DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

UV-Fotoskole: Lektion 5 – Naturligt lys

Bohar snappers, Ras Mohammed, Rødehavet
Sony A7RII, Sigma 15mm, Magic Filter, ISO 400 f/9 1/40 sek
Blåt lys på 60 meters dybde på vraget Le polynesian, Malta
Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 1000 f/4.5 1/50 sek
Vandmænd i Kapellshamnsviken, Gotland
Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 1000 f/6.3 1/30 sek
Vraget Giannis D, Rødehavet
Sony A7RII, Sigma 15mm, Magic Filter, ISO 400 f/11 1/25 sek
Tekst & foto Torbjörn Gylleus
Al fotografering handler om at indfange lyset, uanset hvilken lyskilde man anvender. Man behøver ikke slæbe blitz og lamper med sig for at lykkes med stemningsfulde undervandsbilleder. I stedet kan man anvende det naturlige lys eller en kombination af naturligt lys og blitz. Når vi snakker om naturligt lys i forbindelse med undervandsfotografering, så mener vi lyset fra solen, der udover at være lyskilde i sig selv, kan anvendes til kreative kompositioner.

Mange taler for, at man som nybegynder skal starte med makrofotografering, som skulle være lettere at komme i gang med, men jeg synes, at det fungerer aldeles udmærket at starte med vidvinkelfotografering og naturligt lys.
Her behøver man ikke anskaffe dyre blitz til kameraet fra starten, hvis man i stedet lærer at forstå og udnytte lyset inden man vælger at investere i blitz. Det var sådan jeg selv startede, da jeg købte mit første systemkamera, selvom det var ufrivilligt dengang, da mine nyindkøbte blitz ikke virkede som de skulle.
Med naturligt lys kan man indfange store objekter, som eksempelvis vrag, store dyr eller undervandslandskaber og undervandsmiljøer. Jeg forsøger oftest at udnytte det lys som er til stede selv når det er et dybere dyk med begrænset sigtbarhed, idet det giver en bedre dykkerfølelse i billedet sammenlignet med blitzfotografering. Det er ikke specielt svært, men at forstå og udnytte lyset er en forudsætning for et vellykket billede.

Lyset påvirkning af vandet
Vejr og vind
Udnyt solen i din komposition
Silhuetter
Hvidbalance
Rødfilter
Teknik når du anvender filter
UV-fotograf – Stefan Beskow

Der findes et antal faktorer, der påvirker lysets karakter når vi fotograferer under vandet. Vand har en densitet som er 800 gange større end luft, hvilket gør, at en stor del af lyset absorberes. Desuden er der partikler i vandet, som påvirker lystransmissionen. I de danske have, f.eks. Østersøen, får vandet en grøn tone på grund af sediment og hvis vi flytter os til en sø inde i landet, hvor der er rigeligt med partikler, så bliver farvetonen mere gul.
Lys er egentlig elektromagnetisk stråling, hvor det synlige lys kan deles op i et spektrum, der starter med rødt lys, som har en længere bølgelængde til violet med en kortere bølgelængde.
De forskellige bølgelængder har forskellige evner til at bryde gennem vandet. Det langbølgede lys (rødt) aftager allerede på nogle meters dybde, mens det blå lys trænger betydeligt dybere ned. Derfor får dine billeder en blålig tone (eller grønlig hvis du fotograferer herhjemme) når du fotograferer alene med naturligt lys. Det behøver ikke være negativt, da vi på billeder kan formidle følelsen af dybde, men lavere vand stræber vi oftest efter at få farverne frem.
Selv afstanden til dit motiv påvirker farvetabet, så kom så tæt på som muligt.

Vejr og vind
Hvis jeg eksempelvis skal fotografere et vrag i Østersøen på lidt større dybde, så vælgerjeg helst en vindstille dag, hvor solen står højt på himlen, gerne i forsommeren inden algeblomstringen er gået i gang. Det er sjældent, at man har sådan et held, men er forholdene optimale, er det gode chancer for at få tilstrækkeligt med dagslys dernede til at skabe stemningsfyldte vragbilleder.
En overskyet himmel vil dæmpe lyset, hvilket kan fungere godt, hvis man fotograferer mod overfladen på lavt vand. Bølger bryder også lyset, og slipper dermed mindre lys igennem overfladen.
Vi har altså et antal faktorer som påvirker os på fotodyk, når vi kun anvender naturligt lys:

Mængden af partikler i vandet (sigtbarheden)
Tid på døgnet
Sollysets intensitet
(forekomsten af skyer)
Vindforholdene
Bundforholdene
(en lys sandbund hjælper med at reflektere lyset)

Udnyt solen i din komposition
Hvis du dykker i klart vand en rolig dag, når solen står højest på himlen, kan du se sollyset i form af lysstråler lige under overfladen. Det er en effektfuld baggrund som du kan bruge i din komposition. Lysindfald i vrag eller grotter på lavere dybde giver en effektfuld ”katedralfølelse”, hvilket hører til et af mine egne favoritmotiver. Flyt dig ind i skyggen og brug en lidt større blænde og længere lukkertid, så kan du fange solens stråler selv i mørkere miljøer. Du kan også øge ISO-tallet hvis det er nødvendigt.
En af udfordringerne i et sådant miljø er at kameraet kan have svært ved at registrere hele det dynamiske område, da overfladen er meget lys og det øvrige miljø er meget mørkt. Jeg plejer gerne at undereksponere billedet for at overfladen ikke skal blive helt hvid.
Tiden umiddelbart efter solopgang og tiden inden solnedgang er det som fotografer kalder ”den gyldne time”. Men også undervandsfotografer gør gerne brug af den gyldne time, hvor lyset bliver blødt og varmt, hvilket er perfekt for smukke billeder på lavt vand.

Silhuetter
Når vi fotograferer med naturligt lys er solens position afgørende for billedets karakter. Hvis vi ikke kan eller ikke vil belyse et objekt, kan vi vælge at fotografere det i silhuet med lyset imod os. For at billedet skal blive godt kræves det at objektet er fritlagt fra andre dele af billedet og omgivet af en tom baggrund (normalt omtalt som ”negative space”). For at en silhuet skal tilføre noget til billedet, kræver det at betragteren af billedet kan genkende formen på objektet, eksempelvis en dykker, en haj eller lignende. Vi kan også vælge at lade selve solens kugle være synlig i billedet, hvis vi anvender en lille blænde og en kort lukkertid. Man kan med fordel gemme solen bag en koral, en dykker eller en del af et vrag. Effekten kaldes for ”sunburst”, og jeg har lagt mærke til at forskellige kameraer giver forskellige karakter af selve solkuglen. De smukkeste solkugler har jeg fået gennem mit Nikon D300.

Hvidbalance
Lyset omkring os har forskellig farve og det menneskelige øje og hjerne har evnen til at tilpasse sig det omgivende lys. Et kamera registrerer lyset præcis som det er, hvilket gør, at det ofte bliver alt for blåt eller grønt når man fotograferer under vandet, men der er en måde at få bugt med det, ved manuelt at sætte et referencepunkt for hvad der er neutralt (gråt) i billedet.

Hvidbalancen kan ændres efterfølgende i et billedbehandlingsprogram, og det fungerer bedst hvis du fotograferer i raw-format. Alternativt skal du indstille hvidbalancen på kameraet inden du tager billedet og dermed lade kameraets hvidbalancefunktion registrere lyset på en neutral (helst grå) overflade. Fordelen ved sidstnævnte metode er at du får en mere eksakt reference når du gør det på stedet.
Hvis du anvender automatisk hvidbalance, vil kameraet forsøge at gætte sig frem. Det kan fungere fint, hvis du bruger blitz, men når du kun anvender naturligt lys er du nødt til at indstille hvidbalancen manuelt.

Rødfilter
Hvis du fotograferer i lavt tropisk vand medgode lysforhold, så er et rødfilter et fantastisk stykke tilbehør. Denne type filter tilføjer ikke nogen rød farve, men fjerner i stedet grønt og blåt for at kompensere fraværet af den røde farve under vandet. Man mister lidt lys med dette filter og er derfor nødt til at gå omkring et trin ned i blænden.
Den store fordel med filtre er at man kan få farve på hele synsfeltet over en fiskestime eller et vrag, som en blitz ikke kan lyse op. Du kan også lade...

Læs hele artiklen i NetMag #7...





SOME images:
Bohar snappers, Ras Mohammed, Rødehavet Sony A7RII, Sigma 15mm, Magic Filter, ISO 400 f/9 1/40 sek
Blåt lys på 60 meters dybde på vraget Le polynesian, Malta Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 1000 f/4.5 1/50 sek
Vandmænd i Kapellshamnsviken, Gotland Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 1000 f/6.3 1/30 sek
Vraget Giannis D, Rødehavet Sony A7RII, Sigma 15mm, Magic Filter, ISO 400 f/11 1/25 sek