DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

M-575 – Vragleksikon #43
1 af 1

M-575

Vragleksikon #43

Nordlige Øresund ud for Hornbæk

Rundt omkring i de danske farvande er der masser af vidnesbyrd om de konflikter, der har været gennem tiderne. Fascinationen af vrag har altid været stor, men især dykning på rigtige krigsskibe kan få nysgerrigheden frem hos de fleste dykkere.

Udsigten til kanoner, krudt og kugler giver et ellers almindeligt vrag en væsentlig højere underholdningsværdi. Udover det militære isenkram, har de fleste rigtige krigsskibsvrag typisk én ting til fælles: De er alle bygget med tung pansring eller bevæbning i overbygningen. Det bevirker, at når de synker, vil de ofte lægge sig på hovedet eller på siden. Det er fx betingelserne på minestrygerne, der ligger ved Anholt, i Langelandsbæltet og i Øresund. Mængden af spændende detaljer gør dog, at selvom skibene ligger med overbygningen presset godt ned i bunden, er en minestryger stadig fremragende dykning.

venteposition I 1917 blev der på Tecklenburg Werft i Geestemünde bygget en minestryger til Deutsche Kriegsmarine med tjenestenummer M-75. Den var 59 meter lang, 7,3 meter bred og havde en kampvægt på 488 tons. Fartøjet blev indsat i tjeneste og anvendt aktivt i 7. Minensucht Flotille, hvor den havde operationer i Nordsøen. Opgaven var ubådsjagt og minestrygning. Skibet var i brug indtil september 1939, hvor det blev sat på værft til en renovering i forventning om krævende arbejdsopgaver. Ombygningsarbejdet varede indtil april 1940, hvor de tyske styrker blev sendt ”på udflugt” igen. Efter at være blevet renoveret fra stævn til agter, fik den også tildelt et nyt tjenestenummer: M-575 – det navn, den kendes under i dag.

I de følgende år blev minestrygeren anvendt til blokadetjeneste i Kattegat og Øresund, hvor den slap uskadt igennem størstedelen af krigen. Den 1. marts 1945 fik M-575 ordre til afgang fra København mod Aalborg, hvor skibet skulle indgå i en større enhed med opgave i det nordlige Kattegat. Vejret var ikke i besætningens favør og der var udsigt til storm. På turen op gennem Øresund var de under landdækning, men udfor Helsingør blev de for alvor udsat for nordvestenvindens styrke. På den del af Øresund var der rigeligt plads til, at bølgerne kunne arbejde sig op til truende størrelser når vinden stod lige på.

Kaptajnen valgte at fortsætte sejladsen med nedsat fart, og arbejdede sig langsomt igennem den hårde sø. Men efter et stykke tid besluttede han at opgive turen til Aalborg. M-575 lagde sig i venteposition under dækning af Kullen og håbede på en forbedring af vejrforholdende.

Efter i timevis at have været kastet rundt i den høje bølgegang, blev det sent på eftermiddagen besluttet at søge havn i Helsingør. M-575 drejede omkring og turen indover begyndte. På denne strækning begyndte der at komme meldinger om indtrængende vand. Klokken 19:25 var de udfor Hornbæk, da skibet blev overskyllet af flere kæmpebølger, der fik det til at krænge voldsomt. Under krængningen væltede...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også