DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Praksis  Praxis
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
Takket være de oppustelige pontoner er en RIB særdeles stabil. Og det kan være nødvendigt, når der skal hales et dobbeltsæt om bord.
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
Båd og trailer bakkes ned ad rampen, men ikke længere end at bremsetromlerne på traileren undgår vandet. Bremsetromler, der jævnligt køres ned i saltvand og derefter lufttørrer på en parkeringsplads har en meget kort levetid. Under søsætning, skal bilen bremses både med gear og håndbremse og som en ekstra sikkerhed kan bådtraileren også bremses.
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
Båd og trailer bakkes ned ad rampen, men ikke længere end at bremsetromlerne på traileren undgår vandet. Bremsetromler, der jævnligt køres ned i saltvand og derefter lufttørrer på en parkeringsplads har en meget kort levetid. Under søsætning, skal bilen bremses både med gear og håndbremse og som en ekstra sikkerhed kan bådtraileren også bremses.
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
En RIB er en fantastisk platform for masser af aktiviteter i klubben eller dykkercenteret.
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
Af indlysende årsager er det en god idé at anbringe nøglen til båd og motor i en flydende nøglering.
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
En effektiv forhindring mod tyveri af båd og trailer er en lås, der gør det særdeles vanskeligt at koble traileren på en trækkrog.
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
Dødemandsknappen sikrer at båden stopper øjeblikkeligt, hvis bådføreren pludselig forlader styrepladsen.
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
Bådførerens arbejdsplads med GPS, ekkolod, kompas og diverse instrumenter, der viser brændstof, olietryk, temperatur og fart mm.
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
En kraftig plastkasse kan holde samling på lygter, bly og andet grej, der ellers uundgåeligt vil rode rundt i båden.
RIB – sådan finder du den ideelle RIB
En løbsk dykkerflaske er farlig i en rullende båd. En vigtig detalje er et pålideligt stativ, så flaskerne kan gøres forsvarligt fast under sejlads.
1 af 11

RIB

– sådan finder du den ideelle RIB

Tekst Søren Arnvig Fotos Roskilde Frømandsklub
Har du dykket fra en mindre båd, har du med stor sandsynlighed dykket fra en RIB. Bådtypen er nemlig den mest udbredte i verden inden for sportsdykningen. Du møder RIBs som supportfartøj for større dykkebåde eller som primære dykkebåde. Og der er ikke mange dykkerklubber eller -centre med respekt for sig selv, der ikke råder over mindst én RIB.

RIB er en forkortelse for Rigid Inflatable Boat. Bådtypen er efterhånden blevet det foretrukne transportmiddel for dykkere overalt i verden. Fordelene er mange. En RIB er nem og billig at vedligeholde og hurtig at medbringe og søsætte. Desuden har den sikre og stabile sejlegenskaber og en god lastkapacitet i forhold til størrelsen.
Skroget i en RIB består af en fast køl og bund, oftest fremstillet i glasfiber eller sjældnere i aluminium. I stedet for et skrog over vandet har den kraftige oppustelig pontoner. Pontonerne har en diameter på 50-70 cm, hvilket gør båden meget stabil. To dykkere i fuldt udstyr kan sidde ved siden af hinanden på en ponton, uden at båden vipper nævneværdigt. Formen på køl og bund kan variere, alt efter hvilke egenskaber designeren har ønsket at opnå. De grundlæggende parametre er længde/bredde-forholdet og vinklen på V-bunden. En ideel RIB til seks-otte dykkere er ca. seks meter lang og 2,4 meter bred, dvs. et forhold på omkring 5:2. Bliver forholdet større, er båden smallere og mere ustabil i søen, men den får til gengæld en højere fart. Det modsatte gør sig gældende, hvis forholdet bliver mindre.
V-bunden er nødvendig for at båden kan skære sig igennem moderate bølger. Hvis V-bunden bliver for flad, vil båden banke selv i mindre bølger. Til gengæld vil en dyb V-bund kræve mere motorkraft for at komme fri af vandet.

Materialer
Begrebet gummibåd er en lidt forældet betegnelse, da det originale gummilærred for længst er blevet erstattet af moderne polymere materialer som fx PVC, hypalon og polyuretan. Fordelen ved disse materialer er en langt større holdbarhed og styrke i forhold til gummi. En diskussion om fordele og ulemper ved de enkelte materialer kan vare længe, men følgende er der generel enighed om.
PVC er billigt og har den fordel, at det kan varmesvejses og giver nogle gode samlinger, hvis de er lavet professionelt. Dog er det et ustabilt materiale, som vil ændre sig med tiden. I Middelhavet og længere sydpå med kraftig sol og varme, regner man med, at en ponton af hypalon eller polyuretan holder to-tre gange længere end en tilsvarende i PVC, men i det nordiske klima er forholdet mere jævnbyrdigt. Man skal i øvrigt være opmærksom på de alternative betegnelser for PVC, fx Duotex.
Hypalon er et godt allroundmateriale, som er nemt at håndtere og reparere. Hypalon er meget resistent over for uv-stråling og opløsningsmidler som fx benzin, men det er også dyrt at fremstille.
Polyuretan har samme eller bedre holdbarhed end Hypalon, samtidig med at det har PVC’s egenskaber i samlingerne. Det er væsentligt stærkere end andre materialer, men er sværere at forarbejde og er endnu dyrere end Hypalon, så det ses ikke så hyppigt. Polyuretan findes også under andre produktnavne fx Akron.

Motor
Motoren skal naturligvis afpasses efter bådens størrelse. Ofte er der en maksimal motorstørrelse anbefalet til det enkelte skrog, men...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også