DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

UV-Fotoskole: Lektion #8 – Redigering

Førhen indleverede vi vores filmruller til fotohandleren eller tog dem selv med i mørkekammeret. I dag håndterer vi selv det digitale mørkekammer og fremkalder vores fotografier ved at justere forskellige egenskaber for billedet uden at ødelægge originalfilen. Ændringerne gemmes i en separat fil sammen med selve råfilen.
For at holde orden på sine billeder og få flow i billedbehandlingen, er det en fordel, hvis man finder sig et godt workflow, som føles naturligt og er let at følge.
Der er mange teorier om hvordan man bør gemme og strukturere sine billeder. Udover en lagringstjenste i skyen, hvor jeg gemmer mine færdige billeder, har jeg to harddiske med identisk indhold, hvor den ene fungerer som backup.
tekst & foto Torbjörn Gylleus
Nu er vi nået til den sidste lektion i serien om UV-foto. I denne lektion lærer vi om redigering af undervandsbilleder og hvordan man udvælger og løfter kvaliteten på sine bedste billeder inden de bliver klar til publicering og lægges i sin portfolio.

Når vi fotograferer stræber vi selvfølgelig efter, at vores billeder bliver så gode som muligt fra starten, med motivet vi har valgt og den rette eksponering. Mange er tilfredse med billederne som der er uden nogen form for efterbehandling. Der findes ovenikøbet UV-fotokonkurrencer, hvor man slet ikke må foretage efterbehandling af billederne og hvor man skal aflevere memorykortet når dykket er afsluttet. De fleste af os vælger dog alligevel, at anvende et billedbehandlingsprogram for yderligere at forædle vores billeder.
Ofte er det ganske små justeringer, men man kan føre det så langt man vil med kunstneriske tiltag og avanceret billedmanipulering som kloning, fritlægning og blanding af billeder. Hvis man ønsker at konkurrerer med sine billeder er der ofte strenge restriktioner på hvad man må og ikke må gøre med sin billedredigering.
Mange synes at det er er et nødvendigt onde at behøves at redigere sine billeder, men personligt tilhører jeg dem som faktisk synes, at det er et af de sjoveste trin i processen for UV-foto.

Workflow
Valg af værktøj
Sortere og håndtere
1 – Importere
2 – Gennemse, tagge og vurdere
3 – Redigering

     -Billedbeskæring
     -Linsekorrigering og hvidbalance
     -Eksponering
     -Backscatter
4 - Eksportere
5 – Sikkerhedskopier

WORKFLOW
Når man som UV-fotograf kommer hjem fra en dykkerrejse, har man oftest memorykort og harddiske fulde af billeder. Af alle billederne plejer det kun at være få procent, som egentlig bliver brugt til at vise frem. Resten ligger bare tilbage og optager plads, og det kan være svært at slette sine billeder. Det er jo hændt, at man senere hen har fundet et guldkorn frem fra gemmerne.
For at holde orden på sine billeder og få flow i billedbehandlingen, er det en fordel, hvis man finder sig et godt workflow, som føles naturligt og er let at følge.

VALG AF VÆRKTØJ
Der findes et antal forskellige værktøjer at vælge imellem når det gælder billedbehandling. Vil man have et gratis alternativ kan man vælge programmet GIMP, som er blevet videreudviklet gennem mange år og nu er blevet et rigtig godt værktøj selvom det dog kræver en del tilvænning for at blive gode venner med det. Et nyere program, Capture One, fra producenten Phase One roses af mange fotografer, men det er primært Adobes produkter, der dominerer markedet når det gælder billedbehandling. Selv har jeg brugt Adobe Photoshop siden starten af 90’erne da første version kom til Macintosh, og jeg holder mig stadigvæk til det værktøj.
De fleste UV-fotografer anvender Adobe Lightroom, som har alt det grundlæggende man behøver og håndterer det meste af workflowet i et og samme værktøj.
Photoshop er et mere kraftfuldt værktøj og kræver lidt mere indlæringstid. De som er vant til Lightroom vil dog kunne genkende en del af værktøjet, eksempelvis Camera Raw, der bruges af både Lightroom og Photoshop...

 

Læs hele artiklen i NetMag #10...





SOME images:
Førhen indleverede vi vores filmruller til fotohandleren eller tog dem selv med i mørkekammeret. I dag håndterer vi selv det digitale mørkekammer og fremkalder vores fotografier ved at justere forskellige egenskaber for billedet uden at ødelægge originalfilen. Ændringerne gemmes i en separat fil sammen med selve råfilen.
For at holde orden på sine billeder og få flow i billedbehandlingen, er det en fordel, hvis man finder sig et godt workflow, som føles naturligt og er let at følge.
Der er mange teorier om hvordan man bør gemme og strukturere sine billeder. Udover en lagringstjenste i skyen, hvor jeg gemmer mine færdige billeder, har jeg to harddiske med identisk indhold, hvor den ene fungerer som backup.