Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

Vrag i varme vande

Tekst: Marko Wramen – Foto: John Bantin

Det kommer vel næppe bag på nogen, at der findes tusindvis af skibsvrag fordelt ud over verdenshavene. Det svære er ikke at finde et vrag, men at finde et, der både er er velbevaret, smukt, historisk interessant og på passende dybder. For at gøre det lidt lettere for rejsesultne vragdykkere, har vi udvalgt en håndfuld vragperler, der har fundet deres sidste hvilested i varme vande.

Thistlegorm – Ægypten
Thistlegorm er et godt eksempel på netop det. I 1941 rasede anden verdenskrigs dårskab for fuld udblæsning. I Nordafrika indledte den berygtede tyske general Erwin Rommel i marts måned en hård modoffensiv mod de allierede. De fortrinsvis engelske allierede tropper blev trykket tilbage næsten hele vejen til Cairo, og situationen var desperat. Man havde dog held til at stoppe den tyske offensiv og planlagde et storstilet modangreb i november. Dertil havde man behov for masser af materiel til den ottende armé – også kendt som ørkenrotterne. En række fartøjer afsejlede i løbet af efteråret mod Nordafrika, lastet med ammunition, køretøjer, fly og andet krigsmateriel. Et af forsyningsskibene var det så godt som nybyggede lastfartøj Thistlegorm. Det 126,5 meter lange skib blev bygget i Sunderland i 1939, og foretog sine første rejser til blandt andet USA og Sydamerika året efter.
I løbet af 1941 begynder Thistlegorm at fragte materiel til den ottende armé i Alexandria ved Ægyptens middelhavskyst. I slutningen af september indgår hun i en konvoj på vej op gennem Rødehavet. Uden for Shadwan Island tvinges konvojen til at kaste anker for at vente på, at Suezkanalen bliver genåbnet efter et tysk angreb. Man bliver liggende et antal dage, og tyskerne får nys om allierede skibe i området. Natten til den 6. oktober 1941 letter to langdistancebombefly af typen Heinkel 111 fra Kreta på jagt efter fjendtlige skibe. Den ene fly vender tilbage til basen, men det andet går til angreb. Thistlegorm træffes agter for midskibs og synker straks på cirka 30 meters dybde.
I 1952 bliver vraget fundet under en af Jacques Cousteaus ekspeditioner i Rødehavet. Mandskabet på Calypso dykker her flere gange og bjærger bl.a. skibsklokken og kaptajnens pengeskab. Nogle år senere udfører National Geographic en ekspedition hertil og fortæller om vraget, men derefter går det i glemmebogen. Først i 1992 genopdages Thistlegorm af en Israelsk dykkebåd og to år senere sender BBC en dokumentarudsendelse om skibet og dets historie.
I dag er Thistlegorm en af Rødehavets klassikere, et dyk, man bare skal have i logbogen. På trods af, at vraget er noget medtaget af de mange dykkere, der har besøgt det i den sidste halve snes år, og de mange souvenirs, der er taget med op til overfladen, så er det stadig et spændende dyk. Et rigt dyreliv har samlet sig omkring vraget med blandt andet store flagermusefisk og barracudaer som faste indbyggere. Store stimer af fejere (glassfish) plejer at bølge frem og tilbage i de skyggefulde dele af vraget, og på dækket ligger krokodillefiskene på lur. Nede agter står en kanon på sin platform klar til at fyre en salve mod angribende fjender.
De rigtige skatte findes dog inde i de gevaldige lastrum. Her står række efter række af Bedfordlastbiler, og på hvert lad står tre elegante BSA-motorcykler. Flyvinger, terrængående køretøjer, små pansrede mandskabsvogne, granater,...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også