DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Foto  Foto
Råt for usødet - Hvorfor raw gør dig til en gladere uv-fotograf
Raw-formatet gemmer alle de informationer, som kameraet registrerede i optageøjeblikket. I Adobe Camera Raw kan du justere en masse parametre og få et bedre resultat. Til venstre ser du originalen og til højre det justerede billede.
Råt for usødet - Hvorfor raw gør dig til en gladere uv-fotograf
Jo højere kurverne er i histogrammet, jo mere information. Det betyder ikke noget om kurverne går gennem “taget”, men til gengæld skal du have styr på, hvordan de er fordelt langs basislinjen.
Råt for usødet - Hvorfor raw gør dig til en gladere uv-fotograf
Råt for usødet - Hvorfor raw gør dig til en gladere uv-fotograf
Råt for usødet - Hvorfor raw gør dig til en gladere uv-fotograf
Med hvidbalanceværktøjet kan du indstille hvidbalancen i et snuptag. Men det gælder om at vælge referenceområde med omhu. Den røde ring markerer hvor vi har klikket med pipetten.

Råt for usødet

- Hvorfor raw gør dig til en gladere uv-fotograf

Frederik Rossander og Martin Örnroth
Du har garanteret mødt dedikerede digitalfotografer, der fortæller om det magiske RAW-format på deres nye kamera. De taler vidt og bredt om fordelene ved at ”skyde råt”. Vi ser nærmere på de forskellige filformater og fortæller hvorfor raw-formatet kan gøre dig til en gladere uv-fotograf.

Foruden indstillinger som skarphed, blænde, eksponeringstid og hvidbalance, kan man på de fleste digitalkameraer vælge i hvilket format fotoet skal gemmes. Jpg er et af de mest almindelige digitale fotoformater. Den store fordel ved jpg er, at filerne komprimerer størrelsen med et forholdsvis lille kvalitetstab i selve fotoet. Formatet har dog visse ulemper. Selv om kvaliteten er høj i forhold til filstørrelsen, er denne komprimeringsmetode destruktiv, eftersom der slettes mange billedinformationer for at reducere filstørrelsen. Tænk dig fotoet som et ark ufoldet A4-papir. Jo flere gange du folder arket, jo mindre fylder det, men samtidig bliver arket mere og mere krøllet, når det bliver foldet ud igen. 

Lidt dyrere kameraer giver ofte mulighed for at gemme fotoet i tif-formatet. Filerne bliver meget større og fylder hurtigere hukommelseskortet op. Fordelen er dog, at der ikke mistes kvalitet og formatet anvendes derfor ofte til fotos, som skal reproduceres. Når du tager et billede med et af de to formater, så er det fastlagt hvordan det bliver eksponeret, hvilke farver, der kommer med og hvilken information, der bliver skrottet. Men raw-formatet giver derimod adgang til alle de data, som kameraet registrerede i eksponeringsøjeblikket. For at kunne se informationerne kræves en bearbejdning med et særligt program, inden du eksporterer fotoet videre til fx Photoshop.

Ulempen med raw-formatet er, at du kommer til at bruge mere tid foran skærmen med justeringer. For en uv-fotograf er fordelene ved raw dog så mange, at den ekstra tid er godt investeret. Her har begynderen større chancer for at ”redde” mislykkede eksponeringer og for den erfarne fotograf findes der utallige muligheder for at finpudse detaljer.

Camera Raw

Skulle vi drage paralleller til den analoge verden kan man sammenligne raw-filerne med et filmnegativ og den færdige jpg- eller tif-fil svarer her til papirkopien. Med andre ord er en raw-fil et digitalt negativ. I filmens verden kan man justere fremkaldelsesprocessen ved at ændre belysningstiden, agiteringsfrekvensen og temperaturen på kemikalierne. I det digitale mørkekammer er der programmer til håndtering af raw-filer – i Photoshops tilfælde er det Camera Raw, som anvendes til ”fremkaldelsen” af en raw-fil. Hvordan raw-filen skal fremkaldes er dog op til dig. Her vil vi gennemgå de almindeligste værktøjer og funktioner som du har til din rådighed.

Øverst til venstre for previewet af din raw-fil finder du en værktøjslinje. Enten klikker du direkte på symbolet, eller også benytter du de forskellige genvejskommandoer for det respektive værktøj ved at bruge bogstavet inde i parentesen. 

Zoom (Z) Du kan vælge forstørrelse fra 6 til 400 %. Dobbeltklikker du på værktøjet vises fotoet i 100 %. Det er godt hvis man fx skal arbejde med skarpheden.

Hånden (H) Med hånden bevæger du dig rundt i fotoet. Hvis du...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også