DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
Rosalie Moller - CDWS præsenterer: Ægyptiske vrag
Rosalie Moller er langt mere intakt end Thistlegorm, men efter denne tegning blev lavet er det bagerste mast dog brækket.
Rosalie Moller - CDWS præsenterer: Ægyptiske vrag
Med lidt forsigtighed er der masser af passager at svømme igennem. Her er en gang i styrbords side, der leder frem til kaptajnens kahyt.
Rosalie Moller - CDWS præsenterer: Ægyptiske vrag
Selv på den relativt store dybde trives farverige blødkoraller på rælingen.
Rosalie Moller - CDWS præsenterer: Ægyptiske vrag
Rosalie Moller ved kajen i Hamburg under navnet Francis, som hun bar indtil 1931.

Rosalie Moller

- CDWS præsenterer: Ægyptiske vrag

CDWS

Mange har prøvet at dykke på Thistlegorm, og endnu flere har hørt om dette verdensberømte vrag, men her vil vi i stedet fokusere på hendes lidt mere ukendte lillesøster. Rosalie Moller blev først fundet for omkring ti år siden, selv om der er lidt forskellige versioner af historien om fundet. Hun ligger lidt dybere og har med sin last af kul ikke helt den samme spændende last som Thistlegorm.

Rosalie blev bygget i 1910, så hun var en gammel dame, da hun i juli 1941 satte kursen fra England syd om Afrika med sin last af kul, der var bestemt for Royal Navys fartøjer i det østlige Middelhav. Passagen gennem Suez-kanalen var usikker, så lige som ThistlegormRosalie for anker og ventede på, at der kom hul igennem.

Da Thistlegorm blev bombet natten d. 6. oktober, var himlen et øjeblik så lys, at de tyske piloter en kort stund kunne se Rosalie Moller, der lå for anker bag Gubal Island. Det var oplagt for dem at vende tilbage et par dage senere d. 9. oktober for også at sænke Rosalie Moller

Bomben ramte tæt på kullasten, der absorberede meget af eksplosionens kraft: Derfor blev fartøjet efterladt næsten intakt, bortset fra et stort hak i den ene skrogside. Vandet fossede ind i lasten og snart gik Rosalie til bunds med en ophøjet værdighed, der stod i skærende kontrast til den voldsomme bombning. 

I dag står vraget perfekt oprejst på bunden og er mere intakt end Thistlegorm. Dels har hun været dykket langt mindre, dels står hun dybere og derfor mere beskyttet og dels blev hun ikke så beskadiget under forliset. Men desværre har Rosalie Moller været ud for noget, der minder om vandalisme, når ubetænksomme skippere på dykkebåde gør deres skib fast i skrøbelige vragdele. For et par år siden kun man fx nyde det marine liv omkring begge master, når man lavede sin opstigning. Nu står kun den ene mast oprejst – den anden er knækket efter en stor og tung liveaboard havde bundet på den i hårdt vejr.

Det er en fornøjelse at svømme rundt på dækket på det enorme vrag. Sigten er sjældent særlig god her, men dyrelivet er imponerende. Store dragefisk svæver omkring, og talrige pragtanemoner med tilhørende klovnfisk har slået sig ned på vraget. Mest imponerende er søanemonen ved det store ”M” på skorstenen.

Maskinrummet kan besøges med forsigtighed, men man skal holde sig fra de dybere dele, hvor rusten truer med at ødelægge sigten på et splitsekund. Et andet højdepunkt er den imponerende stævn, hvor talrige Titanic-moments er blevet foreviget gennem tiden. Der er masser af intakte detaljer som fx spil, ræling, dæksplanker, trapper samt hele styremaskineriet inklusive skrue og rormaskine. Et fantastisk dyk, der på mange strækninger sagtens kan hamle op med sin mere berømte søster.

Vraget kan nås på dagture fra El Gouna eller Hurghada eller fra liveaboard. 

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også