DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

UV-Fotoskole: Lektion #7 – Komposition

Komposition under vandet er ofte mere udfordrende end på land. Vi befinder os i et fremmed miljø, hvor tiden er begrænset og med en hel del andet at tænke på end blot motivet og kameraet. Men der er en stor fordel, som vi ofte glemmer – til forskel fra fotograferne på landjorden, kan vi (hvis miljøet tillader det) bevæge os i alle retninger når vi komponerer vores billede.
Der er en klassisk teori, som kaldes for tredjedelsreglen eller “rule of third”, som fungerer som en guide for hvor man bør placere et objekt i billedet.
Repeterende mønstre af forskellige slags, ligesom geometriske former, er også noget, der bruges for at forstærke et billede.
I tropiske vande fotograferer vi med den blå farve som baggrund og i vores nordiske vande en mere grønlig farve.
Tekst & foto Torbjörn Gylleus
Hvad er det som gør, at man oplever nogle billeder som mere interessante end andre? Selvfølgelig kan det være interessant at se et billede af den den sjældne fisk eller skibsklokken fra det urørte vrag – særligt, hvis du selv var med på netop det dyk. For en udenforstående betragter spiller det dog ingen rolle, hvor spændende motivet på billedet er, hvis kompositionen fejler.

Man kan naturligvis fotografere, blot for at dokumentere et emne eller tage portrætfoto af fisk, hvor det æstetiske element ikke er afgørende. Men at bruge lidt mere tid på et billede og forsøge at gøre det så tiltalende som muligt er betydelig sjovere, synes jeg selv i hvert fald. Jeg kigger selv en del på andres undervandsbilleder, faktisk hver eneste dag.
Ved at betragte mange forskellige billeder lærer man hurtigt hvilke typer fotografier man selv bedst kan lide. Man får også nye ideer til kompositioner og hvordan man kan forbedre billeder man allerede har taget. Det handler ikke om at forsøge at imitere andres, men om fortsat at udvikle sig som fotograf, få inspiration og skabe sin egen stil. Det er en dejlig følelse når de billeder man viser frem bliver værdsat af andre, men at forsøge at tilfredsstille den store masse er en fælde man bør undgå. Fotografér for din egen skyld med motiv og kompositioner som du selv brænder for.
Efter et stykke tid begynder du intuitivt at anvende de forskellige kompositionsregler når du fotograferer, uden overhovedet at tænke over det.

Lektion #7
Hvad betyder komposition?
Visualiser mere!
Synsvinkler
Placering i billedet
Skab dydbde med lag
Farver
Liggende eller stående
Linjer og mønstre
Øjenkontakt
Plads i billedet
Indramning
Bryd regelerne

Hvad betyder komposition?
Komposition handler om at kombinere forskellige elementer i et billede for at skabe en helhed, som tiltaler betragteren. Der findes en del videnskab og teorier om hvordan mennesker reagerer på forskellige typer kompositioner, hvilket har ledt frem til et antal principper. Der findes ikke rigtigt eller forkert når det gælder komposition, og der findes heller ingen færdig recept på hvordan det perfekte billede skabes. Komposition handler ikke om videnskab, men om kreativitet og fornemmelse, hvor man kan benytte principperne som et værktøj.
Komposition under vandet er ofte mere udfordrende end på land. Vi befinder os i et fremmed miljø, hvor tiden er begrænset og med en hel del andet at tænke på end blot motivet og kameraet. Men der er en stor fordel, som vi ofte glemmer – til forskel fra fotograferne på landjorden, kan vi (hvis miljøet tillader det) bevæge os i alle retninger når vi komponerer vores billede.

Visualiser mere!
Planlægningen af et billede starter ofte allerede inden man har taget udstyret på. Vi konfigurerer kameraet til de motiver vi har tænkt os at fotografere og tilpasser os til det miljø vi skal dykke i. Vi vælger objektiv, port, blitz eller måske rødfilter. Det er en stor fordel, hvis du kender dykkerstedet og ved hvad du kan forvente at se dernede. Du har endnu større chance for at lykkedes med dine fotografier, hvis du på forhånd har et indre billede af slutresultatet og ved hvad du vil vise med dit billede. At svømme rundt og tage tilfældige billeder giver sjældent de bedste resultater. Fokuser i stedet for på et eller to motiver og sørg for at du kommer så tæt som muligt på dit mål fra forskellige vinkler.
At have en ide om hvordan du skal komponere dit billede hjælper dig et godt stykke med på vejen, men det kræver også tålmodighed, eksperimenteren og en lille smule held.

Synsvinkler
Et af de første tips man normalt får, når begynder at fotografere under vandet, er at undgå at skyde direkte ned mod bunden. En rodet baggrund kan forstyrre billedet og gøre det fladt og mindre interessant for betragteren. Når man fotograferer motivet fra en vinkel lidt nedefra får man ofte en mere ren baggrund og man kan samtidig udnytte lyset til silhuetter mod overfladen.
Der er ingen regel uden undtagelser og det gælder også når vi snakker om at fotografere ned mod bunden. En undtagelse er eksempelvis når man fotograferer med rødfilter og har solen i ryggen for at få farverne frem. Også større motiver som vrag kan med fordel fotograferes oppefra for at skabe en scene over vragpladsen, hvis sigten tillader det.

Placering i billedet
Uden at tænke over det placerer vi ofte hovedmotivet midt i billedet, og resultatet kan mange gange blive godt, hvis vi f.eks har linjer eller symmetri som drager blikket mod midten. For det meste bliver resultatet dog mere interessant, hvis objektet ikke ligger centralt i billedet. Der er en klassisk teori, som kaldes for tredjedelsreglen eller “rule of third”, som fungerer som en guide for hvor man bør placere et objekt i billedet. Teorien går ud på, at man med fire linjer deler billedet op i ni ruder, hvor objektet bør placeres i et af linjernes skæringspunkter, men så præcis er den regel egentlig ikke efter min mening.

Skab dybde med lag
Hvis du skulle udvælge ét dykkerbillede, som får dig til at løfte øjenbrynene, så vil det med stor sandsynlighed være et billede, der formidler en følelse af dybde og som næsten opleves tredimensionelt. Sådan en type billede vil ofte være taget med vidvinkel og normalt have en komposition opbygget af forskellige lag. Der kan være en oplyst fisk i klare farver i forgrunden, med et smukt rev bag ved, placeret i mellemgrunden, som igen har en skøn baggrund af det klare blå vand. De tre forskellige dele af billedet kan vi betragte som lag, der sammen opbygger det færdige billede.
Flere motiver i forskellige størrelser påvirker også perspektivet i billedet. Hvis en dykker ligger i forgrunden og en anden dykker længere væk i baggrunden med svagere farver og kontrast, så tolker vores hjerne det automatisk som en dybdeeffekt.

Farver
Farver og kontraster er begge noget som hjælper med at formidle indlevelse og hvordan verden under overfladen ser ud. Som jeg nævnte i en tidligere lektion, så forsvinder farverne med dybden, og vi risikere at få kedelige billeder, hvor alt har en blålig tone. I tropiske vande fotograferer vi med den blå farve som baggrund og i vores nordiske vande en mere grønlig farve. Der er en teori om...

Læs hele artiklen i NetMag #9...





SOME images:
Komposition under vandet er ofte mere udfordrende end på land. Vi befinder os i et fremmed miljø, hvor tiden er begrænset og med en hel del andet at tænke på end blot motivet og kameraet. Men der er en stor fordel, som vi ofte glemmer – til forskel fra fotograferne på landjorden, kan vi (hvis miljøet tillader det) bevæge os i alle retninger når vi komponerer vores billede.
Der er en klassisk teori, som kaldes for tredjedelsreglen eller “rule of third”, som fungerer som en guide for hvor man bør placere et objekt i billedet.
Repeterende mønstre af forskellige slags, ligesom geometriske former, er også noget, der bruges for at forstærke et billede.
I tropiske vande fotograferer vi med den blå farve som baggrund og i vores nordiske vande en mere grønlig farve.