DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

Historien om DYK

Begyndelsen
Det oprindelige DYK fødtes som et magasin i 1995. De første år var magasinet på danske hænder, men snart blev forlaget fusioneret med det svenske DYK!. Jesper Kjøller kom til som redaktør som 1999. Det tyske forlag Jahr Verlag, der stadig udgiver Tauchen i Tyskland, købte titlen i 1998 og drev DYK i Danmark og Sverige op til og med 2001, hvor britiske Diver Group tog over. Diver Group udgiver også Diver i Storbritannien.

Årene med henhv. Tysk og senere engelsk ejerskab betød adgang til masser af artikelmateriale og nogle stordriftsfordele, der altid har været forudsætningen for, at et lille smalt magasin, der udgives i små sprogområder som dansk og svensk kan overleve.

Nye tiltag
I 2010 gjorde stigende priser på distribution, bortfaldende mediestøtteordninger og en generel trend, der flyttede både annoncører og læsere væk fra print, at det blev sværere og sværere at få økonomien til at hænge sammen. Englænderne trak sig og en dansk ejerkreds forsøgte at drive magasinet videre, blandt andet ved at udvide forlaget til også at omfatte udgivelsen af det meget ambitiøse engelsk- og tysksprogede internationale magasin Dive The World. Denne satsning blev positivt modtaget over hele den internationale dykkeverden, men det lykkedes ikke at financiere magasinet tilstrækkelig og i foråret 2013 måtte forlaget bag DYK og Dive The World indse, at slaget var tabt, selv om man i mange måneder intenst forsøgte at finde en løsning, så de forudbetalte abonnenter ikke blev ladt i stikken.

Ud over store personlige tab hos den daværende danske ejerkreds, var det naturligvis også en stor sorg at måtte sige farvel til magasinerne.

Sandheden er dog, at DYK i både Danmark og Sverige i mange år kun overlevede, fordi der kom et kunstigt åndedræt udefra i form af betydelige økonomiske tilskud fra udenlandske ejere. Siden 1998 har først tyske forlag, siden engelske, postet et tocifret millionbeløb i DYK. Det skal vi være glade for, da det har betydet, at Danmark og Sverige har haft dykkemagasiner i en kvalitet og udgivelsesvolumen, der ikke kun var båret af rene abonnements- og annonceindtægter, men også af “rige onkler” i hhv. Hamburg og London.

På vågeblus
Da det danske forlag bag DYK i 2013 måtte dreje nøglen om, efterlod det imidlertid et hul i markedet og et savn. DYK har dog i bedste velgående levet en digital tilværelse, fordi de to websites DYK.dk (Danmark) og DYK.net (Sverige) har været vedligeholdt og i drift frem til i dag på frivillig basis.

2016 videreførtes brandet DYK af en ny ejerkreds, der har valgt at investere tid og kræfter i at genoplive DYK som alle danske dykkeres naturlige samlingspunkt og inspirationskilde.

DYK anno 2017 byder på

  • Website med 2.000+ fulde artikler om dykning illustreret med 10.000+ fotos
  • Guide over dykkercentre og andre branche-relevante udbydere i Norden – denne udbygges og forbedres i 2017
  • Udførligt leksikon over begreber relateret til dykning – lanceres i starten af 2017
  • Nyt NetMagasin – forår 2017 med 20+ udgivelser pr. år.
  • Nyhedsbreve
  • Små og store hemmeligheder i støbeskeen!
  • øm>

Fremtiden
DYK skal være skandinaviens primære dykkermedie og skal bl.a.

  • Oplyse. Vi ser det som en vigtig mission at være en kilde til saglig information om alle aspekter af dykning, både for dykkere og for ikke-dykkere.

  • Udbrede dykning. Dykning er en fantastisk aktivitet og vi vil simpelt bare gerne have flere til at starte med at dykke.

  • Fastholde dykkere i sporten og fremme yderligere uddannelse. Dette skal ske gennem artikler, målrettede temaer på websitet og i NetMagasinet, samarbejde med – og oplysning om – dykkerklubber, dykkercentre og uddannelsesorganisationer.

Det siger sig selv at alt dette ikke er gratis. Vi har altså brug for din støtte!

Hvad kan du konkret gøre?

  • Besøg DYK.dk ofte – der er flere ugentlige nyheder og der vil i fremtiden ske nyt på daglig basis
  • Synes om os på Facebook og del opslag fra DYK.dk
  • Inviter venner og bekendte til at gøre det samme
  • Brug DYK's Facebook som forum og diskussionsplatform
  • Besøg de annoncører, der støtter DYK.dk ved at annoncere hos os
  • Brug tid på vores side og læs artikler og surf rundt
  • Tilmeld dig vores nyhedsbrev
  • Opret en profil (login) hos os, så du har fuld adgang til hele artikelarkivet
  • Abonnér på DYK Netmag!
  • Hvis du har ønsker, forslag, kommentarer, ris og ros, så send en mail til xxx@dyk.net

Med andre ord: brug DYK.dk!

Holdet bag det nye DYK 


Vi er desuden heldige at have Jesper Kjøller med os som “Redaktør emeritus”, fungerende som rådgiver og bindeled til det tidligere DYK.

Generelt: admin@dyk.net
Annoncering: ads@dyk.net,

Se desuden: