DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Vrag i sigte – Gustav Wasa

Fragtsikbet Gustav Wasa fra 1890, forliste ved Arköbådan, Oxelösund i februar 1936.
Agterenden på Gustav Wasa.
Når sigten er god, som den oftest er her, så er akteren- den et taknemmeligt motiv. Dampkedlerne, der ligger midtskibs og forenden med den smukke nedgangstrap- pe er også et interessant at kigge nærmere på og ikke mindst at fotografere.
Tekst og foto: Torbjörn Gylleus
Vrag, der ligger lidt længere fra kysten opfattes normalt som værende mere eksklusive blandt inkarnerede vragdykkere idet der kræves en længere rejse og at vejret tillader at man kan komme til dem. Gustav Wasa er et af disse vrag og her har jeg oplevet noget af den bedste sigtbarhed som Østersøen kan tilbyde.

Onsdagen den 25 februar 1936 var det 46 år gamle dampskib Gustav Wasa på vej fra Hartlepool i England mod Norrköbing i Sverige med en last fuld af kul. Man havde fået Gotland i syne og nærmede sig den endelige destination i overskyet vejr og frisk nordøstlig vind.
Klokken 15.15 støder fartøjet pludselig på grund. Årsagen til grundstødningen var en magnetisk forstyrrelse og et intensiv snevejr. Man sad fast på bunden og da mørket falder på, pejler man Norra Fällbådans lysbøje og konstaterer at strandingsstedet er Arköbådan. Fartøjet tager vand ind og man vælger derfor hurtigt at skyde nødraketter i luften og sætte ild til skraldespande med petroleum i for at påkalde sig opmærksomhed fra land. I løbet af natten konstateres kraftige vinde med snebyger.

Dykning
Jeg har flere gange besøgt Gustav Wasa. Jeg stiger normalt ned langs rebet fra markeringsbøjen, som sidder fast akter på vraget ved omkring 25 meters dybde. Agterenden er den mest intakte del af vraget, der delvist er skrotbjærget. Når sigten er god, er det en herlig fornemmelse, at lægge sig lidt bag fartøjet og studere konturerne af skibets akter. Fortsætter frem over skibet, kan man dykke ned i et af de store lastrum og svømme på indersiden af en stor åbning efter skibet stødte på grund. Omkring midten af vraget ligger en bunke af plader og skrot sammen med kedlen og andre maskindele. Længere fremme er…
 

Læs hele artiklen i NetMag #29...





SOME images:
Fragtsikbet Gustav Wasa fra 1890, forliste ved Arköbådan, Oxelösund i februar 1936.
Agterenden på Gustav Wasa.
Når sigten er god, som den oftest er her, så er akteren- den et taknemmeligt motiv. Dampkedlerne, der ligger midtskibs og forenden med den smukke nedgangstrap- pe er også et interessant at kigge nærmere på og ikke mindst at fotografere.