DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Udstyr  Utrustning
Poseidon uden bobler – vi prøvedykker Discovery VI
Når det hele i øvrigt fungerer normalt, behøver man ifølge Poseidon ikke at ofre displayet mere opmærksomhed end et manometer på åbent system.
Poseidon uden bobler – vi prøvedykker Discovery VI
En komplet enhed vejer 18 kilo. Fjerner man flasker og scrubbermateriale, så er vægten dog nede på otte kilo.
Poseidon uden bobler – vi prøvedykker Discovery VI
Poseidons mål var at udvikle et mundstykke, som både præsterer optimalt i closed circuit, men som også klarer EN-250-kravene i open circuit.
Poseidon uden bobler – vi prøvedykker Discovery VI
For at minimere den menneskelige faktor har man valgt at udstyre Discovery VI med færdigpakkede scrubberpartroner.
Poseidon uden bobler – vi prøvedykker Discovery VI
Så er bolden sat sat i spil. Serieproduktionen af Poseidons første rebreather er for alvor begyndt.

Poseidon uden bobler

– vi prøvedykker Discovery VI

Tekst: Martin Örnroth Foto: Martin Örnroth, Jesper Kjøller og Poseidon

Ingen ved hvordan fremtidens dykkere vil se ud – men på Poseidon er man overbevidst om at de ikke efterlader sig bobler. Vi har som første dykkemagasin været i nærheden af Poseidons sportsrebreather Discovery VI. Vi prøvedykker apparatet, som virksomheden håber vil revolutionere dykningen, og ser nærmere på ingredienserne i Poseidons rebreatheropskrift.

Da Audi i slutningen af 90’ene lancerede en ny model i småbilsklassen, tog man en modig beslutning. Man bestemte sig for at bolte motorhjelmen fast. Audi mente, at nutidens motorer er så komplicerede, at ret få slutbrugere kan eller skal rode med dem. I stedet blev A2 udstyret med et kølegitter, der kunne åbnes, så brugeren kunne påfylde olie, køler- og sprinklervæske. Thats it. A2 var en bil til dem, som ville fokusere på kørslen – og intet andet. Lidt forenklet kan man sige, at samme tankegang har præget Jonas Brandt og de andre i Poseidons udviklingsafdeling, da de projekterede Poseidons rebreather. Discovery VI er en hellukket, helautomatisk rebreather til sportsdykkere, som vil dykke til maksimalt 40 meter uden dekompression. Antallet af operationer, som dykkeren behøver at udføre er reduceret. Det er sket for at mindske risikoen for menneskelige fejl.
Poseidon tror, at den typiske dykker vil være en midaldrende herre, der har dykket et stykke tid og som er interesseret i at krydre sin dykning med et eller andet, men som ikke er indstillet på at begynde med teknisk dykning med store dybder og dekompression. Poseidon ville også udvikle en maskine, der kunne håndteres af en person, som aldrig har dykket. Så længe apparatet fungerer normalt, behøver brugeren ikke bruge mere tid på rebreatheren, end hvad man bruger på et manometer på et åbent system. For en rutineret dykker vil det tage maksimalt 15 minutter at samle en Discovery og gøre den klar til et dyk.

Kontrolbehov
Hvordan kombinerer man så et så avanceret apparat som en hellukket rebreather med den relativt afslappede indstilling, som den tænkte målgruppe sikkert har til grej og dimser? Løsningen er ifølge Poseidon den indbyggede computer. I løbet af to minutter gennemgår maskinen omkring 30 forskellige tests, inden den er klar til at blive taget med under vandet. Undervejs testes systemets tæthed, oxygensensorer, gastryk, batteriniveau, software etc. Hvis ikke alt er ok, kommer der en advarsel. Det kom vi til at opleve, da vi skulle prøve Discovery i Poseidons pool. Det tog tre omstarter, inden maskinen var helt tilfreds med indstillingerne. Blandt andet viste det sig, at en af o-ringene i loopet ikke var 100 % tæt. For at reducere risikoen for brugerfejl når det gælder påfyldning og pakning af scrubber-materiale har man valgt at udstyre Discovery VI med færdigpakkede filterpartroner, som varer mellem tre og seks timer. Prisen for en scrubber-enhed er ca. 175 kr. og medregner man udgifterne til fyldning af oxygen, får man en driftsomkostning på maskinen på omkring 75 kr. pr. dykketime.
– Det er interessant og overraskende, at vi får en del forespørgsler fra kundegrupper, som vi ikke havde i tankerne, da vi startede med at udvikle maskinen. Militæret og redningstjenester har vist stor interesse for plug and play-konceptet, siger Jens Sjöblom, som er salgschef på Poseidon.

Testdykning
Så var det...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også