kjøller & Lars Kirkegaard 9

Digitalkameraet stormer frem og er ved at gøre undervandsfoto til hvermandseje. Med et digitalkamera i hånden har du pludselig en hel verden af muligheder under vandet, og der er en stor risiko for, at du aldrig vil dykke igen uden dit kamera, når først du har fået smag for det. Digitalt undervandsfoto er stærkt vanedannende!

Måske har du slet ikke købt et digitalkamera endnu. Eller også har du bare ikke haft det med i vandet. Det kan også være, at du allerede har taget digitale uv-billeder, men er lidt skuffet over resultatet. Uanset hvad, kan vi godt hjælpe dig. Én ting er nemlig at få gode resultater med et digitalkamera på land. Men det er noget helt andet under vandet.
Faktisk er det lige meget om et billede er taget med et fuldautomatisk ”peg og klik”-engangskamera, din morfars gamle Leica eller et fuldt moderne digitalspejlrefleks. Hvis det er et godt billede, er kameraet ligegyldigt. Det handler om motivet og din kreativitet. Men som et gammelt ordsprog siger, er godt værktøj det halve arbejde. I denne artikelserie om digitalt uv-foto vil vi fokusere på digitalkameraet som et redskab til at forevige dine oplevelser under vandet. Denne første del handler om de grundbegreber, der knytter sig til den digitale fototeknik. Anden del handler om hardware – kameraer, undervandshuse og tilbehør. I tredje del kan du læse om de teknikker, der giver dig de bedste billeder i vandet og fjerde del afslutter serien med tips og tricks til efterbehandling af dine billeder.
Digitalkameraets stormfulde udvikling gennem de sidste 4-5 år er en revolution af samme dimensioner, som vi så for en halv snes år siden med mobiltelefonerne. En af konsekvenserne af den rivende udvikling er, at priserne rasler ned, samtidig med, at du får flere og flere funktioner samt højere opløsning for de samme penge eller færre penge.
Der er ingen tvivl om, at digitalmediet lokker mange, der ellers aldrig ville være gået i gang med at tage undervandsfotos. Hvis du alligevel har et kamera med på ferie, og du for en overskuelig sum penge kan få et undervandshus til det, hvorfor så ikke tage det med under vandet? Har du ikke altid haft lyst til at dele dine undervandsoplevelser med ikke-dykkende venner og bekendte?

Før og efter For at kunne træffe de rigtige udstyrsvalg, lave de ideelle indstillinger og i øvrigt udnytte digitalkameraets fordele optimalt, er du nødt til at være fortrolig med nogle grundlæggende begreber. Ikke kun hvad angår fotografiske principper, men også de særlige omstændigheder, der knytter sig til den digitale fototeknik.
Enhver fotografisk proces kan opdeles i noget, der finder sted henholdsvis før og efter, at lyset har ramt optagemediet, der i traditionelle kameraer er film og i digitalkameraer er en lysfølsom chip. Ligesom ved film er kvaliteten og opløsningen af denne chip afgørende. Hvert kamera har desuden indbygget software til at behandle og fortolke de informationer, som chippen har registreret.
Som du kan læse mere om i faktaboksen om chips, er det lysregistrerende område i de fleste digitalkameraer mindre end traditionel film. Det betyder, at billedfeltet bliver beskåret noget. Hvor fx et godt 20 mm objektiv på et spejlreflekskamera før var nok til at lave dramatiske vidvinkelbilleder,...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også