DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Foto  Foto
Sådan fikser du fotoet (Første del) – Markos fotoalmanak 4. del
A1: Det kan gøre en stor forskel at justere hvidbalancen. Første billede er helt råt og ubehandlet. Det midterste er hvidbalanceret. Og det sidste er yderligere redigeret og lettere beskåret. Nu kommer overbygningen på vraget Vandenberg ud for Key West bedre til sin ret.
Sådan fikser du fotoet (Første del) – Markos fotoalmanak 4. del
A2: Det kan gøre en stor forskel at justere hvidbalancen. Første billede er helt råt og ubehandlet. Det midterste er hvidbalanceret. Og det sidste er yderligere redigeret og lettere beskåret. Nu kommer overbygningen på vraget Vandenberg ud for Key West bedre til sin ret.
Sådan fikser du fotoet (Første del) – Markos fotoalmanak 4. del
A3: Det kan gøre en stor forskel at justere hvidbalancen. Første billede er helt råt og ubehandlet. Det midterste er hvidbalanceret. Og det sidste er yderligere redigeret og lettere beskåret. Nu kommer overbygningen på vraget Vandenberg ud for Key West bedre til sin ret.
Sådan fikser du fotoet (Første del) – Markos fotoalmanak 4. del
B1: Med hjælp af ”rullegardinet” (genvejstast M) kan du hurtigt ordne en ujævn eksponering. Billede B2 er ubehandlet. I billede B1 har jeg trukket et rullegardin nedefra for at lysne de mørke bjerge, og et ovenfra for at få bedre detaljer i himlen og skyerne.
Sådan fikser du fotoet (Første del) – Markos fotoalmanak 4. del
B2: Med hjælp af ”rullegardinet” (genvejstast M) kan du hurtigt ordne en ujævn eksponering. Billede B2 er ubehandlet. I billede B1 har jeg trukket et rullegardin nedefra for at lysne de mørke bjerge, og et ovenfra for at få bedre detaljer i himlen og skyerne.
Sådan fikser du fotoet (Første del) – Markos fotoalmanak 4. del
C1: Med hjælp af værktøjet Shadows kan du næsten trylle. Billede C1 er ubehandlet. I billede C2 har jeg justeret Shadows til højre og tilsvarende trukket Exposure lidt op. Det illustrerer meget godt, at en RAW-fil har mere information i sig, end man umiddelbart kan se.
Sådan fikser du fotoet (Første del) – Markos fotoalmanak 4. del
C2: Med hjælp af værktøjet Shadows kan du næsten trylle. Billede C1 er ubehandlet. I billede C2 har jeg justeret Shadows til højre og tilsvarende trukket Exposure lidt op. Det illustrerer meget godt, at en RAW-fil har mere information i sig, end man umiddelbart kan se.
Sådan fikser du fotoet (Første del) – Markos fotoalmanak 4. del
D1: Ved at dæmpe Exposure og øge Blacks, bliver billedet markant bedre. Det er desuden beskåret og så har jeg brugt et par andre tricks, som du kan læse mere om i næste nummer.
Sådan fikser du fotoet (Første del) – Markos fotoalmanak 4. del
D2: Ved at dæmpe Exposure og øge Blacks, bliver billedet markant bedre. Det er desuden beskåret og så har jeg brugt et par andre tricks, som du kan læse mere om i næste nummer.

Sådan fikser du fotoet (Første del)

Markos fotoalmanak 4. del

Af Marko Wramén
I dette afsnit kaster vi os over en vigtig del af fotoprocessen – efterbearbejdningen af billederne. Tidligere fandt denne proces sted i mørkekammeret, når billederne blev kopieret fra film til papir. I dag sker det i det digitale mørkekammer, som for mange fotografer er lig med Adobe Lightroom. Er det fusk at manipulere med virkeligheden? Nej slet ikke. Især ikke, hvis du fotograferer i RAW-format (hvilket absolut anbefales), har du mulighed for at justere dine billeder, så de afspejler virkeligheden mest muligt.

Jeg vil indlede med et par advarsler. At efterbearbejde billeder digitalt er en kunstart, som kan udføres på mange måder, og man kan tilbringe et helt liv med at lære de forskellige detaljer og metoder. I denne artikel får du et lynkursus ud fra mine egne erfaringer som freelancefotograf. Eftersom det er så stort et emne, er artiklen inddelt i to. Den næste kommer i DYK august 2012.
Artiklen bygger på den seneste version af Lightroom, version 4.1 i den engelske version. Fra og med version fire er der en del justeringsmuligheder, der er ændret, så hvis du arbejder med en ældre version, er det ikke sikkert, du genkender det hele. Det kan dog være værd at opgradere, eftersom den nye version er særdeles potent.

Husk også, at et billede ser forskelligt ud på forskellige skærme. Er skærmen på din computer dårligt kalibreret, gengiver den ikke billedet korrekt. Og viser du derefter billedet på en anden computer eller på en projektor, kan det se helt anderlede ud, alt efter, hvordan udstyret er kalibreret. Men det er en anden historie, som vi ikke vil dykke yderligere ned i nu.
Det var advarslerne – lad os komme i gang med at ordne billeder! For at gøre det enkelt og overskueligt, så gennemgår jeg de grundlæggende tricks i nogenlunde samme rækkefølge, som jeg selv udfører dem i praksis

Hvidbalance
Med hvidbalancen fortæller du dit kamera (eller i dette tilfælde computeren) hvad, som skal være hvidt, og hvad som skal være sort i billedet. Det fastlægger nemlig, hvordan alle andre farver kommer til at se ud. Mærkelige grønne nuancer fra lysstofrør eller mattet kulører på grund af et gammelt kamera? Det ordner vi! Meget blålige eller grønne farver på grund af for lidt (eller ingen) blitz? Det kan ofte ordnes også. De fleste moderne systemkameraer af bedre kvalitet har udmærket hvidbalancering, i hvert fald udendørs og i godt lys, så det er langt fra altid, man behøver at justere det. Men med mange undervandsfotos kan man udrette mirakler med få midler.

Sådan gør du. Gå ind i Develop-modulet i Lightroom (tryk D som i Develop, hvis du kan lide at bruge genvejstaster). Det er i Develop-modulet vi kommer til at arbejde i hele denne artikel. Længst ude til højre, har du en lang række værktøjer og indstillinger. Under overskriften Basic finder du hvidbalance øverst. Klik på den lille pipette oppe til venstre og klik derefter med pipetten på noget i billedet, du ved er hvidt. Det går også, hvis det bare er gråt. Har du intet hvidt, kan du prøve dig frem. Hold øje med det lille forhåndsvisningsvindue længst oppe i det venstre hjørne. Der får du en forsmag på, hvordan billedet kan komme til at se ud, hvis du klikker med pipetten netop på det sted. Som en ekstra hjælp, får du et pixelfelt op ved siden af pipetten, når du fører den over billedet. Det er en forstørrelse af de nærmeste pixels, så du kan klikke præcis i den hvideste felt.

Er du ikke tilfreds med resultatet, kan du prøve igen...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Fakta

RAW eller jpg?
Du har måske hørt fotografer tale om, at de tager billedet i RAW-format? Men de fleste fotograferer sikkert i jpg-formatet. Hvad handler det her om?

Jpg er et...

Fakta

Jpg
Fordele
Hurtigere billeder
Mindre filer
Ser gode ud direkte fra kameraet
Mindre efterbearbejdning

Ulemper...

Læs også