Med en længde på 172 meter kræver det nogle massive og store ankre, hvilket altid gør et godt motiv.
SS Laurentic har ikke helt en Titanic-stævn, men er stadigvæk et flot motiv. Fordelen på dette dyk er, at vi ikke skal stresse over tiden, da bunddybden kun er 39 meter, hvilket giver os rigelig med tid.
Stævnen er altid den mest massive del af skibet, men her på SS Laurentic er det et sølle indtryk man får.
Ankerspil og kæde ligger for sig selv og næsten hele skroget er væk.
Tekst & Foto René B. Andersen
Det første vrag, vi får dykket på, er SS Laurentic. Efter at være stødt på to miner gik hun ned i 1917 med 350 personer og en hemmelig last af 43 tons guld, og ifølge opgørelserne skulle der stadig være 22 guldbarrer på vraget, som man ikke fik bjærget.
Vraget ligger på 39 meter og er desværre meget ødelagt. Al den oprindelige form af et skib er væk, men det afslører en masse gode detaljer, som man ellers ikke får at se, og alt er stort. Alle dampkedler ligger blottet, og de massive maskindele med knastaksel og dampturbine samt drivakslen er intakte. Den har også været bestykket med kanoner, og der er stadig én,som står op og udgør et flot fotomotiv. Senere, da jeg ved dykkercenteret snakker med en ældre mand, fortæller han, at de har bjærget en af dem, som står i byen Downings, som ligger 8 minutter fra, hvor vi bor, så inden vi kører hjem, får vi set den. Selv om vi når to dyk på den, finder vi...
Med en længde på 172 meter kræver det nogle massive og store ankre, hvilket altid gør et godt motiv.
SS Laurentic har ikke helt en Titanic-stævn, men er stadigvæk et flot motiv. Fordelen på dette dyk er, at vi ikke skal stresse over tiden, da bunddybden kun er 39 meter, hvilket giver os rigelig med tid.
Stævnen er altid den mest massive del af skibet, men her på SS Laurentic er det et sølle indtryk man får.
Ankerspil og kæde ligger for sig selv og næsten hele skroget er væk.