DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
Akslen til skovlhjulet i bagbordsside på HMS Hellespont.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
Rattet på Imperial Eagle er til alles glæde stadig på plads.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
Udsigt fra havnen i Valletta. På bare få minutters bådtur når man nogle af landets bedste vrag.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
Propeller og ror på Um-el-faroud. En dykker ser nærmere på, hvad der skal til at drive og styre en tanker på 3.147 tons.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
Maskintelegraf på bugserbåden St. Angelo. En af mange velbevarede detaljer.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
I typisk god middelhavssigt kan man se hele vraget af Bristol Beaufightern på det hvide sand.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
Maskingeværsammunition på Eddy. Et fund, som plejer at få pulsen et par slag op.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
Boven på bugserbåden 10.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
I styrehuset på bugserbåden St. Michael.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
Udsigt gennem dækket på Hms Maori lige agter for styrehuset.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
En dykker tager sig et nærmere kig på styrbordspropellen på Cominoland.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
Styrbordssiden af overbyggningen og brovingen på bugserbåden Rozi.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
Under dækket ved agterenden af patruljebåden P29. Der er skåret huller i dæk og skot for at gøre det lettere for dykkere.
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
Malta og Gozo – en guide til de bedste vrag
1 af 14

Malta og Gozo

– en guide til de bedste vrag

Af John Liddiard

At lave en liste over de bedste vrag på en så rustintensiv destination som Malta er ikke det letteste. Men vi gør alligevel et forsøg. For at yde landet retfærdighed besluttede vi os for også medtage lillesøster Gozo.

En opgave, der består i at dykke på vrag både som sports- og teknisk dykker og liste de bedste, er den slags, som jeg hygger mig bedst med. Så jeg begynder med at sikre mig, at omfanget af projektet er stort nok, for vi kan ikke undlade Gozo, og der er måske snart endnu et vrag ud for Comino. Jeg sidder med den seneste version af Peter Lemons bog Scuba Diving ­– Malta, Gozo, Comino, og begynder at lave lister. Der er stadig en del vrag, jeg ikke har dykket på. Dels fordi jeg endnu ikke har dykket teknisk på Malta og Gozo – og dels fordi i ét tilfælde var vraget endnu ikke sunket, da jeg var der sidst. Det er en god undskyldning for at tage tilbage og denne gang medbringe en rebreather, så jeg kan lave afslappende teknisk dykning, uden at det koster en formue til helium. Samtidig kan jeg få en del mere bundtid på de vrag, der kan nås af scubadykkere, men jeg skal stadig fastsætte en grænse og beslutter ikke at gå ikke dybere end 75 meter.

Bevingede vrag
Jeg ankommer til dykkercentret Oxygène Malta veludhvilet fra flyveturen, men vil alligevel starte med noget, der ikke er alt for krævende. Godt nok havde jeg en god flyvetur med Air Malta, men blev mit udstyr behandlet lige så venligt af bagageservicen?
Vi laster udstyret om bord på Kaptajn Jasons båd Delfino, og drager af sted ud mod vraget af et Bristol Blenheim bombefly, der smuttede den 13. december 1941. På 38 meters dybde med en optimal nitroxblanding har jeg gode 25 minutter på vraget uden tvungne deko-stop. Dette vrag består mest af stjernemotorer og vinge samt en del af skrogets bagende, der er bukket fremover mod cockpittet. Styrbords motor har en bøjet propel, mens propellen på bagbord maskine blev skudt væk af den angribende italienske Macchi C200 fighter. Det er et fint lille vrag, der fortjener at komme på min liste.

Turens dybeste vrag
Et par meter dybere er HMS Hellespont, en dampdrevet slæbebåd, der blev sænket i havnen under et luftangreb 6. april 1942. Herefter blev det hævet og sænket igen lidt uden for havnen på 42 meter. Det meste af ødelæggelsen er sket på forreste del af skibet. Et pænt ror står lige foran skafterne på skovlhjulene midtskibs. Selve skovlhjulene er fjernet, men skaftet og motoren er der stadig.
Typisk god middelhavssigt giver mulighed for at nyde et vrag, der ville være ganske velbesøgt, hvis det lå ud for Brighton eller Weymouth. Endnu en god kandidat.
Efter at være faldet mere til, bevæger jeg mig videre til turens dybeste vrag, en Hunt-class destroyer ved navn HMS Southwold, der blev spræng i to dele af en flydemine den 23. marts 1942. Med de to separerede halvdele er Southwold faktisk to dyk, men det tæller stadig kun for ét dyk, så jeg vælger at dykke på den opretstående stævn på 73 meters dybde.
Vraget ligger dybt nok til at befinde sig under algevæksten, der ellers dominerer de lavereliggende vragdyk, men det har svampe, der føjer skarpe farver til...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også