DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Foto  Foto
Fotoskole 1– start!
Det er vigtigt at træne uv-fotografering i et kontrolleret miljø, hvor du har en chance for at evaluere dine billeder og lære af dine fejl.
Fotoskole 1– start!
Med vidvinkellinsen er det muligt at fotografere store motiver med god skarphed, som denne enorme suppeskildpadde i Rødehavet.
Fotoskole 1– start!
Uv-foto medfører ofte, at interessen for dykning fornyes – gamle dykkesteder, som du måske er blevet lidt trætte af, genoplives i kameraobjektivet.
Fotoskole 1– start!
En kendt fotograf sagde en gang, at hvis billedet ikke er godt, så gå tættere på! Dette gælder i allerhøjeste grad også fotografering under overfladen.
Fotoskole 1– start!
O-ringe er vigtige! De skal være hele, rene og indsmurte i et tyndt lag silikone. Håndter dem varsomt og kontroller kontinuerligt, at de er i perfekt tilstand.
Fotoskole 1– start!
Lær dit display godt at kende og glem ikke, at du altid skal betragte det fra 90 graders vinkel. Det omgivende lys kan snyde, så lær også at finde og tolke histogrammet.
Fotoskole 1– start!
Det er til og fra dykkestedet, at de fleste kameraskader opstår, så sørg for at transportere dit udstyr på en sikker måde.

Fotoskole 1

– start!

Tekst & foto Magnus Lundgren
Undervandsfotografering er sjovt og garanteret vanedannende, så vi må advare om, at når du begynder, er det på eget ansvar. Dine gamle dykkesteder får nyt liv og pludselig får du lyst at booke en rejse til eksotiske rejsemål. Denne artikelserie i fire dele handler mest om uv-fotografering med kompaktkamera. Den henvender sig både til dig, som overvejer at begynde og til dig, der allerede er godt i gang. Følg med og få det bedste ud af dit udstyr og din teknik, og frem for alt – bliv inspireret.

Hvilket udstyr behøver man, og hvad kan man undvære? Vi vil se på den grundlæggende teknik og prøve at gøre den begribelig. Dagens kompaktkameraer tilbyder talrige muligheder og efter at have fået professionelle råd, kan du udvikle dig hurtigt og snart komme til at tage endnu bedre billeder. Denne serie på i alt fire dele vil på give dig tips og råd omkring udstyrsvalg, fototeknik og kunsten at tænke i billeder.

Revolution
Du kan som dykker næsten ikke undgå at have lagt mærke til det. Den digitale revolution på kameramarkedet har også fundet vej ned under overfladen. Uv-fotograferne bliver flere og flere og interessen er voksende. I dag har næsten alle om bord på en liveaboard i Rødehavet et kamera med sig. Uv-foto er ikke så kostbart og derfor inden for rækkevidde for næsten alle. De fleste oplever, at fotoaktiviteterne løfter dykningen op på et nyt interesseniveau.
Der er store forskelle sammenlignet med hvordan det var i gamle dage med den tunge, besværlige analoge fotografering. Først og fremmest er den digitale teknik både billigere og på de fleste områder også bedre. Det indebærer, at flere har råd til at købe både kamera, undervandshus og i bedste fald også en ekstern blitz.

Hurtig indlæring
Du slipper for tidligere tiders dyre Nikonos V’er med uskarpe billeder og skrigende overeksponeringer. Dagens digitale teknik er fantastisk brugervenlig. Displayet fungerer som en stor inspirerende søger, hvilket gør, at vi kan komponere. Kameraet kan oven i købet autofokusere, hvilket gør, at billederne har fokus på det rette sted. Vi har altså forladt Nikonos-tidens neanderthal-nivau og gået langt videre.
Endnu bedre er det, at billedet umiddelbart efter, at det er taget kan evalueres på displayet. Den direkte feedbackmekanisme, gør at du kan udvikle dig ekstremt hurtigt som undervandsfotograf. Du har mulighed for med det samme at justere eksponering, fokus og komposition inden du forlader et sted med et unikt motiv. Bagefter kan du genkalde allehånde informationer om indstillinger i billedfilen, hvis du vil lave en mere indgående ”afterdive” analyse. Dagens teknik er god.

Sikkerhed først
Selv om det er lettere at fotografere digitalt, så er det svært at svømme rundt med et kamera og fokusere på en opgave ud over dykningen. Jeg har set adskillige ”erfarne” dykkere, der pludselig rammes af begyndervanskeligheder med deres opdrift, fordi de har fået et kamera i hånden. Træning giver færdighed og det er godt med praktik, inden man begiver sig tæt på skrøbelige koralrev.
Derfor er det altid godt at begynde i et kontrolleret miljø, som for eksempel i et bassin de første par gange. Vælg derefter forhold og dykkesteder, så du får en chance for at udvikle dig i at dykke med et kamera og at lære at undervandsfotografere. Jo mere stabil du er og jo bedre dine dykkefærdigheder er, jo bedre er dine forudsætninger for at lykkes når du...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også