DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Johannes L – Vragleksikon #31
1 af 1

Johannes L

Vragleksikon #31

Øresund syd for Helsingborg

Hvis dykkercentrene og klubberne skulle beskrive det helt ideelle vrag hvor deres elever og turdeltagere kunne opbygge den første erfaring med vragdykning, ville det sikkert lyde nogenlunde sådan her: Vraget skal være velbevaret, stå på beskeden dybde, være stort nok til, at man ikke keder sig, men på den anden side ikke så stor, at det skræmmer nogen fra at dykke på det.

For de mere avancerede må der også gerne være gode muligheder for at træne i korrekte penetreringsteknikker. For dem, der er interesseret i undervandsfoto, bør vraget ligge et sted hvor der er fin sigt og masser af lys det meste af året.

Jamen, det er jo hele fem ting på én gang – det går virkelig ikke… Jo, det er faktisk muligt. En gang imellem har vi lov at være heldige. Her har vi nemlig et vrag, der opfylder alle disse kriterier. Det eneste man kan være lidt utilfreds med, er at Johannes L ligger på sin bagbords side. Det havde været sjovere, hvis vraget havde ligge ret på kølen. Men ellers er alting sat op som en instruktørs drøm af et uddannelsessted.

Før Johannes L lagde sig på sit sidste hvilested, og blev et godt bud på en dykkertur, gjorde fartøjet tjeneste under forskellige rederier.

Skibet blev bygget i 1951 hos J.J Seilas i Hamburg under navnet Jacob Becker. Hun blev oprindelig fremstillet til Arnold Becker, Hamburg. Og her blev skibet indtil 1963. Senere sælges fartøjet til Johannes Lünstedt og skifter dermed navn til Johannes L som vi stadig kender det som i dag. Skibet skifter ejer endnu engang i 1971. Den nye ejer, Ferdinan Gerkens, undlader dog at skifte navn på sin nyerhvervelse.

forliset Mandag den 26. november 1979 tidligt om morgenen afsejler Johannes L fra Kopperverkshamnen i Råå med kurs mod Stralsund. Imidlertid kommer skibet forkert ud af havnen og får stævnen ind på lavt vand ved siden af molen. Kaptajnen Ferdinand Gerkens får rettet skibet op og kan ikke registrere nogen skader. De sejler derfor ud af havnen for at gå sydover. Men kun et par hundrede meter fra havneindløbet går alting galt.

Ved den uheldige molemanøvre blev der nemlig revet hul i forenden på bagbordsside og skibet fyldes hurtigt med vand. Kaptajn Gerkens udsender “mayday – mayday” og beslutter sig for at søsætte redningsflåden i morgenmørket.

Kaptajnen og besætningen samles op af lodsen Herman Karlin fra Helsingborg. Men kaptajnen vil tilbage til skibet for at hente nogle vigtige skibspapirer. I dette forsøg falder han i vandet, og de høje bølger gør det umuligt for ham at komme ombord i lodsbåden igen. Efter et kvarter, hvor Gerkens bliver stærkt nedkølet, og er i stor fare for at drukne, er han tæt på at opgive det hele.

Lodsen Herman Karlin, der allerede havde reddet ham én gang den morgen, ville det dog anderledes. Beslutsomt bandt han et reb om livet, sprang i havet og svømmede hen til Gerkens. Hans satsning lykkedes. Han fik fat i...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet