Sha’ab Abu Nuhas
– det vragædende rev
Som med så mange andre steder i Rødehavet er det fiskerne, der har navngivet lokaliteterne. Sha’ab betyder rev, Abu betyder fader, og Nuhas betyder kobber. Angiveligt skulle fiskerne have fået metaldele i deres net i området og har derfor opkaldt Abu Nuhas efter kobberet – der nok snarere har været messing.
Ser man på et kort over Gubalstrædet, der adskiller det åbne Rødehav og Suez-golfen, er det ikke svært at se, hvorfor Abu Nuhas er blevet en veritabel vragkirkegård. Skibe, der kommer nordfra, ser den store Shedwan Island med de høje tinder som et godt sted at søge tilflugt i hårdt vejr. Men lige nord for ligger et undersøisk skær og dækker for den direkte passage til Shedwan Islands beskyttende bugter. Og er man lidt ude af kurs, eller har man kun upræcise søkort til sin rådighed, er det let at knalde ind i Abu Nuhas. I hårdt vejr kan revet ikke skelnes fra omgivelserne.
En knap så dramatisk årsag til mange skibsforlis i Rødehavet er mere profan forsikringssvindel. En overraskende stor procentdel af vragene er græske fragtskibe med nogenlunde parallelle forhistorier: Fallerede rederier, uigennemskuelige ejerforhold, talrige navneskift og altid forfaldne og udrangerede fartøjer, der har overskredet sidste salgsdato. Sjovt nok går fartøjerne også altid ned med en last, der ikke er synderlig kostbar, men som til gengæld sikrer, at skibet virkelig går til bunds – og bliver dernede! Favoritlasten synes at være cement eller fliser … Flere af vragene på Abu Nuhas følger mere eller mindre dette mønster. Før de blev identificeret, blev de fire vrag på Abu Nuhas opkaldt efter deres last. Vin-vraget, træ-vraget, flise-vraget og linse-vraget.
Men lad os nu tage dem ét ad gangen – vi begynder med alderspræsidenten Carnatic.
Carnatic – vin-vraget
Carnatic sejlede mellem Bombay og Suez, dengang Suez-kanalen endnu ikke var åbnet, og man stadig måtte rejse til Alexandria over land. Denne rute var kendt som The Spice Run og optræder i Jules Vernes legendariske rejseeventyr Jorden rundt i 80 dage. Passagererne på førsteklasse skulle naturligvis have de bedste kahytter om bord på skibet, et princip, der blev kaldt Port Out, Starboard Home (bagbord ud, styrbord hjem). Forkortelsen P.O.S.H. gled snart ind i det engelske sprog, hvor adjektivet posh er kommet til at betegne alt, der er overklasse eller fisefornemt. Sådan er Victoria Beckham fx blevet til Posh Spice i Spice Girls. Jo, man kan skam lære meget af vragdykning!
Den 12. september 1869 (to måneder før Suezkanalens åbning) gik Canatic på grund på Abu Nuhas på grund af navigationssjusk. Hun blev stående på revet, så kaptajn P.B. Jones nægtede i første omgang passagererne at gå fra borde. Han vidste nemlig, at et andet fartøj fra samme rederi, P&O, var på vej i den modsatte retning, og han regnede med assistance. Men redningsfartøjet Sumatra dukkede ikke op, og efter 36 timer på revet gav Carnatic op og brækkede over i to. Skibet havde...