DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Portfolio  Portfolio
Tobias Dahlin – svensk mester
Tobias Dahlin – svensk mester
Tobias Dahlin – svensk mester
Motiv Blæksprutte Sted Hällebäck, Gullmarsfjorden Udstyr Nikon D70s, S¡igma 50 mm og en Ikelite DS 125 Eksponering 1/125, f16 Kommentar Når det er allermørkest og mest blæsende omkring november og december kan Gullmarsfjorden byde på de mest eksotiske motiver. Denne blæksprutte er fotograferet på blot fem meters dybde.
Tobias Dahlin – svensk mester
Motiv Director Reppenhagen Sted Østersøen, syd for Øland Udstyr Nikon D300, Nikkor 10,5 mm, ingen blitz Eksponering 1/15, f2,8, ISO 800 Kommentar Director Reppenhagen hviler på ca. 40 meters dybde og er et af de mest omtalte vrag fra første verdenskrig, som gik ned under det, der omtales som ubådsmassakren.
Tobias Dahlin – svensk mester
Motiv Havkat Sted Fossen, Gullmarsfjorden Udstyr Nikon D70s, Sigma 50 mm og en Ikelite DS 125 Eksponering 1/125, f16 Kommentar Havkattens placering gjorde lyssætningen problematisk. Jeg løste det ved at tage blitzarmen af kamerahuset, så jeg kunne føre blitzen ind i sprækken med fokuslyset rettet mod fisken.
Tobias Dahlin – svensk mester
Motiv Koralhave Sted East of Eden, Similan islands Udstyr Nikon D70s, Nikkor 10,5 mm og en Ikelite DS 125 Eksponering 1/160, f8 Kommentar Jeg befandt mig i Khao Lak på anden juledag i 2004 og så frem til et par dages dykning ved Similan Islands, da en stor bølge spulede alting væk. Ydmyg over begivenheden fik jeg i januar 2008 mulighed for at besøge øerne.
Tobias Dahlin – svensk mester
Motiv Åkander Sted Vestsvensk sø Udstyr Nikon D300, Nikkor 10,5 mm og en Ikelite DS 125 Eksponering 1/250, f10 Kommentar Selv om denne sø er stærkt forsyret, kan den alligevel lokke med forræderisk skønhed.
Tobias Dahlin – svensk mester
Motiv Rød åkande Sted Vestsvensk sø Udstyr Nikon D300, Nikkor 10,5 mm og en Ikelite DS 125 skråt nedefra Eksponering 1/250, f9 Kommentar Den slags billeder er ofte sværere at tage end man skulle tro. Det er besværligt at eksponere splitbilleder rigtigt og tyngdekraften gør sig gældende for den del af kameraet, der er over overfladen.
Tobias Dahlin – svensk mester
Motiv Savgylte Sted Jordfall, Gullmarsfjorden Udstyr Nikon D300, sigma 50 mm og en Ikelite DS 125 Eksponering 1/125, f16 Kommentar At fotografere savgylter kræver som regel en god portion tålmodighed. Dette kække individ forsvarede sit revir intensivt og jeg forbandede autofokusen mange gange inden det endelig lykkedes.

Tobias Dahlin

– svensk mester

Det begyndte ved de gamle fiskehuse ved Falkenberg. Der blev min kærlighed til havet født. Jeg husker hvordan jeg som lille knægt lå i vandoverfladen med snorkel og maske og med blikket stift rettet mod en verden, der fuldkommen tryllebandt mig. Det var ikke før min mor skreg sig hæs, at jeg modvilligt kom op af vandet, altid ivrig efter at fortælle, om det jeg havde oplevet.
Sådan siger Tobias Dahlin, der i 2008 blev svensk mester i undervandsfotografi. Fascinationen af og kærligheden til havet har holdt ved. Det samme har driften til at dele ud af sine oplevelser under vandet. I dag foregår dette via billeder.
Til daglig er han lærer og bor på en gård lige nord for Göteborg. Fotograferingen begyndte med Nikonos IV en gang tilbage i starten af 90’erne. Kameraet blev sporadisk anvendt, frem for alt i forbindelse med rejser. I starten af 2000-tallet begyndte Tobias i stedet at interessere sig for undervandsvideo og han har blandt andet dokumenteret flere vrag ud for Hallandskysten. Fotograferingen kom for alvor i gang igen, da han for et par år siden investerede i et digitalt systemkamera.
Tobias havde som ambition i fremtiden at udfordre det traditionelle undervandsfotografi, ved at prøve at lave uv-billeder, som berører og engagerer, uden at de af den grund nødvendigvis behøver at være smukke. Nutidens undervandsfotografier handler ofte om at forskønne undervandsverdenen, men det er også en vigtig opgave for dykkere at formidle de spor efter menneskelige aktiviteter, der kan ses under vandet. Det kunne fx være at dokumentere de aftryk, som destruktive fiskemetoder efterlader. Hvis man havde noget på land, der lignede trawlfiskeri, ville det for længst være blevet forbudt.
Samtidigt drømmer Tobias om de åbne vidder ude på de store oceaner og om frihedsfølelsen som den ubrudte horisont kan give. Der vil han gerne møde storslået marint livet og fange lyset med sit kamera.

Se flere af Tobias’ billeder på www.tobiasdahlin.se

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også