DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

Salem Express – En ulyksaglig pilgrimsrejse

Fartøjet, der blev bygget i Frankrig havde fra begyndelsen navnet Fred Scamaroni og var udstyret med flere nye tekniske innovationer, eksempelvis en bovbort så der kunne køre biler ombord, høje og sænkbare ramper på bildækket samt indstillelige propelblade.
Da bagbordssiden ligger på lavt vand, har vi god tid til at udforske denne del af vraget.
Der er mange gode fotomotiver på vraget, men det kan godt være lidt forvirrende når vraget ligger på siden. Her ses dækket og bagved kommandobroen med redningsbådsdavider ovenover.
Nedenfor skorstenene ligger to redningsbåde, der åbenbart aldrig nåede at blive anvendt.
Tekst & foto Torbjörn Gylleus
Et af de mere uhyggelige vrag jeg har besøgt er færgen Salem Express, der ligger ud for Safaga i det sydlige Ægypten. Når man svømmer langs skibet og ser alle de personlige ejendele der er spredt på bunden, så bliver man mindet om ulykken og det bringer tillige minder om Estonia katastrofen fra vores hjemlige farvande.

Historie
Færgen blev bygget på det franske værft Forges & Ateliers et Chantiers de Mediterranee i La Seyne og søsattes i november 1964. Skroget bugseredes den 6. december samme år til værftet i Port-de-Bouc, for dér at blive færdiggjort. Skibet, der døbtes Fred Scamaroni, blev udstyret med adskillige nye tekno- logiske nyskabelser; en bovport så der kunne tages biler ombord, højdeindstillelige ramper på bildækket samt justerbare blade på skruen. I maj 1965 blev hun sendt tilbage til La Seyne for nogle sidste tilføjelser inden levering.
Mindre end en måned senere udbryder der brand i maskinrummet, og et stort antal brandfolk kæmper for at slukke ilden. Fire af brandmændene bliver fanget i en elevator, men i sidste ende lykkes det at redde dem ved at fylde hele maskinrummet med tøris.
Der sker stor skade, og tre ud af de fire motorer må repareres, hvilket forsinker leverancen 11 måneder. I maj 1966 bliver fartøjet sat i drift mellem Marseille i Frankrig og Bastia på Korsika og betjener samme rute indtil 1979. Det følgende år sælges fartøjet til det danske rederi Olau Line A/S og får navnet Nuits Saint Georges. Færgen har nu rute mellem Frankrig og Storbritannien, men selskabet begæres konkurs det samme år, hvorefter skibet strander i Holland. I november 1980 bliver Nuits Saint George solgt til det egyptiske rederi Lord Maritime Enterprise og på samme tid omdøbt til Lord Sinai og opererer nu mellem Aqaba og Suez frem til 1984, hvor skibet får navnet Al Tahra. I 1984 blev skibet endelig solgt til Hussein Salem, en egyptisk forretningsmand ogen bekendt af den tidligere egyptiske præsident Hosni Mubarak. Det nye navn bliver Salem Express, og færgen betjener herefter strækningen Suez – Jeddah i Saudi- Arabien via Safaga.

Den sidste rejse
Om natten den 14. december 1991, kom Salem Express tilbage fra Mekka efter at have været forsinket i to dage på grund af maskinproblemer. Ombord er hundredvis af pilgrimme, og mange har bragt gaver og tøj med til deres slægtninge i Egypten. Man ved ikke præcis...

Dykning
Vi sidder i en gummibåd, på vej fra vores liveaboardbåd ud til dykkestedet. Rødehavet er lidt uroligt i dag, og gummibåden slår i bølgerne. Bådføreren stopper og vi må lede et stykke tid, før vi finder bøjen. Bølger rammer den lille båd, og han tøver et øjeblik, mens han overvejer om vejret tillader dykning. At komme i vandet er ikke et problem, men vi skal jo også kunne komme op igen. Efter lidt betænkningstid meddeler han, at vi trods alt kan dykke, men vores guide står over, fordi han ikke selv vil dykke på denne gravplads. Vi ruller baglæns og synker ned under overfladen, og alt bliver stille og roligt, bortset fra dønningerne der vugger os.
Vraget ligger på styrbordssiden, og vi kommer ned på lige under 15 meters dybde, tæt på en af skruerne, hvor bøjens line er fastgjort. Store dele af skroget er overgroet med koral og jeg ser nogle dragefisk. Gennem en luge i bagbords side, synker vi ind i vraget, så vi via bildækket kan bevæge os frem og ud gennem den store port i agterenden. For at få et overblik over vraget svømmer jeg lidt ud og...

Læs hele artiklen i NetMag #38...





SOME images:
Fartøjet, der blev bygget i Frankrig havde fra begyndelsen navnet Fred Scamaroni og var udstyret med flere nye tekniske innovationer, eksempelvis en bovbort så der kunne køre biler ombord, høje og sænkbare ramper på bildækket samt indstillelige propelblade.
Da bagbordssiden ligger på lavt vand, har vi god tid til at udforske denne del af vraget.
Der er mange gode fotomotiver på vraget, men det kan godt være lidt forvirrende når vraget ligger på siden. Her ses dækket og bagved kommandobroen med redningsbådsdavider ovenover.
Nedenfor skorstenene ligger to redningsbåde, der åbenbart aldrig nåede at blive anvendt.