Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
HMS Manchester – den sovende kæmpe
Selv på over 70 meters dybde skinner sollyset over vraget.
HMS Manchester – den sovende kæmpe
Selv på over 70 meters dybde skinner sollyset over vraget.

HMS Manchester

– den sovende kæmpe

Tekst Matt Outram Foto Chris Simons

HMS Manchester ligger ud for Tunesien på 85 meters dybde. Det er ikke et af de mest tilgængelige vrag, og det kræver en særlig tilladelse at dykke på hende. Men det er besværet værd, da korvetten, som sank under anden verdenskrig i et forsøg på at hjælpe det belejrede Malta, er en af de mest intakte og velbevarede i verden.

Ansigtsudtrykket hos jeepney-chaufføren i lufthavnen i Tunis Airport tydede på, at han netop havde indset, hvordan 500 kilo rebreather-udstyr og ti drøje briter så ud. Jeepneyen var hyggelig, men med temperaturer udenfor på 45°C var den en lille smule varmere, end vi var vant til.
I Kelibia smed vores vært med det samme bomben. Selim bød os velkommen med følgende svada: – Hej og velkommen til Odysea Diving. Vores tilladelse er blevet ophævet. Der bliver ingen dykning på HMS Manchester denne uge.
Vores kæber faldt endnu længere ned, da vi hørte, at dykkene i den foregående uge i havet ud for Kelibia havde været uautoriserede, og at det var derfor, at vores tilladelse var blevet suspenderet.
Vores kærlighedsaffære med HMS Manchester begyndte omkring seks år tidligere efter en tur, vi lavede til Narvik. Chris havde introduceret mig til Crispin Sadler, der for nylig havde produceret et tv-program om vraget.

Operation Pedestal
Korvetten Manchester løb af stablen i august 1938. Hun vejede 11.930 tons, var 180 meter lang, og kunne skyde en fart på 32 knob. Vraget blev fundet i 2002 af Simon Bennett, og hun er den mest intakte engelske korvet, der er opdaget noget sted i verden.
Crispin fortalte mig, hvordan HMS Manchester under anden verdenskrig havde været involveret i Operation Pedestal, som var en mission, der skulle forsyne malteserne med føde og brændstof. En konvoj med 14 forsyningsskibe fra handelsflåden var blevet samlet. Den skulle beskyttes af krigsskibe, blandt andet tre hangarskibe og to slagskibe. De var opdelt i to styrker, Force Z og Force X, og den ene indeholdt en korvet.
Men på turen gennem minefelterne mellem Afrika og Sicilien blev konvojen angrebet af 15 tyske og italienske torpedobåde, der lå på lur ved Cap Bon i Tunesien. Tidligt om morgenen d. 13. august 1942 torpederede de italienske E-både MS16 og MS22 Manchester i hendes styrbordsside.
Skibet blev alvorligt beskadiget, så kaptajn Harold Drew besluttede, at i stedet for at lade hendes hemmeligheder, herunder hendes radarudstyr, falde i fjendens hænder, var det bedre at sænke hende. Det var en beslutning, som han senere måtte stå til ansvar for ved en krigsret. Ved daggry gled Manchester under bølgerne og endte til sidst på sin styrbords side på 85 meters dybde.
Da Operation Pedestal nåede Malta to dage senere, var malteserne tæt på at løbe tør for rationer. Men den operation havde held til at forsyne Malta med 32.000 tons varer og brændstof – nok til at vare adskillige uger.

Fuldtræffer
Efter at have ventet med spænding i et par dage fik vi heldigvis endelig lov til at dykke på HMS Manchester. Vi havde adgang til Odyseas båd, kompressor og flasker, og vores ni mands store dykke-team planlagde at bruge hellukkede rebreathers med standardgassen tx10/52 som diluent og bail-out gasserne tx12/43 og 80 % nitrox.
På vej til dykkestedet spurgte vi høfligt skipperen, om...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også