DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Skandinavien  Skandinavien
Liveaboard i Norge – dybe vragdyk på Lofoten
Det gamle 75 fods store fragtskib M/S Anne Bro er restaureret for mere end fire millioner norske kroner og specialbygget til dykkersafari.
Liveaboard i Norge – dybe vragdyk på Lofoten
Fabrikstrawleren Gudrun Gisladottir var kun få år gammel, da hun sank.
Liveaboard i Norge – dybe vragdyk på Lofoten
M/S Hadsel er en tidligere hurtigrutefærge, der nu ligger på 55 meters dybde.
Liveaboard i Norge – dybe vragdyk på Lofoten
M/S Karlhorch var et russisk fragtskib, som sank i Nappstraumen efter flere bjærgningsforsøg. Hun ligger med bunden i vejret, så skruen er et af de øverste steder.
Liveaboard i Norge – dybe vragdyk på Lofoten
Liveaboard i Norge – dybe vragdyk på Lofoten
Liveaboard i Norge – dybe vragdyk på Lofoten
Vejrliget omkring Lofoten kan være råt og barsk. Her kærtegner bølgerne Lofotodden.
Liveaboard i Norge – dybe vragdyk på Lofoten
Minerydningsgrej om bord på minestrygeren Rio X.
Liveaboard i Norge – dybe vragdyk på Lofoten
Tiden på dekostoppet efter dykket på minestrygeren MS Rio X, der gik ned lige efter anden verdenskrig, går med et boblebad.

Liveaboard i Norge

– dybe vragdyk på Lofoten

Tekst og foto Frank Bang
Øriget Lofoten er det eneste område på den norske kyst, som bryder med kystlinjen og strækker sig direkte ud i havet. Afstandene fra fjordene samt beliggenheden langt mod nord, skaber det klare vand. Barske vejrguder og anden verdenskrig har bidraget til, at man her finder nogle af de flotteste skibsvrag i Nordnorge.

For 15 år siden etablerede Magne Goffeng dykkerbasen Lofotdykk i det gamle fiskerhus fra 1890 i centrum af fiskerlandsbyen Kabelvåg. Centret er med tiden blevet et af Norges mest erfarne dykkercentre. Stadig udvikling har gjort, at der nu satses på længere ture langs Lofoten. Det gamle 75 fods store fragtskib M/S Anne Bro er restaureret for mere end fire millioner norske kroner og specialbygget til dykkersafari. En virkelig unik og charmerende ældre dame! I løbet af de sidste par år har Lofotdykk udviklet de første to koncepter omkring liveaboard-safari: Best sites of Lofoten og Lofoten – Deep wrecks. Førstnævnte indeholder et udvalg af de bedste dykkersteder langs hele Lofoten, og har dykning i verdens største malstrøm samt sælkolonierne i Moskenesstrømmen som klimaks. Som inkarneret vragentusiast af rang fik jeg lov til at være med på det andet oplæg: Lofoten – dybe vragdyk.

Action!
Jeg ankommer i rigtig efterårsvejr til den lille fiskerlandsby Kabelvåg, som ligger midt på Lofoten. Sammen med en gruppe forventningsfulde finner, som for øvrigt har været hos Lofotdykk flere gange tidligere, skal vi ned i Lofothavet til utrolige vragoplevelser. Planen er at starte med den gamle hurtigrutefærge D/S Mira, som blev skudt i sænk under det britiske angreb Operation Claymore i 1941. Det dårlige vejr samt finnernes mange tidligere dyk på vraget gør, at vi i stedet vælger væggene i Raftsundet som første dyk. Ingen kender stederne her på Lofoten bedre end Magne, som finder mange alternativer uanset vejrforhold.
Efter 20 fartfyldte minutter i den 28 fods store offshore RIB, der pisker over de hvide bølgetoppe, er vi fremme. Væggene styrter ned i afgrunden til 150 meter. På 30 meters dybde svæver vi forbi smukke, farvestrålende klippeformationer og placerer os på en hylde lige nedenfor. Sigten er upåklagelig med sine 25 meter. Udstyret testes til ugens vragoplevelser i den mest fantastiske undervandsnatur!
Eftermiddagsdykket fører os til 10.000 tons skibet M/S Hamburg – som også blev offer for englændernes kanonade i 1941. Det er et let vragdyk ned til 20 meters dybde, kun fem minutter fra dykkercentret. Specielt forskibet er intakt og har mange spændende trædetaljer. Desværre skaber havnen dårligt sigte omkring vraget.
Dagen efter gør vi os klar til D/S Nordstjernen – et hurtigruteskib, som sank i 1954 nord på i Raftsundet. Vraget hviler på bunden mellem 55 og 65 meter. Med en dykkedybde på mellem 40 og 50 meter får du det meste med på dette vrag, som er i den ypperste spitzenklasse hvad skandinavisk vragdykning angår.
Lofotdykk sørger altid for sikker bundline til vragene, det gør det hele lidt lettere. Vraget hviler i sin oprindelige form, let over på styrbords side. Vi svømmer gennem styrehuset og korridorer, forbi kaminen i førsteklassessalonen og videre bagover mod agterskibet. Her ser vi også ned på skruen, som er af imponerende størrelse. Store dele af skibet er forvandlet af...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også