Fotoskole 4
– realiser dine idéer
Min mest trofaste dykkemakker – ham der har holdt ud at dykke med mig længst – siger tit og ofte, at han kan se på mig, når jeg tager gode billeder. Jeg forstår lige hvad han mener, hvordan det føles, og dog har jeg ingen anelse om hvordan jeg ser ud fra hans perspektiv. Men at være der i pole position, slappe af, abstrahere fra omgivelserne og tage mig god tid med motivet, er lige det som uv-foto handler om for mig. Det er alt udstyret, det er sandhedens time at være et andet sted i en anden tid. Somme tider sker det og andre gange sker det slet ikke. Hvor ofte det sker, beror nok mest på mig selv. Jeg vil prøve at forklare, hvad jeg taler om, og hvordan man gør, men jeg er egentlig ikke klar over om jeg ved det selv.
Billedet
Jeg tror, at det var Mox, der udfordrede mig, den prætentiøse fotograf, da han spurgte mig:
– Tager du fotografier eller tager du billeder? Han slog med sit spørgsmål hovedet på sømmet. Fokus for mig er billedet og ikke så meget motivet. På ethvert dyk findes der motiver, som er i rette position – i pole position. Nogle gange kan det fx være en almindelig eremitkrebs, der sidder helt perfekt på skrå i toppen af en smuk tangranke.
Selvom det er et helt almindeligt motiv, kan det måske alligevel blive det bedste billede fra dykket. Til min store overraskelse har mange af mine mest trivielle undervandsstunder leveret ekstreme, og for mig selv, overraskende billeder. Undskyld hvis jeg lyder som en børnehavepædagog, men det kan altså være godt at kede sig!
Et billede skal have en hovedrolleindehaver, et motiv, og der må ikke herske nogen tvivl om hvad motivet faktisk er. I bedste fald kommunikerer motivet med betragteren og/eller med de øvrige dele af billedet. Der findes gode kompositions-metoder for netop at opnå denne kommunikation.
Komposition
Billeder med motivet lige i midten bliver ofte kedelige, statiske og intetsigende. For at gøre billedet mere interessant at se på, må man komponere billedet. En simpel måde at gøre det på, er at anvende det princip, som kaldes Rule of thirds eller på dansk tredjedelsreglen. Tredjedelsregelen kendes helt tilbage fra 1797, hvor man proportionerede landskabsmalerier ud fra dette princip. I korte træk inddeles billedet i tre dele, både i højden og i bredden. Vi får et rudemønster eller et grid (se figuren) med fire linjer, ni kvadrater og fire såkaldte fokuspunkter, som man frit kan anvende på forskellig måde.
Disse komponenter skaber proportion i billedet og kan hjælpe med at gøre billedet mere interessant. Princippet er en god rettesnor, men man fravælger det lige så ofte som man anvender det. Visse kompaktkameraer har til og med et rule of thirds grid indlagt som et menuvalg for displayet. Studér billederne i denne artikel. Kan du se tredjedelsregelen anvendt i dem?
Et konkret eksempel er en klassisk solnedgang. Jo, vi har vel alle sammen stået der engang og forsøgt at...