DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Vragleksikon # 71 - Holmen VI
Vragleksikon # 71 - Holmen VI
Vragleksikon # 71 - Holmen VI
Overbygningen er nu meget åben, så man kan kigge lige ned til dampkedlerne.
Vragleksikon # 71 - Holmen VI
Skylightet som maskinmesteren klemte sig ud af i sidste øjeblik.
Vragleksikon # 71 - Holmen VI
Klassisk stævn på en slæbebåd.
Vragleksikon # 71 - Holmen VI
Vragleksikon # 71 - Holmen VI

Vragleksikon # 71

- Holmen VI

Tekst og foto: Johnny Christensen

I 1914 blev der bygget en lille dampdrevet slæbebåd af G van Straaten & van der Brink i Haag. Skibets første ejer blev J. Westdorph, Rotterdam, der døbte det 23 meter lange fartøj S/S Atlas. I de følgende år blev Atlas handlet tre gange, før hun endelig blev købt af den svenske virksomhed Holmens Bruk & Fabrik AB i 1923. Holmens Bruk valgte at navngive sit nyindkøbte skib Holmen VI. De havde et konstant behov for forsyninger af træ til papirværkerne i Norrköping og Hallstavik. Og den nemmeste måde at transportere denne last på, var at slæbe tømmeret ned langs den svenske østkyst.

I de næste 43 år arbejdede Holmen VI med tømmertransport. Men som årene gik, blev det mere rentabelt at udskifte kulfyringen af dampmaskinen med en mere tidssvarende oliefyring. Brobygningen blev også moderniseret, nu hvor man alligevel var i gang. Endelig i 1966 var det på tide, at Holmens Bruk & Fabrik skilte sig af med det gamle skib. 

Efter 43 år med stabilitet, kom Holmen VI igen ind i en periode med et par hurtige ejerskift. Af to omgange i løbet af det næste halve års tid kom den lille slæbebåd til at tilhøre Agnar Harald Johansson i Göteborg. Han udlejede skibet til en bjærgningsopgave i starten af 1967. Duff Shipping Company AB i Stockholm havde nemlig en opgave, hvor de skulle forsøge at bjærge lasten af brændselsolie fra et vrag i Østersøen omkring Åland. Her havde man brug for alt den varme damp, som Holmen VI kunne producere.

Turen fra Göteborg mod Åland skulle dog vise sig at blive den sidste. Allerede under forberedelserne af skibet blev det bemærket, at lastningen af skibet ikke var helt optimal. Man havde medbragt et halv ton værktøj på dækket og ballasten var formodentlig ikke anbragt lavt nok til at give skibet den fornødne stabilitet. Hun slingrede kraftigt ved selv moderate bølger.

Den fire mand store besætning, der skulle sejle turen nedenom Sverige, var alle erfarne folk. Men de bekymrede sig ikke om den manglende stabilitet.

Slagside

Turen gik fint indtil d. 21. marts om morgenen, da de nåede ned til området omkring Kullen. Der var vejret hårdt og man ville søge nærmere mod land for at finde læ. Under turen ind i smult vande blev agterdækket overskyllet af en stor bølge. Før vandet kunne nå at løbe ud igen, begyndte Holmen VI at få en slagside til bagbord. Kaptajnen prøvede at kompensere for det ved at gå mod styrbord, men nu begyndte bølgerne for alvor at rulle ind over agterdækket.

I den pressede situation prøvede de at holde skibet gående så længe som muligt og humpe ind på lavt vand ved Kullens nordside. Omkring klokken 9:20 indså kaptajnen, at nu var det slut. Han beordrede de to mand op fra maskinen. Og netop som han havde givet ordren, måtte den ene maskinmester klemme sig ud igennem skylightet, da skibet lagde sig helt om på siden. Alle fire besætningsmedlemmer havnede i vandet, da Holmen VI forsvandt under fødderne af dem. Efter en...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet