DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Gozos nye vrag – hvis man mangler dykkesteder, må man lave dem...
På denne side af Comino Land er malingen stadig intakt. På den anden side er den møjsommeligt fjernet. Man vil overvåge udviklingen og undersøge om undervandslivet hurtigere etablerer sig på det nøgne metal.
Gozos nye vrag – hvis man mangler dykkesteder, må man lave dem...
Efter at have ventet i adskellige timer på, at Comino Land ville synke, tog utålmodigheden over. Brandbåden blev tilkaldt for at hjælpe med at fylde fartøjet med vand. Bemærk de blå pontoner, der holdt skibet på ret køl under sænkningen. De blev efterfølgende fjernet, men hullerne i dækket, hvor de var anbragt kan stadig ses
Gozos nye vrag – hvis man mangler dykkesteder, må man lave dem...
Comino Land er det mindste af de to nye vrag. Skruerne og roret befinder sig på omkring 40 meter, hvor narkosen godt kan mærkes. Men det lykkedes da alligevel at få nogle brugbare billeder.
Gozos nye vrag – hvis man mangler dykkesteder, må man lave dem...
Thomas er op vej op ad trappen inde i Karwela. Havde han ikke været på billedet, ville det være umuligt at se, at det var taget under vandet.
Gozos nye vrag – hvis man mangler dykkesteder, må man lave dem...
Karwelas stævn knejser elegant over bunden. Lige da jeg trykker af ser jeg i kanten af søgeren at der suser en stime sardiner forbi og giver billedet prikken over i’et. En gang i mellem har man lov at være heldig...

Gozos nye vrag

– hvis man mangler dykkesteder, må man lave dem...

Tekst og foto Jesper Kjøller
Mange af vragene omkring Malta er sænket bevidst. Så i det lille ørige syd for Sicilien har man gode erfaringer med at forbedre den i forvejen fine dykning. Maltas lille naboø Gozo har dog indtil for nylig ikke haft mange muligheder for vragdykning. Men takket være støtte fra EU og en stædig indsats fra lokale dykkercentre, er Gozo nu blevet to vrag rigere.

I den legendariske belgiske tegneserie Asterix og Kleopatra er der en ubetalelig sekvens, hvor Obelix bestiger sfinksen. Af vanvare kommer den elegante galler til at brække næsen af sfinksen. Resolut hugger alle souvenirsælgerne omkring pyramiderne næserne af deres sfinks-figurer, så de stadig ligner originalen.
På samme måde skal alle guidebøger, der omtaler dykning på Gozo nu skrives om. Og alle de kort, der viser dykkestederne skal opdateres. Gozo har nemlig fået to nye vrag og oven i købet på samme sted. Men de er ikke opstået som et resultat af klodsethed – Obelix har ikke været indblandet. De er resultatet af nøje planlægning.
Hvis du har dykket på Malta, har du med stor sandsynlighed besøgt vrag som Rozi, Um el Faroud eller Imperial Eagle. Disse vrag udgør, sammen med en halv snes andre, rygraden i Maltas dykkeattraktioner og de har hvert år tiltrukket et antal dykkere, der (selv om der ikke er helt enighed om tallet), løber op i 100.000 eller mere. Fælles for de tre vrag, er at du kan svømme ud til dem fra kysten, at de ligger inden for sportsdykkeres dybdemæssige rækkevidde, og at de ligger på steder, hvor der er nem adgang fra kysten. Deres beliggenhed er ikke en tilfældighed. Vragene er nemlig ikke gået ned i en storm, eller på grund af krig, kollision eller fejlnavigation. De er sænket med vilje.
Vragsænkninger er kendt mange steder i verden. I Aquaba-bugten ud for Jordans kyst, ligger fragtskibet Cedar Pride samt en udrangeret kampvogn. Ud for Florida finder man blandt andet en Boeing 727 The Spirit of Miami og i den Mexicanske Golf ligger nu verdens største kunstige rev USS Oriskany, som du kunne læse om i DYK12/2006. Men rekorden indehaves formodentlig af Artificial Reef Society i British Columbia, der indtil videre har anbragt hele syv større krigsskibe samt en Boeing 737 på havets bund.
Alle disse fartøjer er placeret til ære for sportsdykkere og i bevidstheden om, at disse kunstige vrag også har en gunstig indvirkning på undervandsmiljøet, idet de danner gemmesteder for fiskene og giver grobund for alger, vandplanter og koraller.
Men ingen steder på kloden har vel den samme koncentration af kunstige vrag end netop Malta. Faktisk er hovedparten af Maltas tilgængelige vrag (hvis vi ser bort fra dem, der ligger uden for rækkevidden af almindelig sportsdykning), sænket med vilje.

Forsinket dekompression
Det hele startede med Rozi, der ligger ved færgeleget mellem Malta og Gozo. Hun blev dog egentlig ikke sænket for at glæde dykkere, men for at give passagererne i Captain Morgans turist-ubåd noget at se på under turen. For at tiltrække fisk til vraget, smed man foder på det hver morgen, og livet begyndte snart at blomstre. Rozi lå tilfældigvis perfekt for dykkere, og blev snart en succes. Dykkercentrene på Malta fik hurtigt lyst til at sænke flere vrag andre steder på øen, så de havde alternativer, når vinden umuliggjorde dykning på Rozi. Over det næste årti...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også