DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Dr. Eichelbaum – Vragleksikon #33
1 af 1

Dr. Eichelbaum

Vragleksikon #33

Nordlige Langelandsbælt

Der er desværre ikke så mange informationer tilgængelige for vraginteresserede entuasister om Dr. Eichelbaums forlis. Det er således lidt svært at sammenstykke historien. Men foreløbig ved vi, at skibet blev søsat i Hamborg d. 9. oktober 1937, og det indgik i rederiet H. Focks fiskeflåde som damptrawler under kendingen HH 233.

Den 5. maj 1939 blev skibet solgt til rederiet Gehrts, under samme navn og fiskerikending. Og den 22. september 1939 blev det indrulleret i den tyske Kriegsmarines 11. minerydningsflotille som hjælpeminestryger eller forpostbåd under betegnelsen M 1108. Den 13. april 1940 blev skibet sejlet ned, formentlig af De Forende Kulimportører’s dampskib S/S Scandia.

Dr. Eichelbaum sank, og én enkelt af besætningsmedlemmerne omkom. Andre kilder nævner dog en minesprængning som årsagen til forliset. Men når man dykker på vraget synes der at være et hak eller revne i styrbordsiden i området under den udhængende david. Se billedet på næste side. Hakket ligner et mærke efter en stævn, der har skåret sig ind i skibet?

Uanset hvad, der er den rigtige forklaring, har det gået voldsomt for sig. Signalpistolen, der blev fundet på vraget, havde fået afskudt patroner – se billede næste side.

minestryger Dr. Eichelbaum var en del af 11. Minestrygerflotille, som blev oprettet den 22. september 1939. Den opererede i danske farvande indtil opløsningen den 1. august 1942, hvor de resterende besætninger kom til at udgøre den 23. Minestrygerflotille. Med i 11. flotille var også skibet Ostmark, som vi tidligere har omtalt i vragleksikon i DYK 3-1999. Ostmark ligger nu i Kattegat ved Anholt. Som operationsopgaver havde denne enhed i årene 1939-40 sikkerhedstjeneste i Østersøen samt bevogtningstjeneste ved indsejlingerne til Østersøen.

Det er endvidere muligt, at enheden havde specifikke støtteopgaver i forbindelse med det tyske overfald på Norge d. 9 April 1940. Det var meget almindeligt, at de krigsførende parter indskrev trawlere til krigstjeneste. Med undtagelese af USA, brugte alle de krigsførende lande i Anden Verdenskrig trawlere som armerede eskortefartøjer og minestrygere. I den Engelske kanal var det den mest almindelige form for eskortfartøj både på tysk og engelsk side. Specielt tyskerne bestykkede trawlerne hen mod krigens slutning med lette kanoner i en sådan grad, at englænderne betegnede dem som de rene hvepsereder, der indgød megen respekt.

Beslægtet hermed var de såkaldte Q-skibe, der var uskyldigt udseende civile skibe såsom fiskerfartøjer og skonnerter, der skulle tjene som lokkemad. De førte ofte neutralt flag, men havde en skjult tung kanon ombord. Q-skibe blev opfundet under Første Verdenskrig som ubådsfælder, da ubådene dengang foretrak at gå i overfladen og bruge dækskanonen til at sænke sit bytte...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også