DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

Rejser : Vrag

MV Rozi ligger på 36 meters dybde og ser fantastisk ud med den lyse sandbund som kontrast til det gamle metalskib.
Almirante Barroso – det mystiske dampskib
For nogle år siden var DYK’s Jesper Kjøller en del af et team fra Red Sea Explorers, som med en kombination af avanceret dykketeknologi og traditionelle...
Oldenburg – gennem to verdenskrige
Oldenburg – gennem to verdenskrige
Der er ikke mange fartøjer, som kan prale af at have spillet væsentlige roller i begge verdenskrige og have skiftet side flere gange. Men Oldenburg kan.At skibet så...
Verdens 20 bedste vrag – Fra Atlanta til zenobia
Jesper Kjøller har dykket på vrag over hele kloden og nominerer her de 20 bedste – både blandt vrag, han allerede har udforsket og blandt en håndfuld verdensklassevrag,...
Sognefjorden – Ingerseks
Man skal have respekt for hende, for hun er utrolig porøs. På et tidspunkt får jeg rørt ved siden, og hele pladen bliver til støv, så det er ikke et vrag, der motiverer...
Mars stadig mageløs: del 3 – fjorten dage på Mars
Opdagelsen af det svenske admiralskib Mars Makalös, som sank i 1564, ER et af verdens vigtigste vragfund. HVER SOMMER arbejder tekniske dykkere og forskere i et...
Tyskland – Smuglernes slæbebåd "Min makker signalerer at hans dykketid er ved at være brugt op, og jeg tager et par billeder af ham, mens han går op. Da jeg selv dykker på rebreather, har jeg stadig god tid, så jeg bliver og hygger mig lidt på vraget, mens jeg venter på, at det næste hold kommer ned."
Det kan faktisk lade sig gøre at dykke i både Sverige, Tyskland og Danmark på én og samme dag. Årets første Østersøtur er en international affære med tre spændende...
I november 2017 sendte vi live fra sænkningen af militærflyet Hercules C-130. Der blev afholdt en større ceremoni arrangeret af Aqaba Special Economic Zone Authority (...
Inden vi hopper i, får vi at vide, hvordan linen vil ligge i forhold til vraget, så jeg svømmer ud mod stævnen, da det er en af de få intakte dele på HMS Hurst Castle.
Jeg når desværre kun den forreste del af hms hurst castle. det er utroligt, så meget af vraget, der er forsvundet. tingene ligger i små klumper uden struktur.
Under en storm i 1915 forsvandt HMS Viknor uden at udsende nødsignal, og man ved ikke, hvad der skete.
UNDER EN STORM I 1915 FORSVANDT HMS VIKNOR UDEN AT UDSENDE NØDSIGNAL, OG MAN VED IKKE, HVAD DER SKETE.
Da U-89 pludselig dukkede op ved overfladen, reagerede krydseren HMS Roxburgh hurtigt og valgte at påsejle ubåden, der herefter sank og gik ned med hele besætningen.
U-89 deltog i adskillige ”wolf packs”, som var betegnelsen for taktisk masseangreb med ubåde rettet mod de allieredes skibskonvoyer under slaget om Atlanterhavet.
Vraget af SS Empire Heritage i sig selv fik vi ikke set meget af, da de fleste kampvogne har stået på dækket, og da skibet gik ned, er de fleste væltet af dækket, så de ligger spredt over havbunden ved siden af vraget.
Det sidste vrag, vi skal dykke på, er SS Empire Heritage, et transportskib, som kom fra New York med krigsmateriale af Sherman-kampvogne, lastbiler og andet materiale,...
Dette er den eneste del af skibssiden på RMS Justicia, ud af skibets længde på 237 meter, som stadig står oprejst. Prøv at se, hvor små dykkerne er i billede. Hvis man vil udforske dette vrag er scooter den eneste mulighed.
RMS Justicia er en oceanliner fra 1914, som blev brugt som troppetransportskib under første verdenskrig.

Sider