DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

Moltke – Vragleksikon #59
1 af 1

Moltke

Vragleksikon #59

Tekst: Johnny Christensen

Østersøen, syd for Ystad

Ofte går der et stykke tid fra en ting bliver opfundet til den opnår almindelig udbredelse. Mobiltelefonen, som vi stort set alle render rundt med i dag, blev opfundet i 1910 af Lars Magnus Ericsson. Vi må konstatere, at hans idé er kommet for at blive. I 1769 var der en anden, der fik en idé, der kom til at præge fremtiden kraftigt. Skotten James Watt opfandt dampmaskinen og langsomt begyndte den industrialiserede verden at kunne se anvendelsesmulighederne i hans frembringelse. Blandt dem var amerikaneren Robert Fulton, der i 1807 byggede det første anvendelige dampskib. Muligheden for at være uafhængig af vinden, og at kunne bygge større skibe, der kunne medbringe mere last og komme hurtigere frem til sit bestemmelsessted, var en kæmpe revolution inden for skibsfarten.
Igennem de næste mange år blev teknikken udviklet og i slutningen af 1800-tallet var dampskibene livsnødvendige i serviceringen af handelsruterne.
I 1889 blev S/S Molkte afleveret fra Georg Howald Schiffswerft i Kiel til sine nye ejere Memeler Dampschiffs-Aktiengeselschaft. Det var et dampdrevet fragtskib med åbne lastrum, den mest almindelige type i den tidsperiode, næsten 63 meter lang og 950 brt.
Moltke sejlede for sine ejere i mange år med forskellig last indtil den skæbnesvangre nat mellem Søndag og Mandag d. 6. September 1909. Hun var på vej tilbage til Memel med en last af stenkul som hun havde hentet i Seeham.

kollision Kaptajn Zollitsch observerede fra Moltke, en rød lanterne fra et modgående skib og lagde derfor sin kurs, så de ville passere med god afstand.
Den modgående damper viste sig at være Carl Levers. Hvad Kaptajn Zollitsch ikke vidste var, at Carl Levers havde en skade på styremaskinen, så de var tvunget over på den manuelle og dermed langsommere styring. Derfor havde de sat to røde lanterner som tegn på nedsat manøvredygtighed. Disse to røde lanterner har sandsynligvis snydt Molktes kaptajn, for det endte med, at de to skibe sejlede lige mod hinanden. Kollisionen skete ved, at Carl Levers pløjede stævnen ind i Molktes bagbords side mod agterenden. Sammenstødet var så voldsomt at der blev skrællet et større antal skrogplader af og vandet fossede hurtigt ind. Samtlige 15 besætningsmedlemmer om bord besluttede sig hastigt til at forlade den synkende skude og de blev reddet op på Carl Levers.
Rystede, men uskadte, kunne de lade sig fragte mod København, hvor der blev afgivet søforklaring.

dykning På dage med god sigt, og dem er der mange af der hvor Moltke ligger, er det en vragoplevelse, som er taget lige ud af National Geographic. Vraget står opret på bunden, og da jeg så det for første gang mindede det mig straks om de billeder af strandede skibe, der ligger flere hundrede meter inde på sandstranden i Afrika. Skroget er i styrbords side næsten intakt, med to rækker af beklædningsplader, der...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet