Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

Foto : Fotoskole

Undervandshuse kan være ret store når først man begynder at lege med de professionelle kameraer.
Vraget Sankisan Maru, Truk Lagoon Sony A7R II, Sigma 15mm ISO-6400, f/10, 1/20 sek Naturligt lys
I denne lektion ser vi nærmere på objektiver, der egner sig undervandsbrug og den type fotografering vi vil fokusere på.
Undervandshuse kan være ret store når først man begynder at lege med de professionelle kameraer.
Når du anskaffer dig et undervandshus så indgår du i en slags forhold med dit hus, som du kommer til at holde i hånden under mange dyk fremover. Et forhold kommer aldrig...
Et objektiv med en lang brændvidde, giver kortere dybdeskarphed ved et givent blændetal sammenlignet med et vidvinkelobjektiv.
Det har aldrig været så enkelt at fotografere som det er nu, og i praktisk taget alle smartphones findes der et kamera, som kan tage billeder af imponerende kvalitet,...
Når du skal købe kamera, uanset om det er til brug under eller over vandet, er billedsensoren afgørende for kvaliteten af de billeder du tager.
At vælge fotoudstyr til undervandsbrug kan være en jungle at komme igennem og her i lektion #1 får du et lille overblik og hjælp til at vælge dit kamerasystem.
Bohar snappers, Ras Mohammed, Rødehavet Sony A7RII, Sigma 15mm, Magic Filter, ISO 400 f/9 1/40 sek
Al fotografering handler om at indfange lyset, uanset hvilken lyskilde man anvender. Man behøver ikke slæbe blitz og lamper med sig for at lykkes med stemningsfulde...
Afstanden kræver lange blitzarme. Manta point, Ishigaki, Japan. Sony A7R II, 2 x Sea&Sea YS-D1, Sony 16-35mm, ISO-640, f/16, 1/100 s
Da jeg som 12-årig for første gang tog mit Minolta Instamatic kamera med under vandet, brød jeg mig ikke så meget om at billederne blev blege og blålige. Det var...
Komposition under vandet er ofte mere udfordrende end på land. Vi befinder os i et fremmed miljø, hvor tiden er begrænset og med en hel del andet at tænke på end blot motivet og kameraet. Men der er en stor fordel, som vi ofte glemmer – til forskel fra fotograferne på landjorden, kan vi (hvis miljøet tillader det) bevæge os i alle retninger når vi komponerer vores billede.
Hvad er det som gør, at man oplever nogle billeder som mere interessante end andre? Selvfølgelig kan det være interessant at se et billede af den den sjældne fisk eller...
Førhen indleverede vi vores filmruller til fotohandleren eller tog dem selv med i mørkekammeret. I dag håndterer vi selv det digitale mørkekammer og fremkalder vores fotografier ved at justere forskellige egenskaber for billedet uden at ødelægge originalfilen. Ændringerne gemmes i en separat fil sammen med selve råfilen.
Nu er vi nået til den sidste lektion i serien om UV-foto. I denne lektion lærer vi om redigering af undervandsbilleder og hvordan man udvælger og løfter kvaliteten på...
Markos fotoalmanak 6. del – – eksporter dine billeder
I Lightroom er det superenkelt at lave et web-galleri til en hjemmeside. Det er bedst at bruge de enkle skabeloner – de virker på de fleste platforme. Lightroom viser, hvordan det færdige galleri kommer til at se ud. Når man klikker på et billede, bliver det større.
I dette sidste afsnit i vores fotoserie kigger vi nærmere på, hvad du kan gøre med billederne, når de er arkiverede og behandlede. Hvis de bare bliver liggende på din...
Sådan fikser du fotoet - 5. del af Markos fotoalmanak
Når man tager billeder på, under eller ved vandet, kan det sommetider være svært at holde kameraet helt lige. Men Lightroom gør det heldigvis let at rette hosisonten op i et snuptag.
I forrige afsnit gennemgik vi den mest grundlæggende billedbehandling i Lightroom. Nu fortsætter vi med flere tips og tricks, der vil få dine billeder til at komme helt...
Markos fotoalmanak 3. del – arkiver
Kill your darlings som det hedder. Det er vigtigt at gennemgå billederne flere gange for at filtrere de bedste frem. Slet alle de andre, ellers bliver din harddisk hurtigt fyldt.
I den tredje del af Markos serie om at komme godt i gang som uv-fotograf, er vi kommet op af vandet igen. Kamerahuset er tørret, kameraet er taget ud og du sidder med...
Markos fotoalmanak 2. del – første forsøg under vandet
Her giver modlyset en fin silhueteffekt samtidig med, at blitzene oplyser en del af forgrunden. Sorthvid-billeder forstærker kontrasterne og fungerer især godt på vrag
I det andet afsnit af DYKs serie om at komme i gang med uv-foto, deler Marko Wramén ud af sine første erfaringer under vandet med et rigtigt kamerasystem i hånden. Lær...

Sider