En arktisk totaloplevelse
- Nordnorge – et af klodens koldeste miljøer
Ude i horisonten åbner fjeldene sig, og vi kan skimte Barentshavets oprørte vande. Luften er fanget mellem Jarfjordens stejle fjelde, og den er iskold. Vi passerer et fuglefjeld. Kølvandet fra den oceangående RIB kiler sig gennem den tynde is, som brækker op i store flager. Den knasende lyd får fuglene til at lette fra fjeldet og dykke truende ned over vores hoveder. Magen til spektakel skal man lede længe efter.
Vintrene er generelt blevet varmere, og det er ikke længere så enkelt at finde egnede steder til isdykning. Derfor har vi taget den lange tur til Nordnorge for at lære at dykke under is og under ekstreme forhold. Alligevel foregår dagens første dyk af sikkerhedsmæssige årsager i åbent vand.
Det er en god ide at tjekke udstyret efter den lange rejse, inden selve isdykningen påbegyndes. Fryser førstetrinnet til? Bukker regulatoren under for den ekstreme kulde? Hvis noget går galt, er det trods alt rart at kunne gå direkte til overfladen.
Efter bådturen forbi det fascinerende, men larmende fuglefjeld, er tiden kommet til turens første dyk. Makkertjekket tager længere tid end normalt, idet fingrene allerede er temmelig følelsesløse. Desuden har vi særdeles tykke neoprenhandsker på. Famlende går vi slavisk gennem rutinen. Vest, bly, luft, hurtiglåse og ok. Plask. De to første dykkere ruller i vandet.
Kulden fra overfladevandet slår gennem tørdragten. Vandet ligger lige under nulpunktet. Det ville være utænkeligt at dykke i våddragt her. Sigtbarheden er fortræffelig og vi synker langsomt ned langs den stenede bund.
Store søpindsvin med overraskende kraftige farver pryder stenene. Vi svømmer helt tæt på og opdager et mylder af liv og organismer, som ingen af os har set før. Favoritterne er nogle små, rødlige rejer, der har rygende travlt med dagens gøremål. Dykket forløber problemfrit, og vi føler os alle klar til isdykningen senere på dagen.
Tag over hovedet
Den første tur under isen finder sted lige uden for dykkecentret, hvor fjorden er frosset til helt ind til stranden. Isen er omkring 80 centimeter tyk og ville kunne bære en bil uden større problemer.
Vi arbejder os gennem isen med kraftige isskruer og saver derefter et trekantet hul med en specialdesignet sav. Selvom udstyret er dækket til med et lag af frossent vand, gøres det klar på helt normal vis. Vi får at vide, at det ikke nytter noget at overrisle udstyret med varmt vand, der blot ville fryse øjeblikkeligt. Lufttemperaturen ligger lige omkring minus 15 grader.
Der bliver savet to huller. I det ene hul forsvinder ét makkerpar ad gangen ned i det kolde univers. I det andet hul gør instruktøren sin entre. Sammen med overflademandskabet sørger instruktøren for, at sikkerheden er helt i top. Det første makkerpar binder sig fast med kraftige reb, og får at vide, at de ikke må trække vejret gennem regulatoren, før de befinder sig helt under vand. Ellers er risikoen for tilfrysning...