DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Det indre rum - På fotografisk opdagelsesrejse i Anilaos nattehav
Klokken er 21.20, og jeg ser ind mod Anilao fra den spejlblanke Balayan-bugt. Mørket er faldet på, og vores rummelige bangka ligger i den rigtige position og der er 220...
10 tips – til børn med uv-kamera
Undervandsfoto har ry for at være dyrt, Utilgængeligt og kompliceret, og mange dykkere tøver måske derfor med at involvere børnene i aktiviteten. Men det er synd, for...
Børn, der tar' billeder – Giv ungerne kamera med på dykket
Undervandsfoto har ry for at være dyrt, Utilgængeligt og kompliceret, og mange dykkere tøver måske derfor med at involvere børnene i aktiviteten. Men det er synd, for...
Vraget Sankisan Maru, Truk Lagoon Sony A7R II, Sigma 15mm ISO-6400, f/10, 1/20 sek Naturligt lys
I denne lektion ser vi nærmere på objektiver, der egner sig undervandsbrug og den type fotografering vi vil fokusere på.
Undervandshuse kan være ret store når først man begynder at lege med de professionelle kameraer.
Når du anskaffer dig et undervandshus så indgår du i en slags forhold med dit hus, som du kommer til at holde i hånden under mange dyk fremover. Et forhold kommer aldrig...
Et objektiv med en lang brændvidde, giver kortere dybdeskarphed ved et givent blændetal sammenlignet med et vidvinkelobjektiv.
Det har aldrig været så enkelt at fotografere som det er nu, og i praktisk taget alle smartphones findes der et kamera, som kan tage billeder af imponerende kvalitet,...
Når du skal købe kamera, uanset om det er til brug under eller over vandet, er billedsensoren afgørende for kvaliteten af de billeder du tager.
At vælge fotoudstyr til undervandsbrug kan være en jungle at komme igennem og her i lektion #1 får du et lille overblik og hjælp til at vælge dit kamerasystem.
Bohar snappers, Ras Mohammed, Rødehavet Sony A7RII, Sigma 15mm, Magic Filter, ISO 400 f/9 1/40 sek
Al fotografering handler om at indfange lyset, uanset hvilken lyskilde man anvender. Man behøver ikke slæbe blitz og lamper med sig for at lykkes med stemningsfulde...
Afstanden kræver lange blitzarme. Manta point, Ishigaki, Japan. Sony A7R II, 2 x Sea&Sea YS-D1, Sony 16-35mm, ISO-640, f/16, 1/100 s
Da jeg som 12-årig for første gang tog mit Minolta Instamatic kamera med under vandet, brød jeg mig ikke så meget om at billederne blev blege og blålige. Det var...
Komposition under vandet er ofte mere udfordrende end på land. Vi befinder os i et fremmed miljø, hvor tiden er begrænset og med en hel del andet at tænke på end blot motivet og kameraet. Men der er en stor fordel, som vi ofte glemmer – til forskel fra fotograferne på landjorden, kan vi (hvis miljøet tillader det) bevæge os i alle retninger når vi komponerer vores billede.
Hvad er det som gør, at man oplever nogle billeder som mere interessante end andre? Selvfølgelig kan det være interessant at se et billede af den den sjældne fisk eller...
Førhen indleverede vi vores filmruller til fotohandleren eller tog dem selv med i mørkekammeret. I dag håndterer vi selv det digitale mørkekammer og fremkalder vores fotografier ved at justere forskellige egenskaber for billedet uden at ødelægge originalfilen. Ændringerne gemmes i en separat fil sammen med selve råfilen.
Nu er vi nået til den sidste lektion i serien om UV-foto. I denne lektion lærer vi om redigering af undervandsbilleder og hvordan man udvælger og løfter kvaliteten på...
Portfolio – Christian Loader
Portfolio – Christian Loader

Sider