DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

Vrag i sigte – Ingrid Horn

Tegning af vraget, Jakob Selbing.
Foto: Torbjörn Gylleus.
Reserverattet på agterstavnen.
Foto: Torbjörn Gylleus.
Ingrid før hun forliste ved Toklo nær Dalarö.
Tekst og foto: Torbjörn Gylleus
Hun har mange kælenavne, hvoraf de fleste er mindre smigrende, hovedsagelig på grund af de lunefulde forhold på selve dykkestedet. Forfærdelige historier om dykkere der er faret vild, forsvundet eller endda omkommet på vraget, har spredt skræk og rædsel blandt nybagte dykkere gennem årene. Nok har har Ingrid et dårligt ry, men hvis du er heldig nok til at besøge den gamle dame, når hun er i godt humør, er det virkelig et suverænt dyk.

Den sidste rejse
Ingrid blev bygget på værftet Neptun i Rostock i 1901 og var et relativt stort skib, der blev styret af kaptajn Holtz. I juli 1917 forlod hun Emden i Tyskland med kurs mod Luleå i Sverige for at fragte jernmalm retur til den tyske krigsindustri. Torsdag d. 26. juli Sejler Ingrid fra Luleå tilbage mod Tyskland. Under første verdenskrig var denne rute meget risikabel da både de tyske og de allieredes ubåde gjorde alt for at forhindre malmen i at komme frem til dets mål. Derfor valgte man ofte trange og mere beskyttede søveje indenom skær og rev. Samtidig med dette er det svenske fragtskib Bergvik på vej til Skellefteå og sejler også indenom revene. Bergvik gør stop ved Landsort for at få en lods ombord inden det fortsætter den farlige rute. Både lodsen og kaptajnen, Johan Lindh, befinder sig i styrehuset ombord på Bergvik da de sejler nordpå denne disede aften. Nær Dalarö tager Ingrid Horn lodsen Hilmer Engström ombord og fortsætter ruten sydpå. Skibet har mangel på petroleum og man vælger kun at have top lanternerne tændt, en beslutning som skal vise sig at blive fatal.

Forliset
Kort efter midnat d. 30. juli nærmer Bergvik sig Dalarö med halv fart og opdager et svagt lys hvidt lys længere fremme i bagbords side. Både lodsen og kaptajnen tænker at lyset kommer fra et skib, der ligger for anker. Da Bergvik kommer nærmere, ser de til deres forfærdelse, at det hvide lys bevæger sig sydpå og de ser også et svagt rødt skær. Kaptajn Lindh forstår hurtigt, at der må være tale om et skib, der sejler og beordrer straks fuld bak samtidig med at lodsen giver signal med dampfløjten. Kollisionen er uundgåelig. Et øjeblik efter støder de, midtskibs, ind i Ingrid Horns bagbords side med en sådan kraft, at Bergvik går hele tre meter ind i Ingrid Horn. Bergvik sidder nu fastkilet i skroget på Ingrid Horn, men formår, fortsat med fuld bak, at vriste sig løs. Det efterlader et kæmpe hul i Ingrid Horn, hvor vandet fosser ind. Ingrid synker hurtigt og rejser sig med agter op i luften, stadigvæk med propellen snurrende. Ombord på Bergvik standser man maskinen og sætter redningsbåde i vandet. Da de kommer frem er Ingrid Horn allerede forsvundet. Blandt vraggodset finder man den 20-årige tyske matros Heinrich Kals, der halvnøgen reddes op i en redningsbåd. De bliver ved forlisstedet adskillige timer, men finder ikke flere overlevende. De øvrige 20 besætningsmedlemmer og lodsen Engström gik ned i dybet med skibet. 

Bjærgning
Ingrid Horn blev tidligt et populært dykkemål og flere genstande er blevet bjærget, blandt andet skibsklokken og et kompashus. En af de første dykkere på vraget var den legendariske vragjæger Sven Olof Johansson. I år 1959 skulle Sven bjærge et stokanker fra vraget. Han havde allerede solgt ankeret til en række personer, der ville forære det til en dame fra Dalarö i 50-års fødselsdagsgave og han havde hyret en trawler med kraftig løftekapacitet til arbejdet. Efter at have lagt sig for anker ved Toklo, foretog han et...

Læs hele artiklen i NetMag #33...





SOME images:
Tegning af vraget, Jakob Selbing.
Foto: Torbjörn Gylleus.
Reserverattet på agterstavnen. Foto: Torbjörn Gylleus.
Ingrid før hun forliste ved Toklo nær Dalarö.