DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
Halvvejs igennem omkring 70 minutters dekompression med tre gasskift undervejs. Her skifter vil til 50 % nitrox på 21 meter. Den første stageflaske med tx21/35 er allerede tømt og afleveret til supportdykkerne.
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
Al-Qamar Al-Saudi Al-Misr ligger på bagbordssiden, så det er skruen i styrbordssiden, der stikker op.
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
På vej ud til bøjen, der markerer Al-Qamar Al-Saudi Al-Misri – hvis vi altså har smidt den det rigtige sted ...
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
Alle vrag har et sweet spot, der er særlig fotogent. På Al Kahfain er det skruene og roret, der stikker lodret op fra det omvendte vrag.
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
Man skal være forsigtig med at bevæge sig ind i Al Kahfain. Skibet er ustabilt og knager og brager i strømmen.
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
Da skibet sank, hed det hverken Ulster Queen eller Poseidonia, men disse to navne står tydeling at læse på stævnen af Al Kahfain.
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
El Arish ligger i et område, hvor sigten sjældent er god – efter normal standard i Rødehavet. Det giver dykkene på fartøjet et lidt grønligt skær, og det er vanskeligt at bruge blitz.
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
Fotografen Mark Doherty tager nærbilleder af bow thrusteren på kølen af El Arish.
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
Salem Express er et af de flotteste vrag i Rødehavet og sigten er ofte fremragende.
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
Af respekt for de mange omkomne bør man ikke penetrere vragets dybere dele, men cafeteriaet og broen er ok at svømme ind i.
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
Der er forskellige synspunkter om, hvorvidt man overhovedet bør dykke på Salem i betragtning af, hvor mange menneskeliv, der gik tabt.
Fire færger får forlis – Roll on/roll off-fartøjerne i  Hurghada og Safaga-områd
De ubenyttede redningsbåde på bunden rummer et skæbnesvangert vidnesbyrd om det tragiske forlis.
1 af 12

Fire færger får forlis

Roll on/roll off-fartøjerne i Hurghada og Safaga-området

Tekst og foto: Jesper Kjøller

Fra havnene langs Ægyptens Rødehav afgår mange færger til og fra Saudi-Arabien – ikke mindst på grund af de mange pilgrimsrejser mellem Ægypten og Mekka. Fire af disse færger er gået tabt, og de ligger nu så tæt, at de principielt kunne dykkes på én og samme dag.

Vi kan vel være enige om, at det ikke er alle vragdyk, der er lige interessante. Selv om jeg ikke har noget mod at dykke på vrag, der er sænket med vilje, er det nu alligevel sjovest at besøge ”rigtige” vrag. Men hvad skal der ellers til for at gøre et vragdyk virkelig spektakulært? Skal det have en historisk dimension? Skal forliset være dramatisk? Skal skibet have en vis størrelse?
Jo, størrelse er bestemt med til at gøre et vragdyk imponerende. Men ikke alle store vrag er lige interessante. Store og moderne fragtskibe kan være lidt kedelige at dykke på. Der skal også være noget at genkende – noget at identificere sig med. Derfor er det meget sjovere at dykke på en færge.
De fleste danskere har et intimt forhold til færger. Vi har alle været på adskillige af dem, og vi kan finde rundt på dem. Vi kender områder som cafeteria, soldæk, bildæk, kahytter, toiletter, redningsbåde, kiosker og kommandobro. Det hele er genkendeligt og det er let at identificere sig med passagererne – vi har selv været der.
I området ud for Safaga ligger færgerne Al Kahfain, El Arish og Salem Express blot et par sømil fra hinanden. Lidt længere mod nord i Hurghada området finder man en fjerde færge, Al Qamar Al Saudi Al Misri. Alle var de roll on/roll off-færger, og to af dem har i øvrigt skandinaviske forbindelser.
Færger af roll on/roll off-typen har fået et dårligt ry på grund af et par tragiske skibsforlis, som er forbundet med denne type fartøj. Tænk bare på Estonia eller The Herald of the Free Enterprise. Begge fartøjer sank på grund af problemer med bovporten, der netop er et karakteristisk element i en RORO-færge.
Men generelt har færger en god sikkerhedsstatistik, og ulykker som de førnævnte betyder jo også, at man tager designet op til overvejelse og forbedrer svage punkter. Ikke desto mindre kan det gå galt – hvilket de fire færgers forlis vidner om.

Al-Qamar Al-Saudi Al-Misri

– Den Saudi-Ægyptiske Måne

Vi starter med den nordligste, den dybeste og den senest opdagede af de fire færger. Fartøjet begyndte sit liv som Trekroner, bygget til det danske rederi DFDS på et værft i Italien. Hun løb af stablen i april 1970 og sejlede en kort periode mellem København, Ålborg og Helsingborg. Men allerede i oktober samme år, blev hun ombygget og fik navnet Dana Corona, hvorefter hun besejlede forskellige ruter i Middelhavet på destinationer som Genoa, Palma, Malaga og mellem Ibiza og Tunis.
I 1983 endte skibet i Rødehavet under navnet Al-Qamar Al-Saudi II. Senere i 1989 kom hun til at bære det poetiske navn Al-Qamar Al-Saudi Al-Misr (hvilket kan oversættes med noget i retning af Den Saudi-Ægyptiske Måne).
Den 18. juni 1994 var færgen på vej tilbage fra Jeddah med kurs mod Suez med 527 passagerer og en besætning på 63 mand om bord, da en kedel eksploderede og startede en brand, som hurtigt spredte sig til resten...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også