DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Vragleksikon – Alma II
Alma II er et klassisk Anders And-vrag. Det står helt opret på bunden og byder på vragdykning af høj klasse.
Vragleksikon – Alma II
Som årene går synker fartøjets skruer stadig dybere og dybere ned i bunden.
Vragleksikon – Alma II
Inde i vragets forskellige rum og korridorer er der masser af ting at undersøge. Ét dyk er ikke nok, hvis man vil se det hele.

Vragleksikon

– Alma II

Tekst og foto Mattias Sellin

I mellemste Norrland er der syv registrerede vragsteder. De fleste af dem kan nås med en nogenlunde hurtig motorbåd på mindre end 30 minutter fra land. Et af disse vrag hedder Alma II, som ligger cirka to distanceminutter nordøst for Bjuröklubbs Odde. Hun er et meget populært dyk blandt områdets dykkere. Med en maksdybde på cirka 20 meter, er hun passende at dykke på også for begyndere. De kan i ro og mag nyde ydersiden af vraget, mens dem med kunnen i teknisk vragpenetration kan besøge hendes inderside.

Alma II er ikke et stort fartøj, kun 48 meter langt og ni meter bredt. Men på trods af det, så er der masser af detaljer at se. De mest intakte dele er forenden og agterdelen af fartøjet. Derimellem er hun delvist kollapset og faldet sammen. Har du mulighed for at besøge hende ved god sigt, så tag en rigtig rundtur på hende. Det er en fed fornemmelse at se hende stående smukt oprejst på bunden med klassiske detaljer på plads. Det gælder fx fartøjets skruer.

For de fleste så er det dog det indvendige af Alma, som lokker mest. Du kan vælge mellem lettere gennemsvømninger og egentlige vragpenetreringer. Fartøjets maskinrum er et eksempel på dette – det kræver lidt flere tekniske kundskaber af besøge. Fordi Alma er et relativt moderne vrag, så føles kabys, toilet og andre interiører meget bekendte. Faktum er, at blandt områdets syv kendte forlis er hun det yngste vrag og sank til bunds så sent som den 27. november 1971.

Historie

Alma II blev bygget i Hamburg, Tyskland på bestilling af Henry Gerdau. I 1963 blev hun købt af partrederiet Arnold Hagenah, som drev hende frem til forliset. Fredag aften den 26. november 1971, på en rejse mellem Royatta og Rochester, begyndte Alma II af ukendte årsager til at tage vand ind. I området var der blæst og uvejr. Besætningen arbejdede hele natten med at prøve at lænse hende. På trods af alt sliddet og hårdt arbejde fik fartøjet en stadig mere kraftig slagside.

Lørdag morgen blev situationen hurtigt værre. Alma råbte efter hjælp og fik svar af et tysk fartøj ved navn Litania, som befandt sig i området. De ændrede umiddelbart kurs og satte fuld fart på for at komme til undsætning. Det viste sig at være en klog beslutning at kontakte Litania for lige efter stoppede lænsepumper med at fungere.

Litania nåede heldigvis frem i tide og besætningen kunne trygt og sikkert føres om bord. Relativt hurtigt besluttede man, at bugseringsbåden Altik skulle prøve at fragte Alma ind til Skellefteåhamn. Bugseringen gik fint i begyndelsen, men omtrent fire distanceminutter fra Vånören begyndte Alma at synke. Bugseringen måtte afbrydes da Alma II blev trukket med agteren slæbende på bunden. Der var for stor risiko for, at hun ville gå i stykker. Da hun blev sluppet var stævnen stadig synlig lige over overfladen. I 1976 blev en del af det lastede...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet