DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

Rød mulle (mullus barbatus)

Fra Frodes Logbog – Georgien

Den georgiske dykker Aftandil henter mig som aftalt på mit hotel i badebyen Batumi i Georgien kl. 11 om formiddagen. Han har taget sin kone og sine to børn med.
Inden vi hopper i, får vi at vide, hvordan linen vil ligge i forhold til vraget, så jeg svømmer ud mod stævnen, da det er en af de få intakte dele på HMS Hurst Castle.

HMS Hurst Castle

Jeg når desværre kun den forreste del af hms hurst castle. det er utroligt, så meget af vraget, der er forsvundet. tingene ligger i små klumper uden struktur.
Under en storm i 1915 forsvandt HMS Viknor uden at udsende nødsignal, og man ved ikke, hvad der skete.

HMS Viknor

UNDER EN STORM I 1915 FORSVANDT HMS VIKNOR UDEN AT UDSENDE NØDSIGNAL, OG MAN VED IKKE, HVAD DER SKETE.
Da U-89 pludselig dukkede op ved overfladen, reagerede krydseren HMS Roxburgh hurtigt og valgte at påsejle ubåden, der herefter sank og gik ned med hele besætningen.

U-89

U-89 deltog i adskillige ”wolf packs”, som var betegnelsen for taktisk masseangreb med ubåde rettet mod de allieredes skibskonvoyer under slaget om Atlanterhavet.
Der er mange grotter langs kysten på Lustica halvøen i Montenegro.

Fra Frodes Logbog – Montenegro

Det er en tidlig morgen i juli. Jeg har sovet godt i mit lille telt i den lune sommernat i den hyggelige dykkercamp i Montenegro, som jeg var ankommet til i lejebil fra...
Vraget af SS Empire Heritage i sig selv fik vi ikke set meget af, da de fleste kampvogne har stået på dækket, og da skibet gik ned, er de fleste væltet af dækket, så de ligger spredt over havbunden ved siden af vraget.

SS Empire Heritage

Det sidste vrag, vi skal dykke på, er SS Empire Heritage, et transportskib, som kom fra New York med krigsmateriale af Sherman-kampvogne, lastbiler og andet materiale,...
Dette er den eneste del af skibssiden på RMS Justicia, ud af skibets længde på 237 meter, som stadig står oprejst. Prøv at se, hvor små dykkerne er i billede. Hvis man vil udforske dette vrag er scooter den eneste mulighed.

RMS Justicia

RMS Justicia er en oceanliner fra 1914, som blev brugt som troppetransportskib under første verdenskrig.
HMS Audacious er et af de vrag, jeg har glædet mig mest til på turen, et rigtigt krigsskib med en massiv bevæbning: 5 13,5” twin-kanoner og 16 4” kanoner samt 3 torpedorør.

HMS Audacious

HMS Audacious er et slagskib i super-Dreadnought-klassen, som i 1914 støder på en mine under en skydeøvelse. Besætningen prøver at nå i havn, men må opgive skibet, og...
En af de næsten intakte kanoner på SS Laurentic.

SS Laurentic

Det første vrag, vi får dykket på, er SS Laurentic. Efter at være stødt på to miner gik hun ned i 1917 med 350 personer og en hemmelig last af 43 tons guld, og ifølge...
HMS Audacious.

Malin Head – Irland

Vi skynder os ned ad tovet mod bunden på 72 meter på vraget RMS Justicia for at tage billeder af stævnen, og da vi begynder at se bunden, går virkeligheden op for os.
Marfa Reef byder på et varieret og spændende undervandslandskab.

Malta: Cirkewwa Arch

Marfa Reef er en god afslutning på dagens dykning og byder på en varieret naturoplevelse.
P29 Mine Sweeper er et gammelt militærskib fra 1960'erne og har gjort tjeneste for Malta frem til 2005.

Malta: P29

Sider