DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Stockholm – Dykning i storbyen

Udsigt til Kastellholmen. Her ved lavvande, så du kan se dele af vraget, der sandsynligvis er det danske skib den Grå Ulv.
Mikael svæver over vraget V4 som er fra 1500- tallet.
En del af dækket står stadigvæk på det som antages at være det danske orlogsskib den Grå Ulv.
På det laveste af vragene finder man blandt andet kanonkugler og keramik.
Tekst og Foto: Torbjörn Gylleus
Når man siger Stockholm, tænker de fleste nok på slentreture i Gamla Stan eller middage på nogle af den svenske hovestads glimrende spisesteder. Men midt inde i Stockholm findes der en vragkirkegård, som indtil for bare få år siden var næsten helt ukendt. Arkæologerne har kaldt området for stormagtstidens baggård, og den rummer intet mindre end femten store vrag på ganske lidt plads og på relativt lavt vand. Følg med når vi tager en arkæologisk tur ned i Strömmens kolde vand.

For dykkere med en stor interesse i marinbiologi er vandet omkring Stockholms indre dele måske ikke så imponerende, men er du derimod interesseret i maritim historie, så er Stockholm et veritabelt Klondike for marinarkæologer. Her er der ingen pæleorme, der kan æde af vragene, så der er intet mindre end overstrøet med vrag.
Med placeringen på grænsen mellem Mälaren og Østersøen har Stockholm gennem tiden været en stor søfarts-, havne- og værftsby. Allerede i vikingetiden har mange skibe sikkert passeret gennem Stockholms vande på vej østover fra Birka til Gårdarike, Särkland og Miklagård. Min far har dykket en hel del omkring Birka i 1970erne i håb om at finde et vikingeskib. De fandt dog aldrig et. Men i stedet en masse træpæle nedgravet i dyndet, som formodentlig har fungeret som barriere eller kajfundament.
I Middelalderen var søfarten til Hansastaderne vigtig for Stockholms vækst mod at blive Sveriges førende by. Sverige dominerede i store dele af 1700-tallet verdens- handlen med jern og tjære. Denne handel gik hovedsagligt gennem Stockholm. Det er ikke unormalt, at man kan finde spor af netop denne type last på en del af vragene.

De bedste guider
Det er en kold, men solrig formiddag i december. Jeg er på vej til Skeppsholmen midt i Stockholm for at møde mine buddies for denne dag, Jim Hansson og Mikael Fredholm. De er ikke hvem-som-helst i dykkersammenhæng, men er to af Sveriges førende marinarkæologer, så jeg har absolut de bedste guider med. Dagens dyk er en del af en vrag-fotoworkshop jeg har arrangeret for Statens Maritima Museer, og min opgave er at lære arkæologerne mere om undervandsfoto. Samtidig har jeg selv chancen for at lære mere om marinarkæologi og vrag fra 1500- og 1600-tallet. Under Sveriges stormagtstid var Skeppsholmen en vigtig havneplads. Her var der et skibsværft, der byggede krigsskibe, så det er ikke så mærkeligt, at der er mange vrag i området.
Jim har skrevet en afhandling, om de vrag der ligger i Skeppsholmen og Kastellholmen. Det drejer sig om så mange som 15 vrag, der ligger på et relativt lille område. Nogle af dem lige så store som det berømte krigsskib Vasa.
I dag skal vi dykke på nogle vrag, som ligger på en lang række mellem Skeppsholmen og Kastellholmen.
 

Anderledes udrustning
Vi klæder om og bærer vores grej ned til en lille træmole ved vandet. Jim og Mikael dykker med en speciel ud- styrskonfiguration, som bruges af mange erhvervsdyk- kere og forskere med S30-certifikat. Her bruger man AGA dobbeltflasker og fullface-maske til at arbejde på dybder op til 30 meter. Man dykker næsten altid med en dykkerleder på overfladen, som der kommunikeres med via kabel til overfladen. I mine øjne ser udrustningen lidt gammeldags ud. Den ligner lidt det udstyr, min far dykkede med i 1970erne, med AGA-flaskernes ventiler nedad. Men det er sikkert ret lækkert med...

Læs hele artiklen i NetMag #25...





SOME images:
Udsigt til Kastellholmen. Her ved lavvande, så du kan se dele af vraget, der sandsynligvis er det danske skib den Grå Ulv.
Mikael svæver over vraget V4 som er fra 1500- tallet.
En del af dækket står stadigvæk på det som antages at være det danske orlogsskib den Grå Ulv.
På det laveste af vragene finder man blandt andet kanonkugler og keramik.