DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Reportage  Reportage
EuroCamp – Sådan kom EuroJacket til at se ud
EuroCamp – Sådan kom EuroJacket til at se ud
EuroCamp – Sådan kom EuroJacket til at se ud
Læsere og redaktører fra fire europæiske dykkeblade mødtes i oktober for at teste den vest, de selv havde været med til at designe.
EuroCamp – Sådan kom EuroJacket til at se ud
Mares’ chefingeniør Gianni Garofalo demonstrerer princippet i en af sine mest populære frembringelser: Avanti Quattro-finnen.
EuroCamp – Sådan kom EuroJacket til at se ud
En af testpiloterne afprøver hvordan EuroJacket opfører sig under af- og påtagning under vandet.

EuroCamp

– Sådan kom EuroJacket til at se ud

Tekst og foto: Jesper Kjøller
Sammen med en række andre europæiske dykkeblade, spurgte vi sidste år vores læsere, hvordan den ideelle BCD skulle se ud. Mares har nu udviklet EuroJacket på baggrund af mere end 3.000 læsersvar. DYK var med i Italien, da prototyperne blev testet af udvalgte læsere fra de deltagende lande.

EuroJacket-projektet blev lanceret i DYK i august 2004, og nogenlunde samtidig i de andre europæiske dykkemagasiner i samarbejdet, nemlig tyske Tauchen, hollandske Duiken, franske Plongeurs International og italienske Mondo Sommerso.Magasinernes læsere kunne via Internettet svare på en lang række spørgsmål om, hvordan den ideelle BCD efter deres mening skulle se ud. I læserkonkurrencen blev to bidragydere fra hvert af de deltagende lande udtrukket. De heldige blev inviteret til Mares’EuroCamp i Norditalien i oktober 2005, hvor også repræsentanter fra magasinernes redaktioner deltog. Her fik læserne og redaktørerne mulighed for at teste de første prototyper af den vest, de selv havde været med til at udvikle.

Det franske og det italienske magasin valgte ikke at deltage i EuroCamp, så læsertestholdet udgjordes derfor af to danskere, to svenskere, to tyskere og to hollændere – en af hvert køn og tilfældigt udvalgt blandt de over 3.000 deltagende BCD-designere. Det viste sig at være en homogen og, i forhold til testen, perfekt udvalgt gruppe dykkere, der på fin vis afspejlede Mares’ målgruppe. Blandt de otte deltagere var der nemlig alt fra helt nycertificerede Open Water-dykkere til garvede tek-rotter. Fra Danmark deltog Lars Frødstrup og Lilian Stubbe og på det svenske team deltog Monika Grabowska og Fredrik Johansson

Neoprene Valley? Den italienske riviera er hjemsted for hovedparten af Italiens fabrikanter af scuba-udstyr. I og omkring Genoa, der er hovedbyen i regionen Ligurien, finder man således bl.a. navnkundige producenter som CressiSeac SubTechnisub og Scubaprosamt et virvar af underleverandører. Lidt syd for Genoa, klemt inde mellem Middelhavet og de ufremkommelige Appenniner-bjerge, ligger idylliske Rapallo, der er hjemsted for Mares’ hovedsæde. Ligurien er i sandhed den italienske dykkeindustris Silicon Valley!

Om torsdagen fløj deltagerne ind fra deres respektive nordeuropæiske destinationer og blev indkvarteret på deres hotel. Næste dag gik med besøg til Mares-hovedkvarteret, hvor Mares fortalte om forløbet i EuroJacket-projektet.

Der er utallige overvejelser bag udviklingen af et nyt produkt. De mange inputs fra læserne, gav udviklingsteamet en solid datamængde at arbejde med. Overraskende nok, var resultaterne ret entydige og der var ikke så stor forskel på de enkelte landes præferencer. Fx var det bred enighed om farven gul, antallet af D-ringe, og at vesten skulle have integreret bly.

Men fra idé til det færdige produkt er der en lang række faser, før nyheden ender hos slutbrugeren. Er produktet sikkert? Bryder det nogle allerede eksisterende patenter? Er det overhovedet salgbart? Findes produktet i forvejen hos en konkurrent? Kan det sættes i produktion? 

Først laves en dummy, dvs. en prototype uden funktionalitet. Dernæst laver man en...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også