Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

UV-fotoskole: Lektion #2 – Objektiver

Vraget Sankisan Maru, Truk Lagoon
Sony A7R II, Sigma 15mm
ISO-6400, f/10, 1/20 sek
Naturligt lys
Vraget Salem Express, Safaga - Rødehavet
Olympus EM-5
Panasonic Lumix G Fisheye 8mm
ISO 400, f/4.5, 1/50 sek
Naturligt lys
Vraget Gustav Wasa, Arköbådan - Østersøen
Olympus EM-5, Panasonic 8mm
ISO-800, f/3.5, 1/13 sek
Naturligt lys
Rummu - Estland
Olympus EM-5, Panasonic 8mm
ISO-800, f/3.5, 1/125 sek
Sea&Sea YS-D1
Tekst og foto Torbjörn Gylleus
I denne lektion ser vi nærmere på objektiver, der egner sig undervandsbrug og den type fotografering vi vil fokusere på.

At vælge et objektiv med de rette egenskaber til den type fotografering du vil fokusere på, og som samtidig har tilstrækkelig god optisk kvalitet er mindst lige så vigtigt som valget af kamera.
Et objektiv på 35 mm modsvarer omtrent hvordan det menneskelige øje ser verden omkring sig, men når vi fotograferer under vandet havner valget ofte på yderlighederne som kraftig vidvinkel eller makro.
Da jeg købte mit første systemkamera, som var et Nikon D50, fulgte der et billigt kit-objektiv med. Det var et zoom objektiv på 18-55mm som var perfekt at starte med på land, men ikke særlig anvendeligt under vandet. I det mindste ikke for mig, som drømte om at tage lækre vidvinkelfotos og vragbilleder. Jeg bestemte mig i stedet at købe et prisværdigt fisheyeobjektiv af mærket Sigma. Det var et objektiv som jeg havde utrolig meget glæde af og som åbnede en helt ny verden for mig.
Den eneste gang jeg har ”druknet” et UV-kamera, var det følgende år under et dyk ved Kristiansund i Norge, hvor mit kære Sigma fisheye desværre døde. Sidenhen har jeg brugt en række forskellige objektiver af forskellige mærker.
Nu ti år senere har jeg faktisk anskaffet et objektiv præcis magen til det jeg druknede, og det sidder ofte på mit kamera når jeg fotograferer under vandet.
Jeg håber, at denne lektion er en god hjælp for dig, når du skal vælge kameraets øje ud mod verden.

Motiver
Hvilke motiver er du til?
Vådlinser
Hvad er en vådlinse?
Brændvidde
Hvad betyder brændvidde?
Vidvinkel
Hvad skal man bruge det til?
Fisheye
Hvorfor fiskeøje?
Circular Fisheye
Hvad kan det?
Makro
Den lille verden ...
Diopters
Hvad er nu det for noget?
UV-fotografer
Interview med René B. Andersen

Inden du vælger objektiv, kan det være en god ide at finde ud hvilken type fotografering du vil dedikere dig til.

Er det vrag, undervandslandskaber, fiskestimer, hajer og andre store pelagiske dyr som lokker, så er det vidvinkel eller fisheye du skal have fat på. Vil du hellere fokusere på makroverden med nøgensnegle, småfisk og skaldyr, så er det andre objektiver som er interessante.
Hvis du allerede har et GoPri eller et andet actionkamera med UV-hus, så er du i princippet allerede klar, vi vil senere i denne serie tilegne en hel lektion til actionkameraet, så hav tålmodighed. Har du allerede et kompaktkamera, så er det kun et UV-hus du mangler for at kunne komme i gang, men findes mere forskelligt tilbehør, som øger muligheden for at tage gode billeder.

Til et kompaktkamera kan det være nødvendigt, at supplere med det man kalder en vådlinse, hvis det indbyggede objektiv ikke er tilstrækkeligt vidvinkel (altså hvis du vil fokusere på vidvinkelfotografering).

Der findes også vådlinser, der forbedrer egenskaberne for makrofotografering, nemlig nærgrænsen og forstørringsgraden.
En vådlinse monteres udvendigt på UV-huset, og de fleste vådlinser er tilpasset actionkameraer og kompaktkameraer. Der findes dog også vådlinser, der fungerer sammen med DSLR og spejlløse systemkameraer. Vådlinsen monteres oftest via en 67mm skruefatning eller en bajonetfatning. Inon, Sea&Sea, Ikelite og Fantasea er nogle af de producenter, som har flere varianter af god kvalitet. Også Nauticam har produceret deres egen vidvinkellinse (WWL-1), som har fået god kritik og kan anvendes som supplement til mange forskellige objektiver både på kompaktkameraer og DSLR.

Brændvidden på et objektiv måles i millimeter og er afstanden mellem objektivets optiske midtpunkt og billedsensoren. En kort brændvidde giver en bred billedvinkel mens en længere brændvidde giver en smallere billedvinkel.
Hvad der betragtes som kort og lang brændvidde afhænger også af størrelsen på kameraets billedsensor. Brændevidden kaldes undertiden også for fokuslængden.
På et Full Frame kamera (og traditionelle kameraer med 35 mm film) anses vidvinkel til at være brændvidder fra 35 mm og mindre.
Objektiver med en brændvidde på omkring 50 mm kaldes for normalobjektiver, da de gengiver omtrent den samme billedvinkel som øjet. Objektiver, der har en længere brændvidde en et normalobjektiv kaldes for teleobjektiv.
Makroobjektiver er en form for teleobjektiver med en meget lille nærgrænse (hvilket gør, at man kan fokusere meget tæt på motivet), og samtidig afbilleder motivet omkring sin reelle størrelse. Et makroobjektiv, hvor motivet afbilledes på sensoren i eksakt den samme størrelse, kaldes et ”ægte makro” og har betegnelsen 1:1.

Mange påstår at vidvinkel er den sværeste form for undervandsfotografering at mestre.

Selv synes jeg ikke, at der er den store forskel på om starter med vidvinkel- eller makrofotografering. Der er udfordringer ved alle former for fotografering, og det er faktisk det som er det fascinerende – udviklingen stopper aldrig og der altid nye ting at lære!
Vidvinkel dækker over både fisheyeobjektiver og retlinet vidvinkelobjektiver. Et retlinet vidvinkelobjektiv forvrænger ikke billedet på samme som et fisheyeobjektiv gør, selvom kanterne kan blive lidt ”pudeformede” i yderpositionerne på en zoomlinse (hvilket man kan korrigere i efterbehandlingen). Med et retlinet vidvinkelobjektiv bliver emner som hajer mere naturligt proportioneret.
 

Læs hele artiklen i NetMag #4...





SOME images:
Vraget Sankisan Maru, Truk Lagoon Sony A7R II, Sigma 15mm ISO-6400, f/10, 1/20 sek Naturligt lys
Vraget Salem Express, Safaga - Rødehavet Olympus EM-5 Panasonic Lumix G Fisheye 8mm ISO 400, f/4.5, 1/50 sek Naturligt lys
Vraget Gustav Wasa, Arköbådan - Østersøen Olympus EM-5, Panasonic 8mm ISO-800, f/3.5, 1/13 sek Naturligt lys
Rummu - Estland Olympus EM-5, Panasonic 8mm ISO-800, f/3.5, 1/125 sek Sea&Sea YS-D1